تورکمن صحرا

ترکمن ها چه جایگاهی در مدیریت استان گلستان دارند؟

پایگاه خبری اولکامیز- آرمان خرمالی : بر اساس آمار غیر رسمی حدود نیمی از جمعیت استان گلستان را ا ها سنت و ترکمن ها تشکیل می دهند اما موضوع به کارگیری شایستگان اهل سنت و ترکمن در ادارات و نهادها و دستگاهها و پست های مدیریتی و… همواره یکی از مطالبات اساسی این قوم وفادار به نظام بوده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته و بر اساس آمار های سایت استانداری گلستان ۱۴۷ سازمان، اداره ، دستگاه و نهاد و…. وجود دارد که تنها مدیرکل تعاون روستایی، رئیس کتابخانه عمومی ، معاون درمان و علوم پزشکی استان و فرمانداران شهرستان های مراوه تپه، آق قلا و گمیشان از قومیت ترکمن می باشند، این یعنی فقط ۳.۴ درصد از مدیریت ادارات و نهاد های استان گلستان در اختیار اهل سنت و ترکمن ها می باشد، آیا وقت آن نرسیده است که پس از ۴۱ سال از گذشت انقلاب به شایستگان و فرهیختگان قوم اعتماد بیشتری گردد؟

چرا توانمندی های و ظرفیت های نیروهای ترکمن در سطوح مختلف مدیریتی نادیده گرفته می شود؟ به راستی دلیل این همه بی اعتمادی ها و بی توجهی ها و حذف نیروهای توانمند ترکمن چیست؟ مگر نه این است که رهبری انقلاب در پاسخ نامه ی مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان فرمودند: « همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچگونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند. ما هم به جد معتقدیم همه باید با هم در کنار هم و در صفوف فشرده و واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیندیشند و در راه آن تلاش کنند و اجازه ندهند دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به این و آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند».

اصل نوزدهم قانون اساسی به صراحت اعلام می دارد: «مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند، از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.»

اصل بیستم می گوید: «همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.»

در بند ۸ اصل سوم یکی از وظایف دولت جمهوری اسلامی را : «مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش» عنوان نموده است، حال آن که می بینیم نیمی از مردم در استان گلستان مورد کم توجهی و عدم مشارکت در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های استانی گردیده اند.

به نظر می رسد که در عصر انفجار اطلاعات زمانه پاسخگویی فرا رسیده است. دلیل عدم به کارگیری از شایستگان و نیرو های مستعد و متعهد اهل سنت و ترکمن هر چه که باشد، مسئولین امر به صورت شفاف باید پاسخگو باشند که مشکل کار در کجاست تا اگر مشکلی از سوی اهل سنت و ترکمن ها وجود داشته باشد، بدانند و در صدد رفع آن بر آیند

سخن آخر اینکه ما انحصار طلب نیستیم . همه پست ها و مسئولیت ها را برای خود نمی خواهیم ولی می خواهیم که در انتصابات و واگذاری پست ها و مسئولیت ها ، انصاف و عدالت رعایت شود و همه شایستگان فارغ از قوم‌و زبان و مذهب به آنچه که استحقاق دارند برسند .

id:@ulkamiziran

www. ulkamiz.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا