اخبار

سهل‌انگاری و تجمعات، رنگ کرونایی شرق گلستان را دوباره زرد کرد

پایگاه خبری اولکامیز –  سهل انگاری نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در امکان عمومی و مراکز خرید در کنار از سرگیری مراسم‌های جشن، عروسی و دورهمی‌های خانوادگی، رنگ کرونایی چهار شهرستان گنبدکاووس، کلاله، گالیکش و مراوه‌تپه واقع در شرق گلستان را از آبی به زرد تغییر داد.

به گزارش ایرنا، افزون بر نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان هفت شهرستان واقع در شرق این استان سکونت دارند که به غیر از مینودشت که رنگ شیوع کرونا در آن از هفته‌های قبل زرد بود و رامیان و آزادشهر نیز آبی بودند اما چهار شهرستان دیگر این منطقه از تاریخ ۲۴ مهر ماه امسال با توجه به کاهش آمار بیماران بستری و سرعت بخشیدن به روند تزریق واکسن کرونا از زرد به آبی تغییر رنگ دادند اما ثبت این رنگ فقط یک هفته دوام داشت.

طبق اعلام مسوولان بهداشت و درمان و فرمانداران برخی شهرستان‌های شرق گلستان، عادی انگاری مردم نسبت به رعایت استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی در فضاهای عمومی و مکان‌های خصوصی و برپایی مراسم‌های جشن، عروسی و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی با جمعیت زیاد بدون توجه به شرایط کرونایی در کنار استقبال کم ساکنان برخی مناطق روستایی از تزریق واکسن، باعث افزایش روند مراجعه سرپایی و بستری بیماران کرونایی به مراکز درمانی این منطقه شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون ۴۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی شهرستان بستری هستند که ۱۷ نفر از آنان به‌دلیل وخامت حال در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند و روند مراجعه سرپایی بیماران کرونایی به مطب‌ پزشکان و بیمارستان‌ها افزایش یافته است.

فرهاد بدیعی افزود: افزایش روند مراجعه بیماران سرپایی و پذیرش بیماران کرونایی بستری در گنبدکاووس باعث تغییر رنگ این شهرستان از آبی به زرد شده و احتمال تغییر آن به نارنجی نیز در هفته‌های آینده وجود دارد.

وی مهمترین علت شکل گیری شرایط کنونی را کاهش استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی دانست و اضافه کرد: مردم بدون توجه به اینکه لازمه کنترل بیماری کرونا، پرهیز از شرکت در تجمعات است به صورت دسته جمعی در فضاهای عمومی و فروشگاه‌های سطح شهرستان تردد می‌کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس ادامه داد: خیلی‌ها فکر می‌کنند زدن واکسن کرونا به معنای حذف ماسک از چهره و بی‌توجهی به رعایت فاصله اجتماعی است در صورتی که زدن واکسن و رعایت شیوه‌نامه بهداشتی در کنار هم باعث جلوگیری از شیوع این بیماری در سطح جامعه می‌شود.

بدیعی، جمعیت هدف بالای ۱۲ سال گنبدکاووس برای تزریق واکسن کرونا را ۲۷۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم این شهرستان نوبت اول و ۹۸ هزار و ۱۷۳ نفر نیز نوبت واکسن کرونا را تزریق کردند.

فرماندار کلاله نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: امروز ۱۳ بیمار کرونایی در بیمارستان این شهرستان بستری هستند که در مقایسه با روزهای گذشته ۶ نفر افزایش دارد.

محمد ابراهیمی تودرواری با اشاره به استقبال کمرنگ برخی روستاییان کلاله برای تزریق واکسن کرونا، افزود: برخی باورهای غلط باعث شده تا مردم ساکن در این مناطق برای زدن واکسن همکاری لازم را نداشته باشند.

وی جامعه هدف دریافت واکسن کرونا در کلاله را ۹۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: تا کنون بیش از ۶۹ هزار نفر معادل ۷۵ درصد از مردم این شهرستان واکسن کرونا دریافت کردند.

فرماندار کلاله بابیان اینکه فقط ۴۸ درصد مردم شهرستان تا کنون هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کردند، از آنان خواست برای جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان و کاهش روند شیوع این بیماری در کنار رعایت شیوه‌نامه بهداشتی هرچه سریعتر برای تزریق واکسن اقدام کنند.

همچنین فرماندار مینودشت نیز به ایرنا گفت که رنگ کرونایی این شهرستان با وجود همکاری مردم در تزریق واکسن کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چند هفته گذشته به علت آمدن مسافران و مردم سایر شهرستان‌های منطقه به مینودشت در روزهای پایانی هفته و تعطیلات همچنان زرد است.

سید ابوالفضل حسینی‌نیا افزود: بطور میانگین روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته حدود ۳۰ هزار نفر از مردم شهرهای اطراف برای استفاده از تفرجگاه‌ها و مناطق جنگلی و یا دید و بازدید اقوام و دوستان وارد مینودشت می‌شوند که این مساله خود مانعی مهم در جلوگیری از شیوع بیماری در شهرستان شده است.

وی اظهارداشت: هم اینک هفت بیمار کرونایی در بیمارستان فاطمه الزهرا(س) این شهرستان بستری هستند که در مقایسه با هفته گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد.

حسینی نیا یادآور شد: تا کنون از جمعیت ۶۰ هزار و ۳۰۳ هزار نفری بالای ۱۲ سال مینودشت، ۵۴ هزار و ۵۱۳ نفر معادل ۹۰ درصد دُز اول و ۳۴ هزار و ۱۲۴ نفر معادل ۶۳ درصد دُز دوم را دریافت کردند.

همچنین به گفته معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت گلستان، تعداد شهرستان‌های با وضعیت آبی استان نسبت به هفته گذشته کاهش داشته و از ۹ شهرستان به ۶ شهرستان رسید.

ناهید جعفری خاطرنشان کرد: هفته گذشته گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه و گالیکش در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار داشتند اما از امروز این شهرستان‌ها در وضعیت زرد رنگ قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر گالیکش، کلاله، گنبدکاووس، مراوه‌تپه، گرگان، علی‌آبادکتول، مینودشت و بندرگز در وضعیت زرد و آق‌قلا، کردکوی، بندرترکمن، گمیشان، آزادشهر و رامیان در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

استان گلستان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۱۴ شهرستان سکونت دارند.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا