گزارش

بازگشایی حضوری و مجازی مدارس و دغدغه‌های والدین گلستانی

پایگاه تحلیلی خبری اولکامیز – خانواده‌های گلستانی در آستانه شروع دومین سال تحصیلی در شرایط کرونایی بر سر ۲ راهی ادامه آموزش مجازی و افت تحصیلی فرزندان و یا حضور در کلاس‌های درس همراه با دلهره ابتلا به کرونا قرار گرفتند که تصمیم کارشناسانه مسوولان امر و ستاد ملی مقابله با کرونا دراین حوزه راهگشاست.

به گزارش ایرنا، با شیوع کرونا از اسفند سال ۹۸، آموزش و پرورش به تدریج با تقویت بستر شبکه شاد به سمت فعالیت در فضای مجازی سوق پیدا کرد و معلمان به‌جای حضور فیزیکی در کلاس‌های درس با استفاده از گوشی و تبلت آموزش دانش آموزان را برعهده گرفتند و با همکاری والدین پیگیر تکالیف محصلان شدند.

به اعتقاد کارشناسان آموزش و پرورش گلستان، گذران سه ماه پایانی سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ و  ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ در بستر شبکه شاد و به صورت مجازی در کنار مزایایی مانند آشنایی بهتر مردم بویژه دانش آموزان با اینترنت، افزایش تقریبی سواد رسانه‌ای این قشر، کم شدن هزینه‌های رفت و آمد و حذف سرویس‌ها از جدول مخارج و گسترش پهنای باند شبکه‌های اینترنتی، به‌دلیل کم رنگ شدن تسلط معلمان بر آموزش متاثر از نبود ارتباط چهره به چهره، باعث افت تحصیلی دانش آموزان در مقایسه با شرایط قبل از کرونا شده است.

محرومیت ۱.۵ ساله از حضور فیزیکی در کلاس‌های درس باعث اختلال در ارتباطات انسانی و اجتماعی دانش آموزان و شکل گیری رفتاری همراه با استرس در برخورد با همسالان و مهمتر از همه کاهش اعتماد به نفس آنان در مواجهه با معلم هنگام حضور در کلاس درس و پاسخگویی شده زیرا بخش قابل توجهی از تکالیف خود در زمان آموزش مجازی را با کمک والدین انجام می‌دادند.

بیشتر والدین گلستانی همانند دیگر والدین در سراسر کشور با اذعان به مناسب نبودن ادامه آموزش صرف مجازی به دانش آموزان و لزوم حضور در کلاس‌های درس از مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش درخواست کردند روند واکسیناسیون کرونا را سرعت ببخشند و هر چه زودتر شرایط تزریق واکسن مناسب گروه سنی زیر ۱۸ سال را نیز فراهم کنند.

ستاره صبوحی، مادری که ۲ فرزند محصل در پایه چهارم و ششم ابتدایی دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که فرزندانم که در مقاطع مختلف تحصیلی به حضور در کلاس درس و نظارت مستقیم معلمان عادت داشتند در ۲ سال گذشته با تغییر فضای آموزش از مدرسه به دنیای مجازی، علاقه کمتری به درس نشان می‌دهند.

وی گفت: در ۲ سال گذشته پا به پای معلم فرزندانم با توجه به حساسیت آموزش در پایه ابتدایی در کنار وظیفه مادری، مسوولیت نظارت بر انجام تکالیف آنان را برعهده داشتم.

صبوحی افزود: تا پیش از شیوع کرونا و آغاز فعالیت شبکه شاد و همراه شدن والدین در آموزش، شغل معلمی را یک کار فرهنگی بی دغدغه و روخوانی صرف مطالب کتاب‌های درسی برای دانش آموزان می‌دانستم اما در این ۲ سال درگیری با کرونا و همراهی با فرزندانم در بحث آموزش، به جایگاه ارزشمند شغل معلمی پی بردم.

بازگشایی حضوری و مجازی مدارس و دغدغه‌های والدین گلستانی

موافقت والدین با کلاس‌های حضوری مشروط به واکسیناسیون دانش آموزان

وی با اشاره به لزوم داشتن تخصص برای آموزش دروس، ادامه داد: فرزندانم با وجود شرکت در آموزش آنلاین و مشاهده فیلم‌های ضبط شده در شبکه شاد بازهم در برخی از موارد نیاز به رفع اشکال داشتند که از توان بنده و به طور قطع بسیاری از والدین خارج است و ترجیح می‌دهم امسال کلاس‌های درس به صورت حضوری اما با رعایت شرایط خاص برگزار شود.

صبوحی با اشاره به اینکه خودش و همسرش واکسن کرونا را تزریق کردند، از مسوولان خواست تا قبل از آغاز سال تحصیلی و برگزاری حضوری کلاس‌های درس، دانش آموزان را علیه بیماری کرونا واکسینه کنند تا بخش بزرگی از نگرانی والدین از احتمال ابتلا آنان به این بیماری در محیط مدارس کاهش یابد.

عبدالله امانی، پدر یکی از دانش آموز مقطع متوسطه دوم گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به تخصصی شدن دروس آموزشی در این مقطع و کم توجهی دانش آموزان به کلاس‌های آنلاین و صرف بیشتر وقت‌شان به‌جای مطالعه محتواهای آموزشی شبکه شاد به انجام بازی‌های رایانه‌ای، بهترین تصمیم در سال تحصیلی جدید برگزاری حضوری کلاس‌های درس در ۲ نوبت و با جمعیت محدود دانش آموزی است.

وی افزود: با برگزاری حضوری کلاس‌های درس جلوی بازی‌گوشی دانش آموزان گرفته می‌شود و معلمان با مدیریت کلاس باعث افزایش تمرکز دانش آموزان بر موضوعات آموزشی و جلوگیری از ادامه افت تحصیلی آنان به ویژه در مقطع حساس متوسطه دوم و امتحانات نهایی آن خواهند شد.

مینا جهانی یکی دیگر از والدین گنبدی گفت: تا زمانی که واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال اجرا نشود، تمایلی به شرکت حضوری فرزند ۹ ساله خود در کلاس درس ندارم زیرا بر اساس اعلام کارشناسان و مشاهده اطرافیان ویروس کرونا دلتا به راحتی در هر فضایی منتقل می‌شود و خیلی از کودکان درگیر این بیماری شدند.

بازگشایی حضوری و مجازی مدارس و دغدغه‌های والدین گلستانی

زهرا نعمتی یکی از معلمان مقطع متوسطه گنبدکاووس نیز به ایرنا گفت که معلمان چه به صورت آنلاین و چه در کلاس حضوری زحمت خود را برای آموزش دانش آموزان می‌کشند اما کنترل و تسلط‌شان سر کلاس درس حضوری نسبت به اطمینان از فهم مطلب از سوی دانش آموزان و انجام پرسش و پاسخ بیشتر است.

وی افزود: در کلاس‌های آنلاین خیلی از دانش آموزان اعلام حضور می‌کنند اما عملا حضور فیزیکی پای گوشی و یا تبلت ندارند و در برخی مواقع والدین به‌جای آنان پاسخ سوالات را می‌دهند و نبود توجه کافی به آموزش علت اصلی افت تحصیلی شکل گرفته در آنان است.

نعمتی اظهارداشت: مهمترین نگرانی والدین از حضور دانش آموزان در مدارس احتمال ابتلا فرزندانشان به کروناست لذا از مسوولان درخواست می‌کنیم همان گونه که به واکسیناسیون فرهنگیان توجه دارند برای اطمینان خاطر جامعه تزریق واکسن دانش آموزان را در دستورکار قرار دهند.

خانواده‌ها، نگرانی دانش آموزان را کاهش دهند

یک مشاور خانواده در گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با طبیعی دانستن نگرانی خانواده‌ها نسبت به شرکت دانش آموزان در کلاس‌های حضوری، گفت: با توجه به افت تحصیلی شکل گرفته در میان دانش آموزان در ۲ سال اخیر نیاز است والدین با نگاهی مثبت و بی توجه به اطلاع رسانی غلط برخی کانال‌ها و شبکه‌های مجازی که توسط افراد غیر متخصص فعال هستند با اطمینان به رویکرد وزارت آموزش و پرورش در آموزش تلفیقی حضوری و مجازی در سال تحصیلی پیش رو فرزندان خود را تشویق به حضور سر کلاس‌های درس بکنند.

سکینه جمعه‌نیا افزود: حضور مداوم دانش آموزان در محیط خانه و برگزاری مجازی کلاس‌هاس درس علاوه بر افت تحصیلی، اختلالاتی را در روابط فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان ایجاد کرده که ادامه دار بودن این وضعیت به طور قطع این مشکلات را تشدید خواهد کرد.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته آمار استفاده دانش آموزان در گروه‌های سنی مختلف از بازی‌های آنلاین افزایش چشم‌گیری یافته و حتی در برخی مواقع ساعات زیادی از وقت خود را با نشستن پشت لب تاب و تبلت و در دست داشتن تلفن همراه به‌جای فعالیت مفید و آموزشی، صرف این نوع از بازی‌ها می‌کنند.

جمعه‌نیا با تاکید بر اینکه شرکت نکردن دانش آموزان در کلاس‌های حضوری به این مشکلات دامن می‌زند، گفت: با توجه به شرایط فعلی جامعه و انجام واکسیناسیون در گروه‌های مختلف سنی، خانواده‌ها در مرحله نخست برای کاهش استرس کودکان و نوجوانان باید اخبار منفی از مرگ و میر کرونا و پایین آمدن سن ابتلا به این بیماری را مدام تکرار نکنند و در مرحله بعدی خود مراقبتی را به آنان آموزش دهند.

این مشاور خانواده اضافه کرد: عده‌ای از خانواده‌ها نیز با وجود مشاهده افت تحصیلی در فرزندانشان باز هم تاکید دارند تا زمان نابودی ویروس کرونا اجازه شرکت فرزندشان را در کلاس‌های حضوری با هدف حفظ سلامتی آنان، نمی‌دهند که با توجه به اثرات منفی تداوم این شرایط بر سلامت جسمی و روحی کودکان و نوجوانان به این افراد هم توصیه می‌شود استرس خود را مدیریت کنند.

جمعه‌نیا اظهارداشت: محدود کردن جمعیت دانش آموزی هر کلاس درس به ۱۰ تا ۱۵ نفر، کاهش مدت زمان حضور، اختصاص زمان کلاس به آموزش و پیگیری تکالیف از طریق فضای مجازی و در دستورکار قرار دادن واکسیناسیون دانش آموزان از مهمترین اقدامات قابل اجرا از سوی آموزش و پرورش برای کاهش استرس در خانواده‌هاست.

اولویت برگزاری کلاس‌های حضوری برای مدارس با جمعیت کمتر از ۱۰۰ نفر

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نحوه آغاز سال تحصیلی امسال از مهمترین موارد مطرح شده در جلسه ستاد مقابله با کرونا در سطح ملی و استانی روز گذشته /۱۳ شهریور/ بود و رییس جمهوری هم تاکید دارند در راستای آغاز سال تحصیلی حضوری گام‌های برداشته شود.

کمال‌الدین نظرنژاد افزود: اولویت برگزاری حضوری سال تحصیلی امسال مربوط به مدارس با جمعیت کمتر از ۱۰۰ نفر و کلاس‌های ۱۰ تا ۱۵ نفره است.

وی ادامه داد: برای برگزاری کلاس‌های حضوری الزاماتی مانند تزریق هر ۲ دٌز واکسن کرونا برای معلمان، عوامل اجرایی و رانندگان سرویس مدارس و اولیای دانش آموزان مد نظر است.

نظرنژاد بیان داشت که الزامی برای آغاز سال تحصیلی به صورت حضوری از اول مهر نیست و هنوز زمان قطعی برای آن اعلام نشده است و از سوی دیگر پیگیری برای واکسن مناسب دانش آموزان توسط موسسه پاستور در حال انجام است.

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس گفت که آموزش و پرورش استان گلستان هم تابع دستورالعمل ستاد کرونا کشوری است اما باید قبول کرد هیچ نوع آموزشی جای کلاس‌هاس حضوری را نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیشتر مدارس داخل شهر گنبدکاووس بالای ۱۰۰ نفر جمعیت دارد و جمعیت کمتر از آن به طور عمده مربوط به مدارس روستایی این شهرستان می‌شود، اظهار داشت: فعلا پیش بینی برای نوع فعالیت مدارس با جمعیت بالای ۱۰۰ نفر به صورت زوج و فرد است.

نظرنژاد افزود: طبق اعلام اداره کل آموزش و پرورش گلستان زنگ آغاز سال تحصیلی جدید ۲۰ شهریور با حضور عوامل اجرایی بدون شرکت دانش آموزان در مدارس استان نواخته می‌شود و نظارت برای فراهم بودن امکانات بهداشتی و وسایل گرمایشی و سرمایشی توسط مدیران مدارس در حال انجام است.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان، ۹۵۲ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند که ۱۷۱ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند و حال ۶۵ نفر آنان وخیم است.

همچنین تاکنون ۶۲۶ هزار و ۵۶۰ دُز واکسن کرونا وارد گلستان شده که ۴۶۷ هزار و ۷۳۰ دُز نوبت اول و مابقی نوبت دوم بود.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا