مطالب ویژه

به بهانه کاشت درخت قدردانی برای یک عالم ترکمن

چرا دکتر سارلی شایسته ی تجلیل و تکریم است؟

‍پایگاه خبری اولکامیز-حاج ولی محمد خوجه یکی از فعالین پیشکسوت و نام آشنای فرهنگ و ادبیات ترکمن صحرا ، روز جمعه هشتم اسفند ماه نود و نه در اقدامی بدیع ، خلاقانه و پسندیده به پاس چهار دهه تلاش مستمر دکتر ارازمحمد سارلی در عرصه فرهنگ و تاریخ و ادبیات ، در تکریمش درخت قدردانی ( قدر آغاچ ) غرس کرد. در این باره نکاتی یادآور می شوم :

۱- بانی این اقدام نیکو یک انسان معمولی نیست. بلکه شخصیتی است که موسس  بزرگترین مرکز کتابخانه غیر دولتی و نسخ خطی و قدیمی در استان گلستان می باشد.  مکان غرس درخت مهریانی نیز جالب توجه بود. خوجه ( قدر آغاچ ) را در جوار کتابخانه شخصی خود کاشت که گنجینه ای مکتوب و بی نظیر به شمار می رود.

ولی محمد خوجه که سال گذشته با کشف نسخه خطی دده قورقوت، نامش بر سر زبانها افتاد در این باره به رسانه ها گفت : ” رسم کاشتن قدر آغاچ یا درخت تقدیر در سنت های هزاران ساله ی ما ترکان و ترکمنان وجود داشته است. متاسفانه این سنت حسنه به فراموشی سپرده شده بود. بنده بدین وسیله خواستم بخاطر تالیفات ارزشمند کتابی و سایر فعالیت های چشمگیر فرهنگی و اجتماعی دکتر اراز محمد سارلی در حمایت از اهل قلم و هنر، اولین درخت قدردانی را به نام ایشان بکارم تا بدین وسیله هم از زحمات ایشان تشکر کرده باشیم و نیز این سنت قدیمی را پس از قرن ها احیاء نمایم. ”

حال سئوال این است، علت تکریم دکتر سارلی توسط  ولی محمد خوجه چه بود؟ چرا این نویسنده ترکمن شایسته ی تقدیر و تکریم است؟ در پاسخ به این پرسش مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۲- دکتر سارلی دهها عنوان کتاب در موضوعات مختلف را به رشته تحریر در آورده است. بدین جهت کارنامه ی علمی اش پربار است. شاید به تعداد سالهایی که تاکنون زیسته کتاب نوشته و حاصل تاملات، تحقیقات و پژوهش ها و مقالات و دست یافته هایش را به زیور طبع آراسته است. بی تردید این کاریست بزرگ. به آسانی تحقق نیافته . رنج ها دیده و خون دلها خورده و با تلاش مضاعف و پشتکار مثال زدنی به دست آمده است.

۳ – فعالیت این ناشر فعال گنبدی در زمینه نشر و چاپ کتاب ستودنی و ماندگار است. موسسه انتشاراتی مختومقلی فراغی که در قزاق محله ی گرگان قرار دارد یکی از بزرگترین انتشاراتی استان گلستان می باشد که تاکنون بیش از یک هزار کتاب منتشر کرده است. اغلب نویسندگان و شاعران ترکمن صحرا در این مرکز آثار خود را به چاپ رسانده اند. بیشتر نشریات ترکمن صحرا از جمله هفته نامه صحرا ، مجله یاپراق ، آق یول و  .  . در این انتشاراتی منتشر شده و به دست علاقمندان رسیده است.

۴- علاوه بر نویسندگی ، در روزنامه نگاری و عرصه ی خطیر رسانه و مطبوعات نیز فعالیت چشمگیری دارد. مدیر مسئول فصلنامه بین المللی فراعی است. قلمش از نگاه ژورنالیستی توانا و قابل توجه است. به طوریکه می تواند برای اصحاب رسانه الگو و سرمشق باشد.

۵- در دنیای مجازی و دیجیتال حضوری پررنگ دارد. مدیریت گروه تلگرامی فراغی را بر عهده دارد. فراغی یکی از گروه های مجازی وزین و معتبر منطقه است که اعضای فرهیخته گروه در زمینه های مختلف فرهنگی ادبی دینی اجتماعی و . . .  ترکمن صحرا ، به بحث و تبادل نظر و تجربه و فکر و اندیشه می پردازند.

۶- تدریس در دانشگاه یک از جنبه های ممتاز استاد سارلی است. تاکنون دانشجویان کثیری از علم و تدریس وی بهره مند شده اند.

۷- سخنرانی در مجامع علمی و همایش های مختلف فرهنگی ادبی تاریخی را می توان از جمله ی نقاط قوت او برشمرد.

۸- آشنایی به چند زبان زنده دنیا ( ترکی – عربی – فارسی ) از شاخصه های ممتاز اوست. تسلطش بر ادبیات ترکمنی ، ترکی ، فارسی و عربی از وی عالمی برجسته ساخته است. در علومی مانند تاریخ ، ادبیات ، دین و . . صاحب نظر است.  بنابراین می توان گفت شخصیتی چند بعدی دارد. تمایز او با دیگران به چند ضلعی بودنش است.

۹- از کارهای عام المنفعه هم بی نصیب نمی ماند. در چند ماه گذشته به همت جمعی از یارانش از جمله مهندس نورالدین سن سبلی ، استاد رجب پیرا  و . . . صندوق حمایت از هنرمندان و اصحاب قلم ترکمن صحرا را تشکیل دادند که مدیریت آن بر عهده اوست. این صندووق با مساعدت مردم خیر و نوعدوست، اهالی هنر و قلم مستحق و نیازمند منطقه را مورد حمایت مالی خود قرار می دهد.

۱۰-بر این نوشتار می توان نکات دیگری افزود که فعلا به این مقدار بسنده می کنم. در پایان پیشنهاد می شود به پاس چهار دهه زحمات ارزنده و فعالیت مستمر و تاثیرگذار این انسان عالم و دانشمند ترکمن، مراسمی باشکوه برای بزرگداشت وی توسط فعالین و تشکل های فرهنگی ادبی ترکمن صحرا پس از اتمام کرونا برگزار گردد.

*لطیف ایزدی ، مدیر مسئول پایگاه خبری اولکامیز

ترکمن صحرا  ، شامگاه نهم اسفند ماه ۱۳۹۹

WWW.ULKAMIZ.IR


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تورکمنلرده قاوی ناقئل بار: «اولوسینی سیلان بگ بولار» شو پأهیمدن اوغور آلیپ “بیر یازانا” بیر-ده دوقانا” دییلیشی یالی الی قالام توتان آدملاریمیزی قولداپ، اولارئنگ برک آلله سینی، آرماسینی برپ دورساق، البته یازیجی نینگ حیجووی، غایراتی قالقئنار. من هم شو اوزاق یولدان قادیرلی حوجه نینگ شو ایشینه برک الله بریپ، دوغانمیز دکتر سارلی نینگ قالامی نینگ ییتی و ایل بأهبیدی بولماغینی دیله یأرین. یاشلاری اوزین بولسون!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا