مقاله

استان گلستان،دولت آینده، چشم اندازها و چالشها

پایگاه خبری اولکامیز- دکتر رحمان قره باش  در یادداشتی نوشت

مقدمه :
در آستانه تحلیف ریاست جمهوری آیت الله رئیسی و معرفی کابینه دولت ایشان به مجلس قرار گرفته ایم . مطابق رویه سیاسی حاکم در ایران انتظار می رود ، شاهد تحولات و تغییراتی جدی در نیروی مدیریتی و سیاسی کشور و استانها باشیم . فارغ از نگرش مدیریتی و ترکیب مدیران ، چالشها و مشکلات مانده در کف زمین ، در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور،فارغ از سکانداران قوه مجریه و دولت هایشان ، همچنان مشترک و یکسان است . برای درک این چالشها، بررسی تحولات و شرایط کلان کشوری، ضروری بنظر می رسد.

✴️ روندهای اصلی اقتصادی در سالهای گذشته :

الف:در سالهای ۹۸ و ۹۹نرخ رشد اقتصادی کشور بطور میانگین منفی بوده است.
ب:همچنین میانگین تورم دوسال مذکور معادل ۳۸.۵ درصد بوده است.
ج:شدت تحریم های بین المللی رشدی مستمر داشته است.
.د-تحریم های بانکی و مالی تشدید شده است.
ه- صادرات نفت ایران کاهش شدید داشته، بنحوی که برآورد می گردد در ۱۱ ماه سال ۹۹ ایران، روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است. این رقم در دوران قبل از تحریم روزانه ۲.۲ میلیون بشکه بوده است.
و: درآمد نفتی ایران در سالهای ۹۸-۹۹ افت شدیدی را شاهد بوده که طبق اظهارنظر کارشناسان ، در سال ۹۹ حدود ده میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.که شاخص بسیار نامناسبی برای اقتصاد ایران است.
ز-اثرات منفی کرونا بر تولید و اقتصاد کشور همانند جهان زیاد برآورد می شود.

✴️چالشهای پیش روی دولت جدید :

در مجموع موارد فوق، به ما یادآوری می کند که کشور ما در سال ۱۴۰۰ و سالهای آتی، با شرایط سخت، پیچیده و متمرکز بر موضوعات انسانی ( سلامت،بهداشت و مرگ ومیر..) مواجه خواهد بود. لذا دولت جدید باید موارد مهمی را در برنامه های تولیدی و اقتصادی خود مدنظر قرار دهد. در این برنامه ها قبل از هرچیز همدلی، تشریک مساعی و همت همگانی شرط پیشبرد امور است.

✴️موارد مهم عبارتند از:

۱- برآوردها نشان می دهد که کرونا حداقل تا پایان سال ۱۴۰۰ وجود دارد و با شروع پاییز حمله کرونا بهمراه آنفلوآنزا از دو جبهه خواهد بود و بنابر این چالش کرونا تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

۲-لذا در سال ۱۴۰۰ اولویت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولتمردان کشور، باید بر اساس نیازهای واقعی جامعه کرونازده و مستاصل ازتحریم های بین المللی باشد.

۳- سیاست تولیدات صنعتی ما، دروهله اول تامین نیازهای درمانی و بهداشتی مثلا تامین واکسن ،مواد ضدعفونی کننده، انواع دستگاه های تنفسی ،دارو…باشد.

۴-کرونا بهمراه تورم و رکود اقتصادی، فشار سنگینی به اکثریت جامعه اعم از کارگران،کشاورزان،کارمندان ، …وارد می کند، لذا سیاست دولت ، معطوف به تامین مایحتاج اولیه آنها باشد ، و صاحبان موسسات تولیدی به عنوان یاور دولت ، تولید و تامین اقلام ضروری اعم از برنج، روغن، انواع گوشت، لبنیات، حبوبات و….در برنامه ریزی های عملی خود قرار دهند.

✴️استان های مرزی(منجمله استان گلستان) فرصتی برای کمک به حل چالش های کلان کشوری :

در عین حال، هر چند بحران کرونا، مسائل اقتصادی و معیشتی را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد ، ولیکن با انتخاب درست الگوهای تولیدی و مصرفی، در همین شرایط سخت و طاقت فرسا هم ، می توان فرصتهایی برای برون رفت و کاستن از عوارض بحرانها و چالش ها فراهم کرد.

مثلا در شرایط پیچیده مبتنی بر تحریم، کرونا، چالش های خشک سالی ، رکود و تورم….، استفاده از ظرفیتهای استانهای مرزی برای ایجاد تبادلات اقتصادی و شکستن زنجیره تحریم ها و تامین نیازهای اساسی بهداشتی، درمانی و امنیت غذایی کشور، لازم و ضروری می نماید.

در این رابطه ظرفیت های موجود در استان گلستان می تواند مورد توجه مدیران ارشد کشوری قرار گیرد. وجود راه آهن سراسری چین، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران، می تواند بستری مهم برای تعاملات و تبادلات اقتصادی با جهان شرق باشد.
استفاده فعالانه از ظرفیتها و مزیت‌های استان گلستان، مثل فعالتر کردن راه آهن گلستان، حمل و نقل ریلی و جاده ای،فعالسازی ظرفیت بنادر برای ایفا نقش های منطقه ای ، و تامین نیازهای اساسی کشور بر بستر تعاملات استراتژیک ایران و کشورهای جهان شرق ، بایستی مدنظر قرار گیرد.

-موضوعات مهم قانونی و سیاسی، طی پنج سال گذشته در استان گلستان مدنظر قرار گرفته است که از آن جمله، تصویب منطقه آزاد تجاری صنعتی، احداث بندر تجاری خواجه نفس، اکتشاف نفت در شمال استان، سواپ گاز، تکمیل شهرک ۱۰۰۰ هکتاری، تولید آب شیرین از دریای خزر، احداث بندر خشک، تکمیل پروژه پتروشیمی.. را می توان برشمرد . ظرفیتها و امکانات فوق می تواند استان گلستان را به مرکزی برای حمایت از نیازهای اساسی کشور، جهت مقابله با چالشها و تهدیدهای یاد شده نماید.

امیدواریم با همدلی و همکاری مدیران سیاسی و اداری و اجرایی کشور، و نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی و تعامل عموم فعالان بخش خصوصی استان ، بتوان گام های موثری در جهت پیشبرد اهداف توسعه ای کشور و استان گلستان در دولت جدید برداشته ، و راهبردها و راهکارهای مفید و کارگشایی برای برون رفت از معضلات متنوع فراهم تر گردد، لذا در این راستا، تلاشهای منسجم، برنامه محور با رویکرد نظارتی نمایندگان محترم مجلس ، و البته که همراهی صاحب نظران و رسانه ها و مطبوعات آزاد و مستقل و نیز افکار عمومی، می تواند یاریگر تصمیم گیران و مدیران اجرایی و مردم، برای عبور از چالش های کنونی باشد .

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا