مطالب ویژه

شکست ترامپ پایان ترامپیسم نیست

پایگاه خبری اولکامیز- امان محمد خوجملی : امروز بیستم ژانویه سال۲۰۲۱میلادی پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ می باشد. می شود او را در طول تاریخ ریاست جمهوری امریکا متفاوت ترین و در عین حال وقیح ترین و بی شرمترین آنها نامید. او حاضربود به خاطر ماندن در راس قدرت به هررذیلتی تن بدهد. کما اینکه داد و با تحریک مردم به شورش علیه قانون گذاران امریکا باعث قتل پنج نفر شد. امریکا کشوری شناخته می شد که در آن انتقال قدرت پس از مبارزات طولانی و نفس گیر به صورت مسالمت آمیز صورت می گیرد ولی دونالدترامپ به آن خدشه وارد کرد.

اما سئوال اساسی این است که مردم امریکا چطور به چنین شخصیت خود شیفته و مغرور و متکبر و ضد حقوق بشر و دروغگو که در طول چهار سال ریاست جمهوری اش چند هزار بار دروغ گفته، روی خوش نشان دهند؟ یک دور رئیس جمهورشود و یک دور دیگر نزدیک بود ریاست جمهوری خود را تکرار کند.

او هم دروغ می گفت، هم نهادهای مدنی را به سُخره می گرفت، هم با رسانه های آزاد دشمنی می کرد، هم به نهادهای مشروع دموکراتیک دهن کجی می کرد، هم سلامت محیط زیست را به هیچ می گرفت، هم با خروج از نهادهای مهم بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی و نادیده گرفتن متحدان جهانی خود، امریکا را به انزوا فرو برد. تنها به قدرت امریکا تکیه می کرد و آنرا در هر جهتی که لازم بود بکار می برد تا به اهدافش برسد.

آیا ارزشهای مردم امریکا تغییر یافته است که دهها میلیون نفر شیفته ی رفتار یک شخص دیکتاتور منش شده اند؟ یا از رقابتهای انحصاری دو حزب دموکرات و جمهوریخواه خسته شده اند که دیگران را به درون خود راه نمی دهند؟ آیا در امریکا جای خالی یک حزب راست افراطی احساس می شود؟

آیا در امریکا دروغ و بی شرمی به ارزش تبدیل شده است که نزدیک نصف جمعیت چشم خود را به روی آن می بندند.؟ به نظر می رسد دموکراسی امریکایی حفره هایی در درونش ایجاد شده است که افرادی مانند ترامپ با شناسایی و تشخیص آن خودش را در درون آن می اندازند و خود را نشان می دهند.

اینکه گفته می شود دموکراسی یک فرایند است نه پروژه خود را اینجا نشان داد. فرایند بودن به دین معنا است که روند رشد و تکامل پایان ندارد. دموکراسی به خود اصلاح درونی و مستمر و پایدار نیاز دارد واگر این روند به هر دلیلی متوقف شود امکان دارد افرادی مانند ترامپ با حیله ها و حقه های گونان و عوام فریبی های پایان ناپذیر پایه های ستبر آنرا ویران و مانند هیتلر خود را ناجی ملت قرار دهند. ملت هم برای نجات خود او را مانند یک قدیس پرستش نمایند. اینجاست که علم جامعه شناسی به کار می آید تا با شناسایی حفره های ساختارها و نهادها به درمان و ترمیم آن برآیند تا کسی نتواند موجودیت آنرا به خطر اندازد.

ترامپ پایان یافته اما ترامپیسم(راه ترامپ) هنوز پایان نیافته است. این راه دهها میلیون طرفدار دارد و می تواند خود را به مقام راست جمهوری برساند. اما آنچه شکست را به او تحمیل کرد نهادهای مستقل مدنی و ساختارهای ریشه دار دموکراتیک و آزادیهای موجود و رسانه های قوی و قوه قضائیه مستقل است. ساختارهای ریشه دار نگذاشت او دروغ تقلب را به مردم و نهادهای مستقل مردمی بقبولاند و همه را فریب دهد.

از طرف دیگر ۷۴ میلیون نفر به چنین طرز تفکر و خط مشیی رای می دهند نشانه ی آسیب دیدن آن فرهنگ دموکراتیک است. باید هر چه زودتر شناسایی و ترمیم شود و گرنه یک شخص دیگر به جای ترامپ می تواند پرچم آنرا به دست گرفته همه را سرکار بگذارد. / فردای آزاد

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا