مطالب ویژه

دکتر پرویز پقه استاد دانشگاه در پاسخ به سئوال اولکامیز

متاسفانه دیدگاههای تنگ نظرانه و بعضا قومیتی به مقوله توسعه باعث شده  نوار شمالی و جنوبی گلستان اختلاف فاحشی داشته باشند

پایگاه خبری اولکامیز- اخیرا دکتر محمد نظری تحلیلی نو و متفاوت با عنوان ( بررسی مکانیزم عقب ماندگی محور شمالی استان گلستان ) نوشت که قابل تامل و تعمق بود. در پی آن احمد ایگدری عضو شورای نویسندگان اولکامیز مطلبی پربار با تیتر ( منضماتی بر تحلیل بررسی مکانیزم عقب ماندگی‌های محور شمالی استان گلستان ) به رشته تحریر در آورد و به مدیر مسئول اولکامیز پیشنهاد داد : ” با طرح این موضوع به شکل پرسمان بین نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی ترکمن راههای برون رفت از توسعه نیافتگی آنچه که در یاداشت محور شمال استان گلستان نامیده میشود را مورد واکاوی قرار دهید تا شاید از این طریق با رسیدن به یک اجماع کلی و اتخاذ روشی علمی و عملی و قرار دادن آن در معرض افکار عمومی جامعه قدمی هر چند ناچیز در راه پیشرفت و اعتلای منطقه برداشته شود . ”

این عامل سبب شد تا دو سئوال مهم را از فعالین و صاحبنظران ترکمن صحرا مطرح نماییم . دکتر پرویز پقه استاد دانشگاه بندرترکمن و آق قلا اولین فرهیخته ای بود که به پرسش اولکامیز پاسخ داد که ضمن سپاس از وی ، دیدگاه های عالمانه ، راهگشا و پرنکته این فعال اجتماعی  عطاآبادی را در ذیل می  خوانید :

سئوال اول : به نظر شما راهکارهای عملی در انسجام گروهها و نخبگان سیاسی و اجتماعی در مناطق ترکمن نشین در نیل به کاهش محرومیت ها و عدم توسعه یافتگی و تخصیص منابع و اعتبارات استان بر مبنای عدالت محوری چه می تواند باشد؟

پاسخ – با عرض سلام و ادب و احترام برادر ایزدی سئوال اول از سه قسمت تشکیل شده :

الف) انسجام گروهها و نخبگان

ب) نقش نخبگان در کاهش محرومیت

ج) تخصیص اعتبارات بر مبنای عدالت

یکی از محورهای رشد و توسعه استفاده از ظرفیت ها و توانایی های علمی و فنی نیروی انسانی هر منطقه است که منطقه ترکمن صحرا نیز از این قاعده مستثنی نیست قطعا انسجام و همدلی و همزبانی نخبگان و گروههای سیاسی در پیشبرد اهداف توسعه ترکمن صحرا تاثیر گذار خواهند بود. چون نخبگان  هر منطقه بهتر از برنامه ریزان مرکز نشین از پتانسیل ها ی موجود منطقه خود اطلاع کامل دارند و می توانند در برنامه ریزی برای رشد و توسعه نقش آفرینی کنند.

ما در رشته های مختلف اساتید و دانشمندان برجسته ای داریم که در استان گلستان و دیگر مناطق کشور مشغول فعالیت می باشند. متاسفانه نتوانستیم از ظرفیت های این عزیزان جهت رشد و توسعه منطقه استفاده نمائیم: زیرا اطلاعات جامع و کاملی از نخبگان خود در سراسر ایران نداریم ، تا بحال هیچگونه همایش یا گردهمایی علمی که نخبگان خود را دور هم جمع کنیم و مسائل  و مشکلات منطقه را در قالب همایش های علمی و فراخوان مقالات علمی طرح موضوع کنیم نداشتیم

۲- نخبگان ترکمن صحرا در قدرت سیاسی استان و کشور نقش کمرنگی دارند تا زمانی که نخبگان و نیروی انسانی ما در قدرت سیاسی استان و کشور جایگاه و پست سازمانی نداشته باشند نمی توانند در برنامه ریز های توسعه منطقه نقش آفرینی کنند. نداشتن جایگاه در قدرت سیاسی نخبگان ترکمن بر می گردد به :

الف)عدم تمایل نخبگان به انجام فعالیت های سیاسی

ب) نقش دولت در عدم بکارگیری از تمام ظرفیتها و توانایی های اقوام در بدنه قدرت

پس جهت انسجام نخبگان سیاسی و اجتماعی ، نخبگان را شناسایی و گردهمایی ها و همایش ها علمی را به صورت مرتب و سالانه داشته باشیم تا نخبگان در کنار همدیگر و با یک تفکر سیستمی با هم افزایی و سینرژی در راستای کاهش محرومیت منطقه تلاش و کوشش نمایند.

استان گلستان از نظر توسعه یافتگی یکی از استان های آخر و محروم کشور به حساب می آید. یکی از دلایل اساسی آن دستورالعمل نحوه استقرار صنایع در استان های شمالی (گیلان و مازندران) مصوبه هیات وزیران در جلسه مورخ ۲۵/۷/۱۳۶۳ است که از ایجاد کارخانجات و صنایع تبدیلی در این استان ها ممانعت کرد و باعث شد که صنایع بزرگ و کارخانجات سنگین در این استان ها راه اندازی نشود.

از غرب تا شرق استان گلستان در بخش صنعت در حدود ۹۰۰۰ نفر مشغول کارند، در حالی که این تعداد کارگر فقط در یک کارخانه در استان همسایه جنوبی (سمنان) مشغول کارند.

میانگین سرانه استان گلستان از مالیات ارزش افزوده کمتر از ۱۵۰ هزار تومان است. در حالی که میانگین کشوری نزدیک یک میلیون تومان می باشد.

۵۱ درصد نقدینگی کشور فقط در تهران و ۴۹ درصد باقی مانده در ۳۰ استان دیگر است. میزان نقدینگی اصفهان ۷ برابر استان گلستان است. به استناد اطلاعات فوق منابع و اعتبارات استان گلستان بسیار محدود و ناچیز است.

جهت جبران محرومیت و عقب ماندگی منطقه باید از اعتبارات ملی و از محل جذب سرمایه گذاری های سرمایه گذارن استفاده شود. این مقوله نیز برمی گردد به تفکر مدیران استانی که آیا دیدگاه و تفکر توسعه ای دارند یا نه؟ بعضا اتفاق افتاده که مدیران استانی بعلت نداشتن تفکر توسعه ای سرمایه گذاران را درگیر ساختار معیوب بروکراسی اداری کرده و فراری دادند.

یکی از دلایل وجود شهرستان های برخوردار و محروم در استان عدم توزیع عادلانه منابع و اعتبارات در داخل استان هست. متاسفانه دیدگاه های تنگ نظرانه و بعضا نگاه قومیتی به مقوله توسعه  باعث شده  نوار شمالی و نوار جنوبی استان در مقوله توسعه اختلاف فاحشی داشته باشند.

مسئولین از ظرفیت های نخبگان از همه اقوام استفاده کرده و برنامه های بلند مدت و میان مدت برای توسعه همه جانبه استان تهیه و تدوین نمایند و برای رشد و توسعه استان افق و چشم انداز پیش بینی کنند. پیش نیاز رشد و توسعه برنامه ریزی مطلوب و بکار گیری از تمام توانایی ها و طرفیت های موجود استان است.

سئوال دوم : نقش نمایندگان مجلس و نمایندگان ادوار و فعالین اجتماعی در این مسیر چگونه است؟

پاسخ – مسئولیت نمایندگان مجلس در این امر بسیار خطیر و پر رنگ است، جذب اعتبارات ملی و قرار دادن برنامه های توسعه ای استان در برنامه های توسعه ۵ ساله کشور و رایزنی با مسئولین رده بالای کشور جهت توجیه علمی و فنی اجرای پروزه های زیر بنایی و جذب سرمایه گذاران را نمایندگان می توانند انجام دهند. نمایندگان ادوار چون سابقه و تجربه قانون گذاری دارند می توانند بعنوان مشاور کمک حال نمایندگان باشند. فعالین اجتماعی باید مطالبه گر باشند و در چارچوب قانون اساسی حقوق ملت را مطالبه کرده و دستاوردهای نظام و انقلاب را به مردم اطلاع رسانی نمایند و باعث افزایش امید به زندگی مردم شوند.

www..ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. سخنان جناب دکتر پقه بسیار دلنشین و از سر دلسوزی بود و اما بیم آن میرود با کنش و مواضع عملی او در عرصه فعالیتهای اجتماعی و سیاسی در تضاد باشد
    ایشان نه تنها به نخبگان منطقه ترکمنصحرا اعتقادی ندارد بلکه سردمدار بی اعتنایی به افراد توانمند بومی است و در ادوار مختلف بدنبال فراهم کردن بستر مناسب برای دوستان مرکز نشین است
    اما من اعتقاد دارم که انسانها میتوانند در طول زمان دچار تغییر مثبت شوند و حال که به درجه دکتری هم نائل شدند امیدوارم به تحلیل و پاسخی که در باب قدر دانستن نخبگان پایبند باشند.ناامید نیستیم!

    1. سلام من یک عطاآبادی هستم .آغزی بیر ایلادنگ اوباسی آباد
      عمران و آبادانی که در دو دوره ریاست دکتر پقه در شورای اسلامی عطاآباد داشتند را ما در هیچ دوره ای قبل از آن ندیدیم.حتما اتحاد و همدلی احاد مردم و اعضای شورای اسلامی و دهیاری همراه او بودند قضاوت آقای کاکا کاملا نادرست است. ایشان یا عطاآبادی نیستند و شناخت کافی از دستاوردهای شورای عطاآباد ندارند. یا چشم بصیرت ندارند تا اتحاد و همدلی مردم و شورا را ببینن. یا جزو افرادی هستند که منافع شان قطع شده و اینچنین قضاوت ناصحیح دارند. شورای عطاآباد متحدترین و پرتلاش ترین دوره ها را تجربه کرده. مردم اذعان دارند. برای شورا انتخابات برگزار نشود همین ۵ نفر فعلی بمانند و نیاز به انتخابات نیست. چطور شما اینگونه قضاوت می کنید

  2. با عرض سلام …اکنون که به فضل پروردگار و تلاش بزرگواران حاضر حرکتی نو در قالب پرسمان در چرایی محرومیت های موجود در حاشیه ی شمال و راهکارهای موجود برای پایان دادن به اجحاف‌هایی که در حق مردمان این ناحیه خواسته و ناخواسته رفته، شروع شده است توصیه ای دارم نخست به خود و بعد به بزرگواران خواننده ی یاداشتها …
    اینکه دیگران را قضاوت نکنیم و ملاک را حال افراد فرض کنیم ..
    انتظار میرود پاسخ دهندگان مبحث را به سمت و سوی کلی گویی و مباحث تئوریک نکشانند بلکه حدالامکان راهکارهای عملیاتی با توجه به داشته ها و امکانات موجود پیشنهاد دهند چرا که هدف رسیدن به نتیجه ای عینی و ملموس است.
    برای مثال اولین قدم میتواند دعوت از نمایندگان ادوار در تحقق این هدف و مطالبه گری از آنان برای ایجاد وفاق و بخشیدن اتحاد و انسجام گروهها و شخصیت های فرهیخته منطقه از آنان در قالب چیزی شبیه به مجمع موسسین در شرکتهای غیر دولتی باشد.
    بنابراین انرژی و توان خود را در جهت اقدامات عملی در تحقق پایان دادن به آپارتاید سخت افزاری و جذب حداکثری افراد در این زمینه باشیم و از فاکتورهایی که ممکن است باعث رنجش خاطر دیگران را فراهم کند دوری گزینیم ….

  3. من با مطالعه متن کاکا به یاد سخنان شهید مطهری افتادم. که ایشان بیان می کنند: چرامردم در جوامع سنتی به سمت قطار در حال حرکت سنگ پرتاب می کنند و شیشه های قطار را می شکنند. ولی برای قطار ایستاده سنگ پرتاب نمی کنند.شما جزو افرادی هستید که با پرتاب سنگ به سمت قطار در حال پیشرفت و ترقی عطااباد مانع حرکتش شوید. حتما افراد پویا و اکتیو مورد اتهام قرار می گیرند. در قضاوت راجع به افراد اخلاق و وجدان را داور قرار دهید. و اگر هم انتقادی هست. محترمانه و دلسوزانه مطرح نمایید.

  4. در پاسخ کاکا
    من یکی از همکارن و از دوستان آقای دکتر پقه هستم و از ایشان و روحیاتش شناخت کامل دارم. با مطالب غیر واقعی که آقای کاکا در رابطه با ایشان مطرح نمودند ناراحت شده و تصمیم گرفتم مطالب زیر را به عنوان یک دوست در دفاع از ایشان مطرح نمایم
    -کاکا عنوان کردند: در تضاد بودن مواضع عملی در عرصه اجتماعی و سیاسی … در پاسخ به آن بگویم که ایشان بیشتر یک چهره فرهنگی و علمی است تا یک شخصیت سیاسی. ایشان در هیچ حزب یا گروه سیاسی عضو نیست و در هیچ ستاد انتخاباتی چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه در انتخابات مجلس از هیچ شخص حمایت نکردند. مگر در دوره ۱۱مجلس شورای اسلامی. ایشان از دکتر گرکز یک از چهره های شاخص علمی و نخبه کشوی که استادش بود حمایت داشتند ، متاسفانه بخت یارش نبود و ایشان نتوانست در کورس رقابت باقی بماند. از بین ۵ نفر نامزد انتخابات که ترکمن و بومی شهرستان آق قلا بودند. می دانست که بودن ۵ نفر دررقابت انتخابات نتیجه بخش نیست و با تلاشی که داشتند در انصراف یکی از نامزدها نقش بسزایی داشتند . ۴ نفر باقی مانده برای کاهش تعداد به توافق نرسیدن و وارد میدان از پیش بازنده انتخاباتی شدند. هیچ عقل سلیمی از تیم از قبل بازنده طرفداری نمی کند . با این وجود چون خودشان فرهنگی بودند از آقای سن سبلی که فرهنگی و از دوستان دوران تحصیلشان بودند حمایت کردند. و نفر دومشان یک استاد برجسته دانشگاه و معلم اخلاق و از اساتید دوران دانشجویی اش بود ، ادب حکم می کرد که از استادش بدون توجه به دیدگاه سیاسی ایشان حمایت کند و کرد . ایشان رای هم آوردن. تشخیص ایشان برای حمایت از نامزدهای انتخابات براساس معیارهای شخصی اش بود. چون اتنخاب محدود هست قطعا نمی توانست بیشتر از دو نفر حمایت کند. و اگر شخصی مورد حمایت ایشان قرار نگرفت دلیل بر بی اعتنایی به نخبگان نیست
    اظهار داشتند ، نه تنها به نخبگان منطقه ترکمن صحرا اعتقادی ندارند بلکه سردمدار بی اعتنایی به افراد توانمند است. باید بگویم ایشان چه جایگاه رسمی یا غیر رسمی داشتند یا چه مسئولیتی داشتند که به نخبگان توجه می کردند و نکردند. چه کسی برای نخبگان کاری انجام داده تا ایشان دومی اش باشند. واقعا بی انصافی است
    -در ادوار مختلف بدنبال فراهم کردن بستر مناسب برای دوستان مرکز نشین بوده
    اولا ، ایشان چند سال دارند که با دهن پر می گین ادوار گذشته که ادم فکر میکنه اون بالای ۶۰ سال سن داره ۱۰ دوره در انتخابات مختلف فعالیت داشته . ثانیا، شما شناخت درستی از ایشان ندارید ، در بالا عرض شد ایشان در هیچ دوره ای فعالیت سیاسی نداشتند مگر در انتخابات مجلس اخیر. ثالثا ، اگر هم در دوره اخیر فعالیت داشتند و به یک نفر مرکز نشین رای دادن شرایط اقتضا می کرد و چون حوزه انتخابیه آق قلا با مرکز یکی است ممکن هست یکی از انتخاب هایش از مرکز باشد اون هم با دلایلی که در بالا اشاره شد. قطعا حضرتعالی هم در دوره های مختلف از مرکز نشینان حمایت کردید. همه طایفه ها که دلشان برای پیشرفت و آبادانی می طپد به ایشان رای دادند. در ضمن ۵ نفر از شورای اسلامی این روستا از ۵ طایفه مختلف هستند اگه ایشان طایفه گرایی می کردند ، علی رغم داشتن طایفه بزرگ و رای اکثریت که می توانست هر ۵ نفر از طایفه خودش باشد ،از طوایف مختلف انتخاب شدند. و اگر خود شما یا فرد مورد نظرتان نتوانست در بین این ۵ نفر قرار بگیرند.آسیب شناسی کنید و با برنامه وارد میدان رقابت شوید. و اگر اقبال عموم با شما یا فرد مورد نظر شما نبود دلیل نمی شود بازنده به برنده اتهام وارد کند. من با شناختی که از دکتر پقه دارم مطمئن هستم که جواب قانع کننده ای دریافت خواهید کرد.چون نمی شود خیلی از مطالب را با زبان نوشتاری شفاف و حق مطلب را ادا نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا