اخبار

مشکلات آب در ترکمنصحرا

پایگاه خبری اولکامیز – شکور تاتار : دیر زمانیست که رودخانه‌های گرگان و اترک و قره‌سو بعلت مدیریت غلط و ساخت سدها در سرچشمه‌های خراسان مرکزی و شمالی و گلستان و عدم اختصاص حقابه‌های پائین دست، خشکیده و از آن آب‌های روان در تمام فصول که در ایام کودکی و جوانی در این رودخانه‌ها شاهدش بودیم خبری نیست.

گوئی شنا کردن در رودخانه‌های آن ایام که جای استخرها را داشت، خواب و خیال و رویائی بیش نبوده است.

یادش بخیر، از آن رودخانه‌های پُر جوش و خروش، بجز خاطرات خوب و خوش شنا کردن و سیراب کردن دام و زمین‌های کشاورزی جنب آن و حسرتش اثری نمانده است!

یکی دیگر از پیامدهای ناگوار خشک شدن رودخانه‌ها، عدم امکان تخم ریزی ماهیان دریای خزر در مصب و آب شیرین رودخانه‌هاست، که به کمبود ماهیان و تعطیلی صید و صیادی در رودخانه‌ها و دریا شده است!

ایامی که آب رودخانه‌ها، به مدد نبود ظروف یکبار مصرف بیش از حد امروزه‌اش، قابل شُرب بود و عدم وجود آب لوله‌کشی را به کمک آب‌انبارها جبران می‌کرد.

معضل آب در ترکمنصحرا بسیار فراتر از حد تصور عامه، بیداد می‌کند ولی بعلت خوش آب و هوا شناخته شدن استان گلستان، انعکاسی از این کمبودها دیده نمی‌شود!

سوای نبود آب لوله‌کشی در بسیاری از صحرای ترکمن، قطعی آب طولانی و جریان کم رمق درون لوله‌های آب شهری و روستائی در طول شبانه روز، امان مردم را بریده است!

هیچکدام از دولتمردان مسئول، در صدد رفع این معضلات قدم به پیش نمی‌گذارند و مشکل را به امان خدا رها کرده‌اند و متأسفانه از باران، این رحمت آسمانی هم خبری نیست.

حال با بحرانی شدن تامین آب آشامیدنی، آن قشری از مردم که توان اقتصادی نسبتا مناسبی دارند، به ناچار مجددا بفکر احیاء و ساخت آب‌انبارهائی افتاده‌اند که زمانی از سوی مسئولان بهداشتی، غیربهداشتی شناخته شده و تعطیل گشته‌اند! تا علاوه بر تامین آب مورد نیاز خود، همانند رسم و آئین دیرینه‌گان بتوانند به همسایه‌های فاقد آب‌انبارها کمک کنند.

اگر صدائی از طرف مردم بلند نمی‌شود، نشانه رضایت در تامین آب مورد نیاز مردم تلقی نشود، این صبوری و سکوت ترکمن‌ها، از یک‌سو گویای حجب و حیای مردم ترکمنصحرا و از سوی دیگر، تبعیض وحشتناک بین اقوام را تداعی می‌کند.

با توجه به‌ مشکلات عدیده بیکاری و فشار اقتصادی و…، امیدواریم تا دیر نشده، نسبت به رفع این امر بسیار مهم و حیاتی، تدابیری اندیشیده شود تا مردم بیشتر از این در رنج و عذاب ناشی از کمبود آب نباشند.
منبع – مجله ترکمن نامه

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا