اخبار

بومیان بندرترکمن قربانی رونق گردشگری در دوران کرونا

به گزارش ایرنا بازارچه، ساحل و اسکله، جزیره آشوراده، پارچه فروشی روستای پنج پیکر و بازار ماهی فروشان، پنج منطقه گردشگرپذیر بندرترکمن است که به دلیل حضور پرتعداد مسافران در هفته های اخیر به محلی برای گسترش شیوع کرونا تبدیل شده و بومیان را نگران ابتلا به بیماری کووید ۱۹ کرده است.

تردد زیاد خودروهایی با پلاک شهرهای دیگر گلستان و حتی سایر استان ها برای حضور در بازارچه ساحلی با ۴۰۰ غرفه، بازارماهی فروشان با بیش از ۵۰ غرفه و بازار فروش پارچه در روستای پنج پیکر با بیش از ۱۵۰ واحد صنفی حاکی از آن است که بندرترکمن در ایام شیوع کرونا همچنان میزبان تعداد زیادی از افراد غیربومی است .

تردد مداوم قایق های گردشگری بین جزیره آشوراده و بندرترکمن با تعدادی سرنشین بدون ماسک نشان می دهد بسیاری از گردشگران هنوز کرونا را جدی نگرفته و بی توجه به این رفتارهای پرخطر به تفریح و سیاحت در این شهر مشغول هستند.

دالان های موسوم به محل پرنده نگری بندرترکمن این روزها سرشار از گردشگران و علاقه مندان به طبیعت است؛ وضعیت بازار هفتگی این شهر تفاوتی با ایام قبل از کرونا ندارد و در بازار دام هم مانند ماه های قبل از کرونا صدها دستگاه خودروی بومی و غیربومی برای خرید و فروش انواع دام صف کشیده اند.

صادق‌علی کلیچی از اهالی شهر بهنمیر استان مازندران در سواحل بندرترکمن به ایرنا گفت: همه ساله برای دیدن پرنده های مهاجر به اتفاق اعضای خانواده به این شهر می آییم و از تماشای پرندگان لذت می بریم.

وی ادامه داد: امسال اگر چه شیوع کرونا رفت و آمدها را سخت کرده اما اشتیاق به دیدن این پرنده های مهاجر سبب شده تا با گرفتن برگه تردد به بندرترکمن سفر کنم.

وی ادامه داد: از وضعیت شیوع زیاد کرونا در مازندران و گلستان باخبرم اما من و خانواده همیشه از ماسک استفاده کردیم و تاجایی که امکان داشت وارد جاهای شلوغ نشدیم.

کلیچی گفت: برای اینکه تردد راحتی در بندرترکمن داشته باشیم خودروی متعلق به یکی از دوستان که ساکن این شهر است را در اختیار گرفته ام و با آن رفت و آمد می کنم.

امان‌بردی خوجه یکی از اهالی بندرترکمن هم به ایرنا گفت: روزهای پرالتهابی را از نگرانی ابتلا به کرونا سپری می کنیم اما بر خلاف انتظار، تعداد خودروهای غیربومی در اسکله بندرترکمن روز به روز بیشتر می شود.

وی بیان کرد: انتظار داریم مسوولان بندرترکمن بدون چشم پوشی با مسافران و گردشگرانی که شیوه نامه های بهداشتی را زیر پا گذاشته و به این شهر سفر می کنند برخورد قانونی کنند زیرا در این شرایط سلامت از هر چیزی برای مردم مهم‌تر است.

مراد ایری یکی از پارچه فروشان روستای پنج پیکر بندرترکمن نیز گفت : در روز حداقل چهار مینی بوس از استان مازندران برای خرید پارچه به این روستا سفر می کنند.

وی گفت : در مغازه مواد ضدعفونی کننده و ماسک گذاشته ام تا با استفاده توسط مشتریان، خطر شیوع این بیماری کمتر شود اما بسیاری از خریداران نه از ماسک استفاده می کنند و نه تمایلی به مصرف مواد ضدعفونی کننده دارند.

وی بیان کرد: قبول دارم که پذیرش مسافر و خریدار از شهرهای دیگر به ویژه مازندران که شرایط کرونایی قرمزی دارد بسیار خطرناک است اما مجبوریم برای تامین معیشت از خریداران بومی و غیربومی میزبانی کرده و به آنان پارچه بفروشیم.

علی دهقان از ماهی فروشان بازارچه ماهی فروشی بندرترکمن نیز گفت : در تعطیلات و روزهای آخر هفته از دیگر شهرهای گلستان و استان های مجاور برای خرید ماهی به این بازار می آیند.

وی بیان کرد: تنها کاری که می توانستیم برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا انجام دهیم، ممنوع کردن ورود خودرو به بازارچه بود اما در عمل متوجه شدیم این کار تاثیری در حضور مردم و گردشگران ندارد.

رییس اداره صنعت معدن تجارت بندرترکمن با اشاره به تذکر فراوان به واحدهای صنفی متخلف شهرستان گفت که طی ۲ هفته‌ اخیر هیچ مغازه ای در این شهرستان پلمب نشد.

جانشین نیروی انتظامی شهرستان ترکمن نیز در گفتگو با ایرنا اظهار داشت : پس از تغییر رنگ شیوع کرونا در بندرترکمن از قرمز به نارنجی با مصوبه ستاد استانی کرونا، ایستگاه های ایست و بازرسی پلیس برای ممانعت از ورود خودروهای غیر بومی در این شهرستان جمع آوری شد.

سرهنگ ابراهیم زارع افزود: به جز تردد شبانه از ۹ شب تا چهار صبح که برای همه خودروها ممنوع است، ماشین‌های غیربومی نیز حین تردد در بندرترکمن جریمه خواهند شد.

فرماندار بندرترکمن هم گفت: به دلیل دشواری در کنترل مسافران، محدودیت در فعالیت مناطق گردشگری تنها راه کاهش حضور افراد غیربومی و جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در شهرستان است.

سیدصادق شیرنگی اظهار داشت: در حال حاضر دوشنبه بازار بندرترکمن تعطیل شده و نیروهای سد معبر شهرداری مانع فعالیت دست فروشان در این بازار می شوند.

وی افزود : همچنین بازار دام که روزهای دوشنبه در محدوده ای محصور در جنوب بندرترکمن دایر می شد به علت رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی و ورود خودروهای غیر بومی تا اطلاع بعدی تعطیل است.

شیرنگی با تاکید بر ممنوعیت ورود مسافران به جزیره آشوراده گفت که قایق های گردشگری اجازه جابجایی مسافر به این جزیره را ندارند و فقط مجاز به گردش در پهنه آبی خلیج گرگان هستند.

وی به آمار بستری روزانه بیماران در مراکز درمانی این شهر اشاره کرد و گفت: در دوران اوج شیوع کرونا تعداد افراد بستری در بیمارستان بندرترکمن در یک روز به ۳۲ نفر هم رسیده بود اما با تشدید مراقبت‌ها و همراهی مردم در اجرای تصمیمات ستاد کرونا این رقم در ۲ هفته گذشته به ۱۴ نفر و در روزهای اخیر به هشت بیمار کاهش یافت.

وی اظهار نگرانی کرد که در صورت تداوم حضور گردشگران در این شهر، تعداد مبتلایان به کرونا در بندرترکمن طی روزهای آینده افزایش یابد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز چهارشنبه گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۴۸ هزار و ۳۱۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۵۷ نفر رسید.  *عکس آرشیوی است .

www..ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا