یادداشت

چرا افغانستان برای ما مهم است؟

پابگاه تحلیلی خبری اولکامیز – تحلیلی از امان محمد خوجملی :                            بعد از روی کار آمدن طالبان در افغانستان چند مقاله ی انتقادی نوشتم و از به محاق رفتن آزادی و دموکراسی نوپا و نیم بند در این کشور مصیبت زده ابراز نگرانی کرده بودم بعضی از دوستان از من انتقاد کردند و گفتند شما با افغانستان چکار دارید؟ از درد کشور و منطقه ی خودت بنویس مگر ما درد و رنج و مشکل کم داریم؟ این مقاله در پاسخ به اینگونه انتقادات نوشته می شود .

اما چرا افغانستان برای ما مهم است؟ به چند دلیل. دلیل یکم، این است افغانستان همسایه ی ماست که خوب و بد آن برما تاثیر می گذارد. اگر در این کشور ناامنی و بی ثباتی بوجود بیاید سیل آواره گان به کشور ما سرازیر می شوند و اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می دهند و بعد تبعات آن به زندگی روزمره ی مردم منتفل می شود.

دلیل دوم، این است این کشور جزو حوزه ی فرهنگی و تمدنی و جغرافیایی و زبانی ماست و از لحاظ دینی و هویتی به ما خیلی نزدیک است. خرابی و نابودی آن، خرابی و نابودی ما هم محسوب می شود. ما نمی توانیم در مقابل تحولات آن بی تفاوت بمانیم.

دلیل سوم، حمایت ازآواره گان و بی خانمانان وظیفه ی انسانی و اخلاقی ماست. ما نباید درد و رنج دیگران و مخصوصاً همسایه ها را نادیده بگیریم. چنین بزنگاههایی است که ارزش واقعی کشورها و انسانها را نشان می دهد.

پس بنابراین علاوه بردولتها وظیفه ی ما انسانها هم هست که به کمک آنها بشتابیم و هر چه از دستمان برمی آید به آنها کمک بکنیم. کمکها می تواند انواع و اقسام داشته باشد کمکهای مادی و معنوی و اخلاقی و تبلیغاتی. وظیفه ی نویسندگان بستر سازی فرهنگی برای پذیرش آوراره گان است.

وقتی مردم عادی با آنها مواجه می شوند رفتاری دوستانه و همدلانه و محبت آمیز داشته باشند. مردم خودشان را شریک درد آنها نشان دهند چون آنها با یک دنیا درد و رنج و غم و غصه و آواره گی و بیچاره گی وارد کشور ما می شوند ما نباید خدای نکرده با آنها رفتار نامناسبی داشته باشیم.

این خوبیها نه به خاطر آنها بلکه به خاطر خود ماست. کی از آینده خبر دارد شاید ما یک روزی مهمان آنها شدیم. / کانال فردای آزاد

www,ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا