گزارش

گزارش یک حکمرانی

پایگاه خبری اولکامیز – مسوولیت احسان مکتبی بعنوان معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی در بیست و یکم آبان ماه به اتمام رسید ، او دوازده ماه معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی بود و پیشتر در ابتدای دولت دوم جناب دکتر روحانی ۱۵ ماه نیز مدیر کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری بود.

برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا ، راه اندازی خانه احزاب ، خانه تشکلهای مدنی گلستان، در کنار اصالت بخشی به کار و سیاست زدایی از دستگاه بروکراتیک اجرایی در کنار انجام وظایف معمول اداری از جدیترین شاخصه های دوران مسوولیت ایشان است. گزارش یک حکمرانی به شهروندان گلستان را می خوانیم.

مساوات و شایستگی در انتصابات

سیاست زدایی از بروکراسی اداری

حکومت قانون

نهاد سازی در جهت نیل به حکمرانی خوب

حفظ امنیت عمومی

آیین گفت و گو

برخورد علمی و حرفه ای با سیاست و اجتماع

بنام خداوند فراخ بخشایش مهربان
احسان مکتبی – دادار بلند مرتبه را شاکرم که به بنده ی کوچک خود توفیق داد تا یک سال بر سر تعهد خدمت خود بر مردمان بزرگوار سرزمینم در معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان سپری کنم ، اینک که این ماموریت سنگین به پایان خود رسیده است شایسته است تا با بیان بخشی از دغدغه ها ، گزارشی از فعالیتهای انجام شده را به محضر شهروندان بزرگوارگلستانی ارایه دهیم، تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری بنابه جایگاهی که دارد مسوول توسعه در سه بخش بنیادین استان است ، توسعه ی سیاسی ،توسعه اجتماعی و به تبع آن توسعه ی امنیتی

. ناگفته پیداست که درک دقیق از این جایگاه می تواند به بخش های دیگر استان نیز مدد رسانی نماید وفهم ناقص از این مسوولیت مشکلات بسیاری را برای شهروندان بوجود خواهد آورد .رتق و فتق امور در همه لایه های سیاسی ، اجتماعی و امنیتی وظیفه این معاونت است ،رسیدگی به مرزهای گلستان ،توجه و امداد به نیروی پرتلاش و کوشای انتظامی ،هماهنگی بین قوا و سامان دادن نهادها ، ادارات و سازمانها در هنگام اختلافات و بحران ها ،تامین امنیت عمومی شهروندان و بسیاری از وظایف نوشته و نانوشته بعنوان جانشین استانداربر عهده ی معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی است و باید برای همه ی آنها نیز برنامه ای به سامان داشت.

گلستان سر زمین تفاوت ها

گلستان سر زمین اقوام گوناگون و آیین های متفاوت است ، از این رو سیاست گذاری در چنین استانی باید مبتنی بر سیاستگزاری در جوامع چند فرهنگی باشد تا بتوان به نتایج سیاستها امیدوار بود ، بنابر این اولین مساله مفهومی ما در معاونت آن بود که در استان پیچیده ی گلستان ،نمی توان پاسخ هایی کلیشه ای و ساده عرضه کرد و باید راه حل هایی حرفه ای و دقیق داشت، به این خاطر کوشیدیم در سفر های شهرستانی و در جلسات گفتگو و نشستهای گوناگون با دقت مفاهیم را برای نخبگان و صاحب نظران تبیین نماییم وآن چنان که میدانید ، متن آن سخنان هم ، زمان خود در اختیار عموم شهروندان نیز قرار می گرفت . زیرا به تجربه دریافته بودیم که بسیاری از سوء تفاهم ها نتیجه سوء برداشتهای گوناگون از مفاهیم است .

ما باور داشته و داریم که سیاست دانش التزامات است و باید مبتنی بر قواعد بازی، حکمرانی را به پیش برد و به لطف الهی در یکسال گذشته توانستیم با درک دقیق مساله ها و مشکلات گلستان با بکار گیری این روش گروه ها ، سازمانها و احزاب سیاسی و نهادهای مدنی را در کنار بزرگان اقوام و آیین ها به رسیدن به زبان مشترکی به نام توسعه ی متوازن نزدیک کنیم تا در فراز و نشیب های مختلف در کنار یکدیگر مشکلات را به سامان برسانیم .

در این مسیر راهبرد گفت و گو را برای نزدیکی بیشتر اقوام گلستانی در پیش گرفتیم و با برگزاری آیین ها گفت و گو تلاش کردیم در روزگار ی که سایه سنگین کرونا و فشار اقتصادی بواسطه ی تحریمها بر دولت و ملت فشار می آورد زمینه تالیف قلوب بزرگان ،نهاد های مدنی و لایه های مختلف سیاسی و اجتماعی را فراهم آوریم.

بروکراسی و سیاست

آن گونه که میدانیم متفکران بشری دولت را تاسیس کردند تا شهروندان در آسایش بیشتری زندگی کنند و دولتها با تلاش بسیار کوشیدند بروکراسی را سامان دهند تا بتوانند از عهده ی خدمت برآیند اما بروکراسی در جوامع کمتر توسعه یافته از چابکی افتاده است ، علاوه بر ضعف بروکراسی ،فقدان درک عمیق برخی لایه های تاثیر گذار اجتماعی از جایگاه دولت باعث شده است تا خدمت گزاری در دولت به فضایی برای بازیهای سیاسی و تولید رانت برای اشخاص حقیقی و حقوقی مبدل شود ، از این رو در یکسال گذشته ونیز پیش از آن دردوران مسوولیت اداره کل سیاسی ،انتخابات و تقسیمات کشوری تلاش شد تا با سیاست زدایی از بروکراسی در حد توان زمینه برای خدمت به شهروندان فراهم آید .

توضیح آن که همانگونه که نیک میدانید وجدان عمومی شهروندان ،بروکراسی را مختل خدمت رسانی به عامه میداند ، به این خاطرمعاونت سیاسی ،امنیتی و اجتماعی در سال گذشته همواره بدنبال انجام وظایف بروکراتیتک خود، فراتر از قوم و آیین و احزاب سیاسی بود تا وظیفه خدمت گزاری را بدون منت به انجام رساند و چنین مساله ای محقق نمی شد مگر با نگاه تخصصی و حرفه ای به سیاست ، اجتماع و امنیت و خداوند بزرگ را شاکریم که در یکسال گذشته نیز بر همین مسیر طی طریق کردیم و توانستیم با اصالت بخشی به کار از همه ی ظرفیتهای گوناگون سیاسی ، به نفع شهروندان بهره ببریم و تنها میزان سپردن مسوولیتها را توانمندی هر شخص در انجام امور بدانیم و باورهای سیاسی . آیینی را پشت در مسوولیت جا بگذاریم و خود را وقف خدمت صادقانه به شهروندان بزرگ گلستان کردیم و این مهم تنها با سیاست زدایی در عرصه ی اجرا اتفاق افتاد. استنباط ما از حکمرانی خوب رفتاری علمی و حرفه ای با سیاست و اجتماع بود که سرریز آن در حوزه امنیت خودنمایی می کند.

نهاد های مدنی

کلمه ی«مردم« همواره مورد تعرض و استفاده های نادرست قرار گرفته است، چه بسیاراوقاتی که چند شهروند عادی توانسته اند با هیاهوو جنجال ، خواسته های عموم را دستبرد بزنند و حرف خود را به جای عامه ی شهروندان به کرسی بنشانند. به این خاطر تبیین جایگاه مردم در حکمرانی شایسته توجه و دقت بوده و هست و وظیفه این تبیین بر عهده ی معاونت سیاسی و اجتماعی است .

در این مسیر نهاد سازی و نهادینه کردن جایگاه مردم از وظایف اصلی معاونت سیاسی و امنیتی است ، بر این اساس توانستیم خانه احزاب را که در برگیرنده همه تشکل های سیاسی است را سامان دهیم و امروز می توانیم با خیال آسوده ،کار سیاست را به نخبگان احزاب بسپاریم و با حمایت و نه دخالت در امور آنها بار توسعه سیاسی را آرام آرام به مقصد برسانیم ،زیرا تنها با وجود احزاب سیاسی قدرتمند است که می توان امیدوار به توسعه سیاسی بود .

در کنار خانه احزاب خلا برنامه ریزی در نهادهای مدنی نیز مشهود بود،هدف گذاری ما در سال گذشته راه اندازی نهادی بود که از همه ی نهادهای مدنی قوام یافته باشد که به لطف خدا،خانه تشکل های مردم نهاد گلستان سامان یافت .در کنار آن باید به راه اندازی سایت نهادها ی مدنی گلستان نیز اشاره کرد،زیرا ضرورت زندگی نرمال در دنیای امروز ،حضور هوشمندانه در دنیای مجازی است و این مهم در نهادهای مدنی گلستان ، اینک محقق شده است.

ناگفته نماند که خانه مطبوعات گلستان نیز بعد ازچندین سال بلاتکلیفی با دستور صریح استاندار محترم و دخالت و پیگیری معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی بعنوان رییس شورای اطلاع رسانی گلستان به سامان رسید تا اینک اهالی مطبوعات گلستان صاحب یک تشکل قانونی باشند و اراده ی مردم در مسیر حکمرانی خوب تحقق جدی تری پیدا کرده باشد.

قانون

قانون سند نخبگی نسل های متواتر است و عمل به آن بعنوان یک سند فرادستی باعث افتخار و ارتقا هر مجموعه ای است. بنابر این بعنوان معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی کوشیدیم عمل به بند بند قانون همواره در برابر چشمان مجموعه ی مدیران و کارگزاران باشد و بر این اساس امورات را سامان دادیم ، زیرا قانون قراردادی است دوطرفه برای زندگی مدنی و بر این اعتقاد توانستیم دو انتخابات حساس ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا را با کمترین حاشیه و با حضور هیات های اجرایی و نظارت ، در کمال امنیت و آرامش برگزار کنیم .

در همین راستا و برای انتقال تجربیات اجرایی به نسل بعدی مدیران کتاب (انتخابات ۱۴۰۰) نیز با تلاش و همراهی همه کارشناسان تلاشگر آماده رو نمایی و نشر شد ه است که تجربه ای ارزنده در این مسیر است .

قانون در باور ما به مثابه خون بهای شهیدان گرانقدر انقلاب اسلامی ،فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حق الناس دانستن ارا ی شهروندان و قراردادی برای خدمت بی منت به مردم بوده و هست و در این مسیر نیز کوشیدیم.

ناگفته نماند معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی نیز با باور به حکمرانی قانون در تمام مدت مسوولیت حتی یک درخواست که شایبه ی عبور از قانون داشته باشد را از هیچ نهاد ، سازمان و یا مدیری نداشته است تا خود اولین عامل به قانون باشد.

تربیت نیروی انسانی یکی از اساسی ترین وظایف مدیران ارشد در بروکراسی آن است که زمینه ی پیشرفت و ارتقای نیروی با کیفیت مجموعه را فراهم آورند، به این خاطر و برای تربیت نیروی انسانی متخصص و کار آزموده تلاش شد تا با روشهایی مانند پژوهش های کیفی و مصاحبه ،رتبه بندی و انتخاب برترین ها با نگاهی به داخل وزارت کشور زمینه حضور کارکنان وزارت کشور درمناصب مدیریتی فراهم آید ،این اتفاق در دوران تصدی اداره کل سیاسی آغاز شد

و خوشبختانه با حمایت دکتر حق شناس استاندار محترم به بالاترین درصد خود در یک دهه ی اخیر رسید تلاش بر این بود تا همه ی بخشداری ها، فرمانداری ها و مدیران کل ستادی و معاونین آنها از میان نیروهای تربیت شده و مجرب وزارت کشور انتخاب شوند تا زمینه خدمت کارشناسانه فراهم آید و به گمان ما این اتفاق افتاد و موجی گسترده از کارشناسان لایق گوشه نشین امکان مدیریت پیدا کردند

و بدین گونه انگیزه کارشناسان برای کمک به اصلاح ساختار اداری ارتقا داده شد .در این باره باید اذعان کرد توجه به اصول مساوات و شایستگی در انتصابات همواره مورد توجه بود و در احراز شایستگی ها تنها بر اساس لیاقت و کاردانی تصمیم گیری شد تا زمینه ارتقای همگان بدون توجه به قوم و آیین و جغرافیا فراهم آید.

امنیت و آرامش

از مهمترین و اساسی ترین وظایف وزارت کشور حفظ آرامش و توجه به امنیت پایدار است، در این مسیر معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی بعنوان دبیر شورای تامین امنیت استان باید بکوشد تا با عبور از رفتارهای نمایشی ،به هماهنگی بین قوا و دستگاهها توجه ویژه ای داشته باشد، به این جهت تلاش شد تا با تمام توان از نهادهای امنیت ساز حمایت شود .

ناگفته پیداست حمایت ازنهادهایی مانند نیروی انتظامی که با دهها سوژه اجتماعی ، فرهنگی ، امنیتی و انتظامی همواره نیازمند حمایت همه جانبه است یک اصل همیشگی است، زیرا نیروی انتظامی مظهر قوت و آرامش و همچنین اقتدار ملت است .

در کنار آن هماهنگی با تمامی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در نیل به آرامش و ثبات ضرورت داشته و دارد، زیرا ما به خوبی میدانیم که شهروندان گلستان بر روی چهار گسل قومی ،آیینی ،جغرافیایی و سیاسی زندگی می کنندو باید همه سیاستها و برنامه ریزی ها در مسیر ثبات این گسل ها باشد.

در کنار این موارد ،پیش بینی مشکلات در کمیسیونهای مختلف و عملکرد مساله محورو توجه علمی به مسایل شهروندان در کنارحضور همه جانبه معاونت و اداره کل امنیتی در مواقع بحرانهای مختلف ، باعث شد تا گلستان در اوج تحریمها و ویروس منحوس کرونا با ثبات و آرامش در صدر استانهای با امنیت کشور قرار داشته باشد .

در این مسیر حمایت و حضور استاندار محترم جناب دکتر حق شناس ، ارتباط با بزرگان و گفتگو با آنها و کمک های معنوی آن بزرگواران ،همواره بعنوان یک راهبرد مورد توجه بوده است و بزرگان اقوام و ریش سفیدان نیز با درک شرایط همواره کمک کار ما بودند تا گلستان امروز رابه استانی آرام و الگویی برای همراهی و وحدت در کشور بدل شود .

کلام آخر

بیست و هفت ماه مسوولیت اینجانب در دولت جناب دکتر روحانی که پانزده ماه آن در کسوت اداره کل سیاسی ، انتخابات و تقسیمات کشوری و دوازده ماه آن در معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی گذشت در بیست و دوم آبان جاری به پایان رسید ،بعنوان کسی که مدتی در دوران دفاع مقدس در کنار دوستان شهیدم برای این آب و خاک تا مرز شهادت رفته ام و بعنوان کسی که خودو خانواده و بسیاری از اقوامم برای به ثمر نشستن اهداف این انقلاب که همان استقلال آزادی و جمهوری اسلامی بوده است تلاش کرده ایم و در این راه متحمل هزینه های بسیار نیز شده ایم

و باز بعنوان شهروندی که بیش از دو دهه است در کسوت روزنامه نگاری همواره کوشیده است سخنگوو و جدان بیدار مردمانش باشد ، به مردم شریف گلستان عرض می کنم در تمام دوران مسوولیتم حتی یک لحظه بدور از این آرمانها سر راحت به بالین نگذاشتم و هیچگاه حتی در یک تصمیم کوچک ،خیر عمومی را فدای منافع شخصی یا حزبی یا گروهی نکردم .

گمان ما بر این بوده و هست که قدرت برای خدمت به شهروندان است و ما از سوی شهروندان برای خدمت به آنها استخدام شده ایم ،بنابر این مسوولیت تنها بعنوان امانت از سوی شهروندان به ما داده شده است تا مدیران در تمشیت امور بکوشند .

بر این اساس تلاش شد، بدون هیاهو ،شرایط را به گونه ای مدیریت نماییم که رضایت همه دلسوزان این سر زمین را در پی داشته باشد . کوشیده شد با همه تنگناها و مشکلات حکمرانی به مثابه یک تخصص پیگیری شود و جلوه هایی از یک حکمرانی خوب را با همراهی و کمک استاندار محترم جناب دکتر حق شناس به اجرا بگذاریم .

درانتها ضمن قدردانی از استاندارانی که به اینجانب در اداره کل سیاسی و انتخابات و معاونت سیاسی و امنیتی اجتماعی فرصت خدمت دادند (جناب دکتر مناف هاشمی و جناب دکتر هادی حق شناس )باید عرض شود اگر توفیقی بوده است با همراهی مساعدت و کارگشایی استانداران محترم و پشتیبانی آنها و در کنار آنها همه فرمانداران ، بخشداران ، دهیاران ، مدیران و بدنه کارشناسی بدست آمده است و برای کاستی های بسیار از مردم عزیز طلب بخشش دارم ، توانایی این بنده کوچک خداوند بیش از این نبود .

گفتنی است در دوران مسوولیت همواره رهین منت بزرگان اقوام ، روحانیون بزرگوار اهل تسنن و تشیع ،معتمدان ،اصحاب سیاست و رسانه ، فعالان مدنی و… بودم از آنها بسیار سپاسگزارم.

آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری حضرت آیه اله خامنه ای و موفقیت برای دولت و استاندار نو آمده و آرزوی صبر برای خانواده های شهیدان و جانبازان خواسته قلبی ماست .

خداوندا این سرزمین و مردمانش را در پناه خود گیر و همواره آنها را مدد نما، به لطف و کرمت ای دادار بلند مرتبه وبر قصور و کوتاهی ما در انجام وظایفمان خرده مگیر . آمین یا رب العالمین

حسن مقطع کلام را با تفالی به حضرت حافظ در روز تودیع به پایان میرسانم که فرمود:
روزگاری شد که در میخانه خدمت می کنم
در لباس فقرکار اهل دولت می کنم
تا کی اندر دام وصل آرم تذروی خوش خرام
در کمینم و انتظار وقت فرصت می کنم
واعظ ما بوی حق نشنید بشنو این سخن
در حضورش نیز می گویم نه غیبت می کنم
با صبا افتان و خیزان میروم تا کوی دوست
و از رفیقان ره استمداد خدمت می کنم
زلف دلبر دام راه و غمزه اش تیر بلاست
یاد دار ای دل که چندینت نصیحت می کنم
دیده بدبین بپوشان ای کریم غیب پوش
زین دلیری ها که من در کنج عزلت می کنم
حافظم در مجلسی دردی کشم در محفلی
بنگر این شوخی که چون با خلق صنعت می کنم

کانال نویسنده

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا