یادداشت

کرونا و مهمان نوازی ما

پایگاه خبری اولکامیز- محمد جرجانی ، فعال رسانه : مردم ما از دیرباز و از روزگاران قدیم درمهمان نوازی شهره عام وخاص بودند و حتی آوازه این مهمان موازی در  آن سوی مرزها زبانزد همه بوده وهست .

مردم به جمله اینکه مهمان حبیب خداست ایمان دارند که حتی گرانی و تورم امروزی نیز هیچ اثری در رویه مهمان نوازی ما وارد نکرده است چه آن زمان  که دیواری دور خانه های مسکونی ما نبود و چه حالا که دیوارهای بلند و بالا دورحیاط ها کشیده شده و با درب های الکتریکی باز و بسته میشوند.

یادم میاید آن زمان که ماشینی نبود ، اگرهم بود به تعداد انگشت شمار بود. روزهای چهارشنبه آشنایان و فامیلهای روستایی مان به خاطر خرید روز پنجشنبه بازار با اسب و قاطر و الاغ می آمدند و شام مفصل برای مهمانان تدارک دیده میشد و روز پنجشنبه بعد از خوردن ناهار راهی روستای خود می شدند و صاحبان خانه  با روی باز  برای چهارشنبه و پنج شنبه ای دیگر انتظار می کشیدند.

گاهی مربیان اسب ها (سیس ها) که ازاین شهر و به آن شهر جهت مسابقات و جشن های عروسی در حال تردد بودند  بدون دعوت درحیاط بدون دیوار یک ترکمن اتراق میکردند و صاحبان خانه با افتخار از آنان پذیرایی میکردند.

این رانوشتم که در مهمان نوازی مردم صحرا هیچ شکی نداشته باشیم .حال نزدیک به دو سال است که مهمان ناخوانده ای به نام کرونا در کلیه خانه های ما به بست نشسته است و از درون به عنوان مهمان جان عزیزان را یکی یکی میگیرد  .

باز مردم ما باگرفتن عروسی ها و مراسمات و جشن ها  و دید و بازدیدهای دسته جمعی بر ماندگاری این مهمان ناخوانده اصرار میکنند ، چرا عاقل کند کاری که بار آرد پشیمانی!

چرا ما باید موی این کرونا را آتش بزنیم که همیشه روبروی ما ظاهر شود . ما باید علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.  در بودن مهمان نوازی ما هیچ شکی نیست ولی مهمان ناخوانده ای که نمک دان میشکند چرا باید پذیرایی شود.

در برابر این بیماری هیچ کس در امان نیست، هیچ کس نمیتواند بگوید من از کرونا پذیرایی میکنم و کرونا بامن کاری ندارد. خیر .

کرونا خطرناکتر و مخوف تر از آن است که ما تصور میکنیم .

الان در شهرم آق قلا کوچه به کوچه وخونه به خونه این بیماری در کمین نشسته و به همه دارد سرایت میکند و ما هم نمیدانم دانسته و یا ندانسته خودمان را به بی خیالی زده ایم .

آری مردم ما از این وضعیت خسته شده اند  معیشت مردم به کلی از هم پاشیده است. همشهریان عزیزم من مرگ عزیزانم را و بیماری دوستان و نزدیکانم را بابت این کرونای لعنتی دیده ام واقعا سخت است ولی بیاییم با تمام دشواری ها و مشکلات عدیده از این مهمان ناخوانده بیش از این پذیرایی نکنیم  و با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی با تیپا از خانه و شهر بیرون کنیم.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا