گزارش

جولان دزدها برای سرقت کابل برق

پایگاه خبری اولکامیز- امان محمد خوجملی : حدود یکی دوسال است دزدی در منطقه ی ما بیداد می کند. تازه وضعیت سال به سال و روز به روز هم وخیم تر و خرابتر می شود. این سرقتها و ناامنیها هزینه ی هرکارتولیدی را به شدت بالا برده است. سرقت سیم برق و کابل برق و کابل تلفن و سرقت تابلوهای کنار جاده به یک امر روز مره تبدیل شده است. در بعضی جاها دولت مجبور شد تمام کابلهای تلفن را به زیر زمین دفن کند تا از شر دزدها در امان بماند و تمام تیرهای آهنی را جمع کند و ببرد.

ما خودمان در کنار رودخانه زمین کشاورزی داریم. یک دینام مشترک برای آبیاری داریم که با برق کار می کند. امسال چهارمین بار است که سیم کابل برق ما به سرقت می رود. قبلاً سیم کابل ارزان بود هر کدام نفری صد هزار تومان می دادیم قضیه حل می شد. اما امسال مجبور شدیم برای ده متر سیم کابل برق ۵ میلیون تومان به پردازیم. حالا بعد از نصب سیم کابل می ترسیم قبل از آبیاری زمین دوباره کابل برق به سرقت برود و سرمان بی کلاه بماند. این موضوع ناراحتی و استرس زیادی برای ما ایجاد کرده است که نمی دانیم چکار کنیم.

این موضوع را در یک جمعی مطرح کردم بلکه از راه بحث و تبادل نظر یک راه حلی پیدا شود هر یک از حضار به احترام من نظراتی بیان کردند که اینجا چند تایش را برای خوانندگان نقل می کنم.

پیشنهاد اول این بود یکی از دوستان گفت: بر بالای ترانس برق دوربین مدار بسته نصب کنید. ولی حضار گفتند این کار خیلی مؤثر نیست چون ممکن است سارقان با ماسک و صورت پوشیده بیایند. در این صورت از دست دوربین کاری ساخته نیست.

دومی گفت : بالای ترانس یک نورافکن قوی نصب کنید.  حضار گفتند این کار هم مؤثرنیست چون ممکن است دزدها اول لامپ نورافکن را بشکنند بعد اقدام به سرقت کنند. گفته می شود بیشترین سرقتها هنگام قطعی برق و در تاریکی شب صورت می گیرد.

سومی گفت :  به صورت نوبتی نگهبانی بدهید. دیدیم اینهم شدنی نیست. هم وقت گیر است هم خسته کننده و طولانی مدت است. ارزش این همه وقت صرف کردن را ندارد.

نفر چهارم گفت : منطقه ی ما سه تا دزد بیشتر ندارد این سه نفر هستند کل منطقه را بیچاره کرده اند. اینها همیشه شبها توی جاده ها هستند بگیرید یکی از اینها را بکشید. بقیه حساب کار به دستشان می آید. اگر عبرت نشد آن دوتا را هم بکشید. کی به کی است. اگر اینها را دستگیر کنید به پاسگاه و دادگاه هم تحویل بدهید اول ثابت کردنش مشکل است بعد اگر ثابت بکنید به اینها شش ماه بیشتر زندان نمی دهند. باز دو باره روز از نو روزی از نو. البته این کار هم بسیار خطرناک و پرهزینه ارزیابی شد. چون ممکن است ناخواسته یک قتلی را روی دست ما بگذارد. ارزش این هم ریسک و خطر را ندارد.

اما او باز هم به درست بودن نظرش تاکید کرد و گفت: مگر از من کم گوسفند دزدیدند. ما شب و روز کار می کنیم و زحمت می کشیم و حاصل دسترنج ما را اینها می برند. من با بچه هایم قول قرار کردم هر موقع شبها توانستیم دزدی را دستگیر بکنیم همانجا بکشیم و دفنش کنیم. یا به بریم بیندازیم به داخل رودخانه تا جسد اینها را آب ببرد. دیگه به اینها رحم نمی کنم دلم از دست اینها خون است. دیگه از دولت و دادگاه و پاسگاه هم قطع امید کردم و منتظر آنها نخواهم ماند. اگر شما از روی عصبانیت دو تا سیلی به دزدهای محترم بزنید آنها از شما طلبکار هم می شوند تازه از جیب مبارک خسارت هم بپردازید.

البته نفر پنجم نظری داد که که از همه ارزانتر و معقول تر است. او گفت: شما از گلوی ترانس برق تا نیم متر زیرزمین یک لوله ی آهنی قوی بخرید و کابل را داخل لوله قرار دهید ولوله را چند جا با میله های آهنی خیلی محکم جوش دهید تا کندن لوله دزدها بسیار مشکل و وقتگیر باشد. واز این طریق کابل شما محافظت خواهد شد. نصب نورافکن قوی هم ورود سارقان را به آنجا مشکل خواهد کرد. به نظرم این بهترین راه می باشد که ببینیم دزدها با این محکم کاری ما چکار می کنند؟ / انتهای پیام

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا