یادداشت

پنج کتاب خوب از نگاه عظیم قرنجیک

پایگاه خبری اولکامیز – به مناسبت هفته کتابخوانی از نویسندگان ، شاعران ، فرهیختگان و فعالین فرهنگ و ادبیات درخواست کردیم که پنج مورد از بهترین کتابهایی که تا بحال مطالعه کرده اند را نام برده و هر یک را بصورت مختصر معرفی کنند.        عظیم قرنجیک ، تحلیلگر مسائل اجتماعی و فعال رسانه ای ترکمن، اولین کسی بود که در این باره مطلب فرستاد . نوشته پر پیمان ایشان را در ذیل می خوانید :

سلام و عرض احترام ؛

در پاسخ به فراخوان سایت وزین اولکامیز ، به مناسبت ” هفته کتاب و کتابخوانی ” ، از جمع بیشمار کتابهایی که تاکنون مطالعه کرده ام، عجالتاً ، و به فراخور فراخوان ، پنج جلد از کتابهایی که به نظرم ارزش خواندن داشته و عبرت آموز مخاطبان خواهد بود را معرفی می نمایم . باشد که کتاب و کتابخوانی ، عادت روزانه همه طالبان ” علم و اندیشه ” باشد .

۱ – سرگذشت گاندی (داستان تجربه های من با راستی ) ، اثر مهاتما گاندی / ترجمه : مسعود برزین / انتشارات ثالث ،
معرفی کتاب : ” داستان تجربه های من با راستی” زندگی خودنوشت گاندی ، رهبر ملی و معنوی هند، و بنیانگذار استقلال هند از راه مقاومت منفی است . گاندی در این کتاب از کودکی و خانواده خود آغاز می کند، و چند و چون تحصیلات خود را شرح می دهد، و مبارزات خود با استعمار را تصویر می کند؛ و این همه در سایه زندگی ای معنوی است که جز راستی و انسان دوستی نیست .

۲ – تاریخ تلخ (به روایت احمد شاملو ) / نویسنده : محمد قراگوزلو /موسسه انتشارات نگاه .
معرفی کتاب : این کتاب بنا به اظهار نویسنده اش ، تاکید و پافشاری بر ضرورت بازنمود ابعاد شعر، و لایه شکافی زوایای مختلف اندیشه اجتماعی احمد شاملو است، که جمع و یا دست کم برآیند کاروند هیچ شاعر، نویسنده، مترجم و روزنامه نگاری به اندازه کلکسیون یا ویترینی که احمد شاملو برای ما به میراث نهاده است، قادر به بازخوانی حوادث مهم تاریخ اجتماعی معاصر ما نیست .

در بخش درآمد کتاب می خوانیم : احمد شاملو در توصیف ” تعهد اجتماعی” زنده یاد صمد بهرنگی آرزو کرده بود: ” ای کاش این هیولا هزار سر می داشت “. و من بی اغراق معتقدم اگر صمد بهرنگی چندان در میان ما نماند تا چنان رشد کند که صاحب هزار سر شود، چه باک که شاملو خود به تنهایی تجسم عینی التزام و تجسد هیولایی از تعهد بود. دایناسوری با هزار سر از آن دست موجودات شگفت ناکی که نسل شان منقرض شده است .

۳- امید علیه امید ( روشنفکران روسیه در دوره وحشت استالینی) / نادژدا ماندلشتام / ترجمه : بیژن اشتری / نشر ثالث .
معرفی کتاب : این کتاب عمدتاً نوعی کتاب خاطرات است ، ولی نه خاطرات صرف، بلکه شامل انبوهی از نکات ارزشمندی است که نظر مخاطبان را جلب خواهد کرد ، این کتاب در واقعگ انعکاسی از حریان زندگی سرشار از رنج و مبارزه اوسیپ ماندلشتام (همسر نویسنده کتاب) است ، که به اعتقاد بسیاری از منتقدان، بزرگترین شاعر روسیه در قرن بیستم است. این کتاب به توصیف فضای وحشتناک و هولناکی می پردازد که نویسندگان، روشنفکران و هنرمندان شوروی در اوج دوره ارعاب و وحشت استالینی در آن زندگی و کار می کردند. در واقع این کتاب یکی از بهترین منابع برای شناخت زندگی اجتماعی و نیز زندگی روشنفکری در روسیه استالینی است .

۴- تکوین طبقه کارگر در انگلستان / ادوارد پالمر تامپسون / ترجمه: محمد مالجو / انتشارات آگاه .
معرفی کتاب : در این کتاب ، نگاه نویسنده به تاریخ ، از ” پایین” است. از منظر فرودستان و تهی دستان . عبارت مشهوری که نویسنده بکار برده این است :” می کوشم ” قربانیان گذشته را ” از خفت فراوانی که نسل های بعدی بارشان کرده اند، برهانم”. تاریخ اجتماعی برای او مطالعه سنت ها و مبارزه های مردم عادی بود، و از این رو، سیاست را نه منازعه میان نخبگان رقیب ، بلکه غالباً تضاد طبقاتی میان فرادستان و فرودستان می دانست .

۵- آیشمن در اورشلیم ( گزارشی در باب ابتذال شر ) / اثر هانا آرنت / ترجمه: زهرا شمس / نشر برج .
معرفی کتاب : این کتاب گزارشی از محاکمه آدولف آیشمن یکی از ماموران ارشد رژیم نازی است . نویسنده در این کتاب از شر نوظهوری سخن می گوید که نه از خبث طینت فرد، بلکه از هزارتوی بوروکراسی مدرن سرچشمه می گیرد ، جنایات هولناک و فراگیری که خلاف جرائم عادی ، تحت حمایت قانون انجام می شوند، و قدرت افسارگسیخته ای که اطاعت از آن ضامن بقای شهروندان و زمینه ساز پیشرفت شغلی و اجتماعی آن هاست ، اما وجودشان را از اندیشه و وجدان تهی می کند . در این شرایط ، هر فرد عادی می تواند دست به جنایت بزند، بی آنکه حتی لحظه ای به معنا و آثار هولناک عمل خود فکر کند یا به داوری افعال خود بنشیند ….

✴ هفته کتاب و کتابخوانی مبارک باد .

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا