فرهنگی

خانواده،دانش آموزان ،معلمان دوره پسا کرونا

پایگاه خبری اولکامیز- حاجی نظر آق بندئی : خودنمایی ویروس کرونا در اواخر سال۹۸ تغییراتی در سبک زندگی و نحوه ی ارتباط مردم و عدم آشنایی کامل و نبود راهکاری برای مقابله با آن در جامعه و ممالک مختلف بوجود آورد .عده ای سخت گیرانه عده ای بی تفاوت و عده ای هم رفتاری منطقی دربرابراین ویروس ناشناخته داشتند.

یکی ازاین تغییرات تعطیلی مدارس ودانشگاه ها بوددراین که نحوه آموزش در این دوران به چه صورت باشد تا دانش آموزان و دانشگاهیان از آموزس عقب نمانند و هم این که ازآسیب درآمان باشند .

آموزش از طریق صداو سیما و فضای مجازی و پک های آموزشی که هر کدام مشکلاتی را برای خود داشت .اجباردر تعطیلی مدارس و خانه نشینی عوارض بدنی برای دانش آموزان و درگیری خانواده ها جهت همراهی فرزندانشان در روحیات اولیا و مربیان داشت.

خانواده ها مجبور به تهیه گوشی و خرید بسته های ارتباطی شده و در کنارآن مراقبت و رسیدگی درسی به دوش آنان افتاد در مقابل مربیان دور از دانش آموزان و سرو صدا وشلوغی و شیطنت های اقتضای این دوره بودند اما در مقابل زمان آموزش راتغییر داده و آرامش خانوادگی را بهم زد وتهیه محتوای مناسب آموزشی با توجه به تفاوت های فردی مشکلاتی را برای آنان بودجود آورد..

رعایت دستورالعمل های بهداشتی و همراهی جامعه با آن و تلاش مضاعف در تولید و تهیه واکسن از راهای مختلف و تزریق و اکسن آمار بستری و فوتی را کاهش داد ودر صورت عدم مشاهده و درگیری نوع دیگری از ویروس جوامع روال عادی زندگی را به خود خواهد دید.

بازگشایی مدارس هم یک نمونه از آنها ست اما ایا بازگشایی مدارس و رفتن دانش آموزان به سر کلاس درس به شیوه و روش دوران قبل خواهد بودو باری ازدوش خانواده ها کاسته وفارغ از در کنار فرزندان خود در هنگام درس خواهند بود .

آموزش در فضای مجازی و دیده و شنیده شدن نحوه ی آموزش و ارتباط کلامی مربیان توسط اولیا و دانش آموزان در فضای خانواده ها و جامعه و انعکاس نوع و نحوه بیان کلمات و جملات به اجبار تغییراتی را درنوع بیان و استفاده از کلمات محترمانه را به همراه داشت واین که این نحوه ی سخن گفتن و بیان جملات در دوران کرونایی بوجود آمده و یا از قبل به همان صورت بوده است مسیر ورود دانش اموزان را به کلاس درس تغییر می دهد .

معلمی شغلی بسیار حساس و در عین حال شیرین که روحیات خاصی را می طلبد دانش آموز با حضور در سر کلاس درس همان شیرینی بیان معلم و کلمات مناسب را ازوی انتظار دارد و در همان موقعیت شلوغی و شیطنت های خود را هم انجام خواهد دادآن هم در موقعیتی که چندین ماه از دیدار دوستان و همکلاسان خود محروم بوده است در مقابل معلمان انتظار سکوت و آرامش دوران تدریس در فضای مجازی را خواستار هستند که در بدو ورودسخت و در اثر گذشت زمان این خواسته ها بر طرف خواهد شد که تازمان تحقق آن مراقبت در کلام و نحوه ی بیان جملات و مطالب باید محطاطتر بود .
اما خانواده بعداز یک دوره ی چندماهه مراقبت خاص و رسیدگی به تکالیف فرزندان و همراهی با آنان ومعلمان به یکباره خود را رها شده و تمام مسئولیت را از گردن خود سلب نموده و به معلمان محول نمایند .

نو نهالان و آینده سازان جامعه در برزخی از رهایی خانواده قوانین و مقررات مدرسه قرار خواهند گرفت . تصمیمات درست در تمام مراحل زندگی و احساس مسئولیت اولیا و مربیان درابن دوران هم اثر بخش خود را دارد. استفاده از تجربیات ارزشمند بزرگان و اساتید جامعه در این زمینه کار ساز خواهد بود .

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا