عکس

تفسیر یک تصویر

پایگاه خبری اولکامیز- این تصویر قدیمی و پرمعنا توسط دکتر محمد نظری یکی از همراهان سایت اولکامیز ارسال شد که منتشر گردید. در پی آن دکتر رجب محمد نظری در باره این تصویر مطلبی نوشتند که می خوانید:

تصویر روایت گویاى زندگى سخت مردم در پنجاه و پنج سال گذشته است که مردم نه از تغذیه مناسب برخودار بودند ( نان و قند غذاى رایج و شاهانه کودکان بود) نه از بهداشت خبرى بود و استحمام با گرم کردن اب روى اتش انهم فاصله زمانى طولانى.

خانواده ها بعلت برخوردار نبودن از بهداشت عمومى اکثرا در دوران تولد و نوزادى و کودکى شاهد فوت فرزندان خود بودند و میتوان گفت فرزند بدنیا اورده شده اکثرا بیش از فرزندان موجود بود.

پوشاک کودکان اکثرا توسط مادران دوخته میشد و بسیار ابتدایی و ارزان که تصویر گویاى ان است. وسیله اصلاح یک وسیله فلزى تیز فلزى بود که موى کودکان را از ته میتراشید.
که تصویر گویاى ان است.

برق نبود. گاز نبود. تلفن نبود. تلویزیون نبود. فقط افراد خاصى داراى رادیو بودند. نبودها خیلى بیشتر از بوده ها بود. سرگرمى کودکان بازى هاى سنتى ترکمنى بود و بس.

در نقاط مشخصى مدارس وجود داشت بعنوان مثال کودکان حاضر در تصویر در شش سالگى در سرما و گرما و باران و برف روزانه پنج تا ده کیلومتر راه را پیاده میرفتند تا به مدرسه برسند در شرایطى که نه کفش مناسب( کفش لاستیکى) و نه لباس مناسب و …….

با وجود تمامى مشکلات ذکر شده و نشده بین مردم صفا و محبت زیادى وجود داشت و مردم یک روستا یا یک محله خود را در داشته هاى یکدیگر شریک میدانستند.

با وجود تمامى مشکلات امید و دلگرمى وجود داشت .

یکى از حاضرین در تصویر
رجب محمد نظری

www..ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا