ادبیات

بهترین کتابهایی که خوانده ام

پایگاه خبری اولکامیز – به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از فعالین و اصحاب قلم خواستیم که پنج کتاب خوب که مطالعه کرده اند را بصورت مختصر معرفی کنند. حمبده اشتری فعال فرهنگ و ادب ترکمن در پاسخ به این پرسش به زبان گفتاری نوشت :

تو دوره راهنمایی خیلی میرفتم کتابخونه. یه جورایی شده بودم پایه ثابت کتابخونه و خوره کتاب. همه رمان های ویکتور هوگو، ژول ورن و الکساندر دوما رو بارها خونده بودم، اما غیر از اونها از اون دوره دو تا کتاب تو ذهنم مونده: کیک آسمانی و کوه های سپید.

اولی توصیف یک کیک بزرگ بود که برای بچه‌ها یک داستان رویایی زیباست و دومی تنها چیزی که تو ذهنم مونده نگاه قهرمان داستان به یک کوه بود. به خاطر گنگ بودن این خاطرات دنبال اون کتابها بودم و متاسفانه تا الان پیداشون نکردم ( اگر کسی داره خوشحال میشم بهم امانت بده😊).

غیر از اینها خوندن کتابهای تاریخ بیهقی و مرزبان‌نامه رو به همه پیشنهاد میدم. تاریخ بیهقی در مورد دوره پادشاهی محمود و مسعود غزنویه، اما حین نگارش تاریخ این دوران بارها و بارها داستان های آموزنده زیادی ذکر شده .

مرزبان‌نامه با اینکه نثر سختی داره، اما این کتاب هم دارای داستان های جالبیه. یکی از اونها شبیه داستانیه که تو فرهنگ شفاهی ترکمنها هم وجود داره و مصداق ضرب‌المثل «اَر یوُلدا، اوُغول بیلده، تاپئلماز آتام اوُغول» هست.

از بین کتابهای ترکمنی هم داستان گوُر اوُغلئ برام جالب بود (البته هنوز تمومش نکردم و اوایل کتابم). به نظرم بخش جالب توجه این کتاب ضرب‌المثل‌های (آتالار ناقلئ) موجود بین سخنان شخصیت های این داستان حماسی باشه.

آخر کلام اینکه، بهترین کتابها رو نمیشه تو چند عدد خلاصه کرد، اما میشه گفت بهترین کتاب شاید کتابی باشه که غیرمستقیم اخلاقیات رو یاد بده و تاثیر مثبتی تو روحیه افراد بذاره .

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    بنده کتاب ۴۰ مین را به نویسندگی آقایان دکتر صرامی و دکتر مکوندی که از صاحب نظران اساتید مجرب دانشگاه های خوزستان و از پیشکسوتان دفاع مقدس و محققین این حوزه و علوم سیاسی هستند، کامل مطالعه نموده ام.
    بنظرم کتاب بسیار جامع و کاملی در پاسخ به سوُالات و شبهات نسل قدیم و حاضر در حوزه تاریخ جنگ تحمیلی(دفاع مقدس) میباشد و مطالعه آن را به همه خصوصاً جوانان عزیز، پیشنهاد می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا