فرهنگی

بزرگداشت قیام ۱۳۴۱ عطاآباد

پایگاه خبری اولکامیز- بعد از ۵۸ سال دوری، ماما جان اجکه، به دیدار فرزند شهیدش «آق محمد» شتافت
«بزرگداشت یاد شیر زنان و شیر مردان قیام بهار ۱۳۴۱ روستای عطاآباد آق‌قلا»
مردم شریف ترکمن‌صحرا درراه مبارزه با ستم سلسله پهلوی فداکاری‌ها و هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند. یکی از آن‌ها مبارزه جانانه و قیام قهرمانانه مردم شریف روستای عطاآباد علیه ایادی ظالم رژیم پهلوی در روز ۱۹ فروردین سال ۱۳۴۱ است.

در این روز مردم مبارز عطاآباد، اعم از زن و مرد در مقابل غصب اراضی خود توسط عمال شاه مقاومت کرده و با تمام قوا در برابر امرای شاه نظیر ارتشبد قره‌باغی و مأموران ژاندارمری شاه (حدود ۵۰ نفر) ایستادگی کردند. مقاومت و درگیری در برابر اشغال اراضی ادامه یافت. دو روز بعد در ۲۱ فروردین ۱۳۴۱ تمامی نیروهای ژاندارمری از آزادشهر تا بندر ترکمن، گمیشا ن و گرگان بیش از۲۰۰نفر، ساعت ۴ بامداد به عطاآباد گسیل شدند و ساعت ۶ صبح در روستای عطاآباد تیراندازی و بگیروببند شروع شد.

در این درگیری ده‌ها نفر زخمی شده و آق محمد قریشی فرزند ۵ ساله جعفر و ماما جان اجکه به شهادت رسید. که طبق گواهی پزشکی قانونی به علت خونریزی مغزی بوده است. بیش از صد نفر از زارعان و کشاورزان عطاآباد، قزلی، قره‌تپه و چن سبلی بازداشت شدند، آق اویلی آخوند، مجتهد و پیش‌نماز روستای چن سبلی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و یکی از بازداشت‌شدگان بنام بایرام تحت شکنجه مأموران به شهادت رسید.

آری ماما جان اجکه یکی از شیر زنانی بود که به همراه شیر مردا ن عطاآباد، چن سولی، قره‌تپه در مقابل ژاندارم‌های ستمگر شاه ایستادند. او فرزند پنج‌ساله خود آق محمد را با تیراندازی مأموران از دست داد و بیش ازنیم قرن در حسرت فراغ فرزند دلبندش سوخت. متأسفانه بعد از سقوط رژیم شاه و پیروزی انقلاب احدی ا ز مدیران مربوطه ،از حال این مادر دل‌سوخته و خانواده اش سراغی نگرفت.

آری ماما جان اجکه بعد از ۵۸ سال دوری از فرزند شهیدش، مظلومانه و غریبانه، در روز سوم بهمن ۱۳۹۹، به دیدار جگرگوشه ناکام اش رفت. روحش شاد و یادش گرامی
به امید آنکه روزی شاهد ایجاد بنای یادبود قیام قهرمانانه بهار سال ۱۳۴۱ و شهدای روستای عطاآباد در مبارزه با سلطنت پهلوی باشیم.

«نوشتیم به رسم قدردانی و بزرگداشت مجاهدتهای مردمان شریف عطاآباد، قزلی، قره‌تپه و چن سبلی ؛
ستایش صبر و تلاش شیر زنان و شیر مردان قیام بهار ۱۳۴۱ و همدردی با رنجهای ماما جان اجکه ».
دکتر رحمان قره باش
دکتر محمدنظری
چهارم بهمن ۱۳۹۹

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا