مطالب ویژه

واکسیناسیون و رعایت بهداشت، دو روی سکه مهار کرونا

به گزارش اولکامیز به نقل از ایرنا پزشکان و پرستاران دریافت‌کننده واکسن “اسپوتنیک وی” در بیمارستان‌های شهید مطهری، پیامبر اعظم(ص) و خاتم‌الانبیاء گنبدکاووس معتقدند که تا زمان انجام واکسیناسیون عمومی، مهار کامل کرونا نیازمند رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

مهرداد پیغام‌زاده یکی از پرستاران بیمارستان پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس به ایرنا گفت: امتحان هرچیز جدیدی باعث نگرانی می‌شود اما با مطالعه تعدادی از مجلات معتبر پزشکی و اطمینان از تاثیرگذاری خوب واکسن روسی تا حدودی از استرس و نگرانی اولیه‌ام کم شد و برای دریافت این واکسن اعلام آمادگی کردم.

وی افزود: چند ساعت بعد از تزریق، دچار آب‌ریزش بینی شده و در ۲۴ ساعت دوم علایمی مانند بدن درد، خشکی دهان و تب خفیف را تجربه کردم که با مصرف قرص این مشکلات برطرف شد و هم اینک بدون هیچ مشکلی در حال خدمت رسانی به بیماران هستم.

پیغام زاده اضافه کرد: بعد از تزریق واکسن، افرادی که تمایل به دریافت واکسن داشتند با مشاهده حال مساعد من به تزریق آن مصمم‌تر شدند.

وی تصریح کرد: خیلی از مردم با امید به اینکه تزریق واکسن کرونا در کشور شروع شده، نسبت به رعایت مسائل بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بی‌تفاوت شدند در صورتی که تا زمان تزریق کامل واکسن باید اجرای توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفت چرا که با کوچکترین بی‌توجهی شاهد شیوع دوباره آن در جامعه خواهیم بود.

مطابق بررسی‌ کارشناسان مرکز بهداشت، استفاده مردم گنبدکاووس از ماسک که تا ۲ ماه بیش از ۹۰ درصد بود در روزهای اخیر حدود ۶۵ درصد کاهش یافته است.

ناهید عجم پرستار بیمارستان شهید مطهری گنبدکاووس نیز به ایرنا گفت: بعد از تزریق مرحله نخست واکسن اسپوتنیک‌وی دچار درد در محل تزریق همراه با کسالت شدم که پس از ۲۴ ساعت با مصرف دارو برطرف شد و اکنون نیز بدون هیچ مشکلی در مشغول ارائه خدمت به بیماران هستم.

وی افزود: تا پیش از این با رعایت شیوه‌نامه‌ بهداشتی و توکل به خداوند از ابتلا به کرونا مصون بودم اما تزریق این واکسن، باعث افزایش حس امیدواری در من و سایر همکارانم شد.

این پرستار اضافه کرد: تا زمانی که درصد بالایی از مردم جامعه واکسینه نشوند، تزریق محدود واکسن به گروه‌های خاص از جمله کادر درمان تاثیر زیادی در پیشگیری از شیوع کرونا ندارد لذا به مردم توصیه می‌کنم همچنان استفاده از ماسک را جدی بگیرند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس هم از مردم خواست همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و حضور نیافتن در تجمعات را جدی بگیرند چرا که هنوز به مرحله انجام واکسیناسیون سراسری در کشور نرسیدیم.

دکتر بهرام علاقی گفت: خستگی مردم از وضعیت فعلی قابل درک است اما تا زمانی که جمعیت زیادی از مردم واکسن کرونا را دریافت نکنند امکان شیوع و جهش این ویروس وجود دارد.

وی اظهارداشت: با تمایل خودم و استقبال خانواده واکسن کرونا را دریافت کردم و همچون ماه‌های گذشته که با تمام وجود بر بالین بیماران کرونایی گنبدکاووس حاضر و آنها را مداوا می‌کردم از این پس نیز با اطمینان خاطر بیشتر به درمان مبتلایان ادامه می‌دهم.

۵۰ نفر از کادر درمانی مراکز بیمارستانی گنبدکاووس که ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی به‌ویژه بستری‌شده در بخش مراقبت‌های ویژه دارند، دریافت دوز اول واکسن روسی را دریافت کردند که به گفته رییس مرکز بهداشت این شهرستان، به غیر از مشکلات مرسوم در تمام واکسن‌ها مانند تب، بی حالی و بدن درد، عوارض دیگری نداشتند.

در همین پیوند دکتر عبدالرحیم پالیده به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این افراد دوز دوم واکسن کرونا را نیز ۲۰ روز بعد از تزریق مرحله اول دریافت می‌کنند و در چند روز آینده دوز بیشتری از این واکسن در اختیار مرکز بهداشت گنبدکاووس قرار می‌گیرد.

واکسن “اسپوتنیک وی” تولید شرکت گامالیای روسیه است که سازمان غذا و دارو بعد از سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به مسکو مجوز استفاده اضطراری آن را صادر کرد و به دنبال این مجوز اولین محموله این واکسن به میزان ۲۰ هزار دوز که برای ۱۰ هزار نفر کفایت می‌کند ۱۶ بهمن وارد کشور شد و پنج روز بعد واکسیناسیون با این واکسن با اولویت کارکنان بخش های آی سی یو طی مراسمی در روز ۲۱ بهمن با حضور وزیر بهداشت و با فرمان رییس جمهوری آغاز شد.

حدود یک هفته بعد در تاریخ ۲۴ بهمن نیز دومین محموله واکسن اسپوتنیک وی به تعداد ۱۰۰ هزار دوز وارد کشور شد تا واکسیناسیون ۵۰ هزار نفر دیگر از کادر درمان و گروه‌های آسیب پذیر با این واکسن انجام شود.

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، واکسن “اسپوتنیک‌وی” یکی از بهترین واکسن های کرونا در دنیاست و میزان اثربخشی و ایمنی زایی آن برای افراد بالای ۶۵ سال حدود ۹۲ درصد برآورد شده و درصد ایمنی زایی آن در افراد بالای ۷۰ سال نیز بالاست و کمتر واکسنی این شرایط را دارد.

کیانوش جهانپور افزود: دو دوز واکسن اسپوتنیک وی با فاصله ۲۱ روز تزریق می‌شود و با توجه به نوع آدونو ویروس آن، آنتی بادی ایجاد شده بعد از دوز اول تزریق این واکسن و دوز یادآور به گونه ای است که سیستم بدن نمی تواند آن را حذف کند و اتفاقی که در مورد واکسن های مشابه محتمل است در مورد این واکسن رخ نمی‌دهد.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا