تورکمن صحرا

استاد بهلکه، اسطوره والیبال دهه ۴۰ صحرا

پایگاه خبری اولکامیز- دکتر سعید یلقی : از قدیم در محافل ورزشی بویژه محافل عاشقان توپ و تور نام استاد خدر بهلکه بر سر زبانها جاری بود،من نیز از همان ایام در سر سودای دیدار او را داشتم تا این که در عصر دیروز ۱۳/شهریور/۹۹با هماهنگی دوست خویم جناب رحیمی دهیار سختکوش و مجرب ارخ بزرگ این دیدار ممکن گردید. در بدو ورود به منزل این معلم فرهیخته مورد اقبال او و فرزندانش جلال و جمال و جناب رحیمی قرار گرفتم.

بعد از احوال پرسی ،آقای بهلکه خودشان را به شرح ذیل معرفی کردند:
خدر بهلکه هستم متولد ۱۳۲۱، روستای آرخ بزرگ از توابع شهرستان گمیشان. تحصیلات دوره ابتدایی را در زادگاه خود طی نمودم و دوره دبیرستان را در مدرسه مروی تهران و فخرالدین اسعدی گرگانی به پایان رساندم .در سال ۱۳۴۲در دانشسرای عالی ساری در رشته زبان انگلیسی پذیرفته شدم. بعد از فارغ التحصیلی در آموزش و پرورش شهرستان بهشهر استخدام و در همان شهرستان نیز به افتخار بازنشستگی نائل شدم.

بعد از مختصر آشنایی با استاد در خصوص پیشینه و علائق ورزشی او جویا شدم ،چنین گفت:ورزش مورد علاقه من والیبال بود که از زمینهای خاکی زادگاهم ،روستای آرخ بزرگ با بچه های هم سن سالان خودم زنده یاد آشرطاغان نافعی با بستن نخ بر دو نی بلند شروع کردیم .

مرحوم نافعی در ابتدا در پست پاسور بازی میکرد ولی با گذشت زمان او نیز در نقش اسپوکر توپ زدند.کم کم در مسابقات ویژه عروسی روستاهای همجوار قارقی ،خواجه نفس ،امچلی و بندر ترکمن و گمیشان و گاها آق قلا نیز حضور پیدا میکردیم .با عزیمت به تهران برای تحصیل در سالهای ۱۳۴۰ -۱۳۳۹به عضویت تیم والیبال دبیرستان مروی درآمدم و با بازیکنان شاخصی چون عبدالله موحد و حاج جعفر دوچرخه ساز نیز همبازی شدم و در مجلات ورزشی آن زمان تصاویر متعددی از بنده چاپ شد.

در بندر ترکمن یک دوره مسابقات والیبال با شرکت تیم هایی از گنبد ،بندر ترکمن ،خواجه نفس ،آرخ بزرگ ،قارقی و کتوک تحت عنوان یادواره سرهنگ گل محمدی به همت آقایان زنده یاد جان محمد آخوندی ،نژادی حسن و هوشنگ گل محمدی برگزار شد که تیم آرخ بزرگ با جدال دیدنی من و مرحوم نافعی قهرمان یادواره شدیم.

از پیشینه و جذابیت این ورزش جادویی از او پرسیدم ،چنین توضیح داد:
شادروان تاشلی پیمانی ، عبدالرحمن علاقی ،آق محمد طعنه و نوربردی جرجانی به عنوان پیشکسوتان و علاقمندان این ورزش پر هیجان و پر طرفدار منطقه بودند. در جذابیت و محبوبیت ورزش والیبال خاطره ای به یاد دارم که شرح آن چنین است:

در سالهای ۳۷-۳۸ در روستای قرنجیک به مناسبت عروسی فزرند یکی از بزرگان منطقه یک دوره مسابقه والیبال و اسبدوانی برگزار گردید.ابتدا بازی والیبال با شرکت تیم هایی از آق قلا ،آرخ ،بندر ،گمیش تپه ،خواجه نفس آغاز شد .سیل جمعیت از روستاهای اطراف پیاده و سواره آمده بودند .

بازی با سوت داور شروع شد ،رفته رفته هیجان بازی زیاد شد و بر جمعیت مشتاق افزوده شد و همه در حال تماشای بازی و لذت بردن بودند و اما از آن طرف چابکسواران نیز اسبان تیز پای خود را مهیای تاختن و مسابقه مینمودند و اما علیرغم اعلان شروع مسابقه اسبدوانی و پای نهادن خورشید بر زمین ، ،تماشاچیان محو هنر نمایی و ابشارهای کوبنده بازیکنان بودند و هیچ چیزی یارای پراکندن آنها و گسیل جمعیت بسوی میدان سوارکاری و تماشای تاختن اسبان نبودند ،حتی شلیک توپ جنگی ! تا این که بزرگانی از جمع با خواهش و التماس درخواست جمع کردن توپ و تور و اتمام مسابقه والیبال را کردند.اری در آن دوران والیبال چنین جاذبه ای در بین جوانان و سالمندان منطقه داشت.

سرآخر با ذکر خاطره ای از مسابقات آموزشگاهی شهر رامسر ما را با گامهای استوار و چشمانی پر مهر و محبت بدرقه نمود که شرح آن نیز تقدیم شما عزیزان میگردد:
در سال۱۳۴۱ به همت اداره کل تربیت بدنی مازنداران با شرکت ۱۶ تیم از شرقی ترین شهر ،بجنورد خراسان تا رامسر یک دوره مسابقه والیبال بین آموزشگاههای ناحیه شمالی کشور برگزار گردید که در این تورنمنت تیم ما قهرمان شد و من نیز به عنوان بازیکن برتر آن دوره از مسابقات انتخاب شدم.

استاد بهلکه هم اکنون با اقامت دوگانه در زادگاه خویش (آرخ بزرگ) و بهشهر که از آن فراوان به نیکی یاد میکند، در هر دو مکان ،درجوار خانه سرای برادر خود الیاس آقا دوران بازنشستگی اش را در کمال صحت و سلامت سپری مینماید.
در لابلای ذکر خاطرات خود یادآور شدند که در سال ۱۳۴۷ برای بزرگداشت عروسی برادرش الیاس بهلکه یک دوره مسابقه والیبال بین تیم های منطقه برگزار کردند و به تیم برنده یکدست لباس ورزشی متحدالشکل هدیه دادند که در زمان و نوع خود خاطره انگیز بود.

دکتر جمشید و مهندس جلال از فرزندان استاد در عصر خویش در سطوح مختلف مسابقات باشگاهی کشور ،در رشته والیبال خوش درخشیدند .
در خاتمه از استاد بهلکه و فرزندان او و دوست خوبم جناب جمی رحیمی سپاسگزارم.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا