یادداشت

قرآن امّ العلوم است

پایگاه خبری اولکامیز – عثمان آخوند نظری نوشت :
الحمدلله رب العالمین والعاقبه للمتقین . والصلوه والسلام علی رسوله الامین .             با عرض سلام و تحیاتِ خداوندِ متعال ، آرزوی سلامتی و توفیقاتِ متعالی به مخاطبان گرامی و بزرگوار کانال وزین اولکامیز و عرض تبریکِ هفته کتاب و کتابخوانی که کتابخوانی وسیله ایست برای غلبه بر جهل و نادانی .

جناب آقای ایزدی خواسته بودید به مناسبت هفته کتابخوانی ۵ مورد از کتابهایی که تاکنون مطالعه کرده ایم را نام برده و معرفی نماییم .

واقعیت امر ، از آنجایی که ما حوزوی ها آنقدر کتابهای درسی و مطالعه ای مذهبی ( بنابر وقایع و اتفاقات روزمره زندگی مردم) و سئوالات شرعی و فقهی زیادی که دارند چندان فرصت به مطالعه ی کتب غیر درسی و غیر مذهبی نمی یابیم و نداریم با این وجود چون به ادبیات ، شعر و زبان مادری بسیار علاقه مند بوده و عِرق خاصی نیز نسبت به آن دارم ، گاهی علاوه بر کتب حوزوی ، دیوان حضرت مختومقلی فراغی ، کتب بعضی شعرای معاصر و بعضی شعرای ترکمنستانی را به اندازه ضرورت مطالعه مینمایم !

اینکه میگویم به قدر ضرورت ، شعر یا بیان هر مطلب خاصی گاهی آنقدر موثر واقع میشود که پنداری جادوگری اتفاق افتاده است !

از این روست که پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه فرموده است :
” اِنّ مِنَ البَیانِ لَسِحراً و اِنّ مِنَ الشعرِ لَحِکمهً ” قطعا در بیان ، جادویی نهفته است و در شعر حکمتی !

و واقعا به فرموده رسول گرامی (ص) شعر، موهبتی از جانب خداوند متعال به بعضی انسانهاست . بدینسان که هر آدمی از عهده شعرگفتن برنمی آید و فقط آدمهای خاص میتوانند شعر بگویند!.

چنانکه در ابتدا گفتم ما حوزویان آنقدر برنامه ی درسی فشرده و کتب غیر درسی مطالعه ای داریم که فرصت خواندن دیگر کتابها را چندان نداریم ! چه بسا علی الظاهر در انظار عمومی برخلاف آنچه عرض شد بنظر آید.

جناب ایزدی شما گفته بودید ۵ مورد از کتابهایی که مطالعه کرده ایم را نام ببریم ، در جواب میخواهم بنویسم که حوزویان همه ی فصول مشغول مطالعه هستند ! چون بقول معروفِ علمای قدیم که گفته بودند : ” العلمُ وحشی من تَرَکَ یمشی .” علم مانند صید وحشی در حال فرار است و صیاد اگر خسته شده جایی بنشیند و دنبالش نرود از صید می ماند. منتها مطالعات حوزویان غالبا مسائل شرعی و مذهبی میباشد .

در حدیث شریف نقل شده است :
” العلماءُ ورثهُ الانبیاء ، انَّ الانبیاءَ لم یُورّثو دِرهماً ولادیناراً انما ورّثوالعلمَ ، فَمَن اخذه فقد اخذ بِحَظّ وافر”
که میگه علماء جانشینان پیامبرانند ، پیامبران درهمی یا دیناری به ارث نگذاشتند ، فقط علم گذاشتند، هر کسی علم گرفته باشد قطعا سهم بزرگی از ارث پیامبر گرفته است !!.

باز یک حدیث معروف و مشهوری هست که گفتند : ” کُلّکُم راع و کلکم مسئول عن رعیّته ” هر یک از شما به مانندِ چوپانی ، پاسخگو هستید در قبال آنچه که بشما محول شده است .

ما حوزویان معتقدیم طبق فرمایش خداوند متعال که فرمود ” انما یخشی الله من عباده العلماء” احساس مسئولیت بیشتری نسبت به دیگر عوام داریم و بر اساس همین احساس مسئولیت سعی بر امر به معروف و نهی از منکر داریم ولی متاسفانه بیشتر اوقات به مذاق عوام خوش نمی آید و حوزوی ها مورد تنفّر واقع میگردند!

معمولا ابتدای هر متن یا سخنرانی با خطبه ی الحمدلله رب العالمین شروع میشود یعنی اینکه سپاس برخداوندی را که مالک عالمیان است . به عبارتی ، ضمن اینکه صاحب همه ی عالَم خداوند متعال است ، اشاره به این داردکه عالَمِ گوناگونی نیز وجود دارد و علماء انواع عالم را ۱۸ هزارنوع برشمرده و بر ۳ دسته ی بزرگ نباتات ، جمادات و حیوانات تقسیم کرده اند که ما انسانها جزء حیوانات میباشیم بدینجهت است که بعضا گفته میشود مثلا ادبیات عالَمی دارد . ماحوزویان نیزعالَمی داریم .

بگذریم .
گویند امّ العلوم قرآن است و مطمئنّا یقینا و قطعا ام العلوم قرآن است . زیرا مالک جهانیان خداوند است و مالکِ هرچیزی بهتر از دیگری ، چگونگی و چرایی آن چیز را میداند ! و قرآن کلام خداست و در آن کلام تمام برنامه ها وراه های سعادت دنیوی و اخروی بیان شده است ولی مخلوقی بنام بشر خصوصا بشر مسلمان که قرآن برای به سعادت رساندن آنها نازل شده است آیا توانسته است از تمامی معانی لایتناهی قرآن بهره برده به آسایش دنیوی واخروی برسند؟؟!!

در باب این دنیا و در استفاده از معادن زیر زمینی مثل نفت و مشتقات آن و هزاران اختراعات و ابداعات دیگر اگر منصفانه قضاوت نماییم تمام یا بیشتر اختراعات ، فن آوری ها و تکنولوژی های بروز و پیشرفته ی دنیای امروز دست بشر، غیر مسلمان است !

کمترین یا حداقل ترین آن همین گوشی تلفن همراه که بواسطه آن شبکه اجتماعی برقرار شده و جهان به دهکده تشبیه گشته است نیز ساخت کشورهای غیرمسلمان مثل کره ، ژاپن و امثال آنهاست !. بااینکه درابتدا پیشرفت های علمی از آنِ مسلمانها بوده و دانشمندانی چون ابوعلی سینا ، ابوریحان بیرونی ، زکریای رازی وو… و بودند !..

بنده قصد ندارم باعنوان کردن مثالهای بالا خدای ناکرده عده ای را مقصر یا خودمان را مبرّی’ نمایم بلکه میخواهم به این یقین برسم که قرآنِ ام العلوم ، دست ما مسلمانهاست ! ولی ما چه کردیم؟!
تعدادی علمای مسن و بزرگسال تعریف میکنند آنها هم از اساتیدشان که دربخارا درس خوانده بودند شنیده اند ،

در دوره ای که بخارا مهد علم بود ، عده ای غیر مسلمان از کشورهای غیرمسلمان آمده ده ها سال ظاهرخود را به شکل علمای دین در آورده در بخارا تحصیل کرده هریک از آنها در فنّی مهارت یافته فوت وفن تمام علوم را فرا گرفته به کشور خود برگشته بودند !

جالب این که بعضی از آنها ده هاسال امامت جماعت مسجدی را نیز به عهده گرفته بوده و هنگام مراجعت ، یادداشتی با این عنوان ” آن ده سال نماز جماعتی را که به اقتدای من خوانده اید همه را قضا نمایید چون که من مسلمان نبوده و ماموریتی دیگر داشتم ” نوشته ، یک گوشه ای مخفی گذاشته و رفته بود و بعد از چندین و چند ماه یا سال با یافتن آن یادداشت پی برده بودند که آن امام جماعت ، غیر مسلمان (یهودی یا مسیحی) بوده است !.

این حکایت به ما آن واقعیتی را نشان میدهد که قرآن امّ العلوم است و دولتهای غربی در آن دوران سرمایه های مادی ، معنوی و حتی انسانی هزینه کرده اند تا به منابع عظیم علم که مادر همه ی علوم ( قرآن) است پی ببرند چند ده سال از اساتید مسلمان تعلیم دیده اند بعداز پی بردن به آن معانی ومفاهیم ، آنها را در اهداف مختلف پیش برده و آن را به رشته های مختلف تقسیم کرده استفاده های بهینه میکنند . به عبارت دیگر از قرآن بهتر از مسلمانها بهره گرفته و میگیرند .

ممکن است خواننده محترمی فک بکند و مطالب گفته شده را حدس و گمان نویسنده بداند . ولی درقرآن سوره ای هست بنام حدید (آهن) که ۱۴۰۰ سال پیش خداوند متعال بشررا از وجود آهن آگاه ساخته است . ( و انزلناالحدیدَ فیه باسُ شدیدُ و منافعُ للناس ) وما آهن را نازل کرده دراختیاربشر قراردادیم که در آن ضررهم هست و منفعت ها هم دارد . یعنی بستگی به استفاده از منابع دارد آیا در راه پیشرفت بشریت یا علیه بشریت استفاده میشود؟.

خلاصه ی کلام اینکه همه ی ما برای رسیدن به سعادت به مادرِ علوم (قرآن) چنگ بزنیم با جان و دل و با تمام وجود روی آن کتاب آسمانی تمرکز نماییم . والسلام وآخردعوانا ان الحمدلله رب العالمین .

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا