یادداشت

زبان مادری ، شناسنامه هویت و اصالت

پایگاه خبری اولکامیز- رشید نافعی : با اعتقاد به اینکه زبان مادری از بد تولد به همراه  آدم‌ها زاده میشود ٫ معتقدم که حق تکلم و آموزش به آن زبان نیز برای هر انسانی سوای مسائل رنگ٫ نژاد٫ تعلق سیاسی با هر جنس تفکری صرفا به عنوان یک انسان٫ حق طبیعی٫ انسانی و منطقی  ما آدمها ست.

از این منظر وقتی انعکاس مناسبت روز جهانی مادری در روز دوم اسفند هر سال ٫ و به تبع طبیعی و منطقی  آن٫ اطلاعیه آموزش رسم الخط زبان  محلی و مادری مندرج در اصول قانون اساسی از سوی عده ای از دوستان به عنوان یک ایرانی ٫ تورکمن ٫مسلمان٫ گلستانی و ساکن تورکمنصحرا را دیدم ٫ خوشحال شدم که به عنوان یک انسان به زبان خودشان حساسند.

این قلم پافشاری و حرکت مستمر دوستان را در این زمینه درک میکند اگرعلیرغم تمامی مشکلات و بدون چشم داشت اقتصادی و صرفا عشق به فرهنگ موطن و هویت ایرانی_ اسلامی  در حال عرق ریزی روح و روان در این زمینه هستند.

به وام  از هایدگر فیلسوف شهیر آلمانی قرن بیستم  که معتقد است پایان فلسفه، شاعری است و زبان ٫ خانه وجود است٫و در کتاب بیژن عبدالکریمی با عنوان«  آینده روحانیت و جهان معاصر » آمده است :

«جامعه ی ما در یک مرحله ی گذار جدی تاریخی است.چه بخواهیم ،چه نخواهیم،پارادایم فرهنگی و تاریخی سنت تفکر ما در حال تغییر و حتی فروپاشی است.مفروضات پیشین به چالش خوانده شده اند،نظام های وجود شناختی ما در هم شکسته اند ،ارزش هایمان متزلزل شده و برج و باورهای ستبر اعتقادات مان فروپاشیده اند.در یک‌کلمه عالَمیت عالَم ما و سنت نظری و فکری ما به پایان رسیده است.ما تغییر کرده و می کنیم و این‌تغییر در میان طوفانی از درهم شکستگی ها،فروپاشی ها،بی ریشه شدن ها و بی معنایی ها و در بستری از ناخودآگاهی و یاس صورت می پذیرد»

حسن عشایری  از متخصصان مغز و اعصاب و عصب شناسی کشور در نوشتاری   میگویند:

«اگر کسی نتواند به زبان مادری آموزش ببیند، نتواند به زبان مادری بخواند و بنویسد، در پروسه ی شناخت اش نقیصه ایجاد میشود و اینجا است که اختلال هویت نیز پیش می‌آید. .کسی که زبان مادری اش را یاد نگرفته‌است، عمیق ترین فرایند عاطفی و هیجانی خود را از دست می‌دهد. زمانی که زبان دوم جایگزین زبان مادری می‌شود، یک موجود غریبه در مغز می‌نشیند و این باعث اختلالات عصبی و مغزی جدّی می‌گردد.»

با این دیدگاه این قلم  با اعتقاد به این که ، رفتار از گرایش و گرایش  هم از بینش تبعیت می کند و بینش هم متأثر  از  جهان‌بینی است ٫ امیدوار است مبادی مسوول و دست اندرکاران مربوطه نیز در وضعیت کنونی٫ اهمیت  آن خانه وجود( زبان) به عنوان یک حق طبیعی با منطق انسانی٫  برای همزبانان و ساکنانشان  را درک کنند و در عمل نه در شعار برای تحقق آن مهم ٫ امر بر  تسهیل و تمهید شرایط نمایند . امیدوارم تا الان نیز دیر نشده باشد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا