یادداشت

زنده باد زبان مادری‌ ام

پایگاه خبری اولکامیز- به قلم عایشه آورند :  امسال ۲۱ فوریه مصادف با ۳ اسفند، روز جهانی زبان مادری است. دیروز در پیج‌های اینستاگرامی و فضاهای مجازی غو‌غا گردید و پست های مختلفی با این مضمون در صفحات مختلف مشاهده شد. اما ای کاش با این موضوع بسیار مهم، اینقدر کلیشه‌ای و ساده برخورد نمی‌کردیم.

ای کاش تعصب ما به فرهنگ و زبان مادریمان فقط به یک روز خاص و در چند عکس و مطلب خلاصه نمیشد.

ای کاش کمی بیشتر و بهتر به این مسئله بها میدادیم.

ای کاش این اصل مهم را در زندگی روزمره خود رنگ و رویی جاودانه میدادیم تا در خانه‌هایمان واژه های زیبای تورکمنی گم نمی‌شد.

ای کاش وقتی که کلمات اصیل تورکمنی را بر زبان می‌آوردیم، فرزندانمان هاج و واج ما را نمی‌نگریستند.

ای کاش مجبور نمی‌شدیم که در شمارش اعداد و ارقام، تک به تک معادل فارسی آن‌ها را بیان نماییم تا احساس کنیم که کودکانمان بهتر درک خواهند کرد.

واقعا تأسف‌آور است وقتی مادری از ترس اینکه مبادا فرزندش تورکمنی حرف بزند، مدام با او با زبان غیر صحبت می‌کند.

من از فرزندان امروزمان نمی‌توانم گله‌ای داشته باشم، زیرا وقتی او را مادری با چنین طرز تفکری تربیت میکند که از صحبت کردن به زبان مادریش شرمسار است، چگونه باید گله‌مند شد؟

پدر و مادر عزیز، اگر زحمتی برایتان نباشد، کمی درمورد تاریخ و زبانهای دنیا مطالعه کنید، فرهنگ‌ها را مقایسه نمایید. ببینید که در رتبه بندی زبانهای دنیا، جایگاه زبان تورکمنی در کجا قرار دارد؟ زبان تورکمنی یکی از زبان‌های اصیل دنیاست و ریشه‌ی تمام زبان‌ها و لهجه‌های تورکی می‌باشد.

فرزندان خود را از شنیدن صدای دلنواز لالایی‌ها، اشعار، ترانه‌ها و موسیقی‌های تورکمنی با مضامین زیبا و شورانگیز که همگی آن‌ها هویت و تاریخ ما را تشکیل می‌دهند و میراث نیاکانمان است، محروم نسازیم.

آیا فکر کرده‌اید که چه چیزی را به جای موسیقی‌های دلنشین، با آهنگ‌هایی که از دوتارهای افسانه‌ای تورکمنی نواخته می‌شود، جایگزین خواهید کرد؟

کوتاهی در انتقال زبان و فرهنگ خود به نسل‌های آینده، زیر پا گذاشتن حقوق اولیه‌ی فرزندانمان و خیانت در حق آنان است.

بیایید دست در دست یکدیگر، فرزندانمان را با فرهنگ و زبان مادریمان آشنا کنیم و بدانید که هر کسی اگر هویت فرهنگی خود را بهتر بشناسد و احترام قائل شود، زبان‌های دوم و سوم را به راحتی می‌آموزد و موسیقی ملت‌های دیگر را نیز به آسانی فرا خواهد گرفت و همدلی و همفکری با دیگران را بهتر درک خواهد کرد و در راستای سربلندی و رشد جامعه خود، تلاش فراوان خواهد نمود.
۹۹/۱۲/۰۳


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا