یادداشت

آزادی رسانه ها و جایگاه ایران

پایگاه خبری اولکامیز- سازمان گزارشگران بدون مرز نگارش ۲۰۲۱ رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات را منتشر کرد. طبق رده‌بندی این سازمان، ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان پایین‌‌تر از کوبا، لائوس و سوریه در رتبه ۱۷۴ قرار دارد./ اسکان نیوز

با توجه به اینکه دیروز روز جهانی آزادی رسانه و مطبوعات بود به نظر شما چرا و به چه علت رتبه ایران پایین است ؟ موانع و مشکلات کار کجاست ؟ راههای گذر از این موانع جهت دستیابی به آزادی رسانه چیست ؟

مهندس امین بهلکه زاده کنشگر اجتماعی گنبدی  در پاسخ به این سئوال نوشت :

به دلیل ضعف علوم انسانی در کشورمان تئوری های توطئه سهل الوصول ترین و در عین حال جذاب ترین تحلیل ها را در میان عام و خاص جامعه تبیین مینماید لیکن در متد علمی بررسی پدیده های کیفی همچون آزادی رسانه ها در بستر پارادایم های گوناگون که معطوف به کانتکست و زمینه های جامعه هدف است صورت میپذیرد.

شناخت تحولات صد سال گذشته از دوره مشروطه خواهی تا کنون، دیدگاه جامع تری در اختیار ما میگذارد چرا که این تحولات منجر به شکل گیری ساختار مدرن دولت ملت گردیده و باعث اهمیت یافتن جایگاه رسانه ها به عنوان ابزار نظارت مردم بر قدرت بوده است.

تجربه آزادی نسبی رسانه ها در نیمه دوم دهه های بیست، پنجاه و هفتاد شمسی و عدم توفیق و تداوم آن فضا در سالهای بعدی، بر اهمیت فرایند شناخت تحولات فوق الذکر بیشتر تاکید میکند.

علی ایحال و برای اختصار در پاسخ، به نکته ای اشاره میکنم که به نظرم مهمترین شاخص در ایجاد آزادی رسانه ها به صورت پایدار میباشد و آن تقویت و گسترش طبقه متوسط اقتصادی اجتماعی است.

طبقه متوسط اقتصادی اجتماعی تاثیرگذارترین مشارکت را در ایجاد و پیش برد دموکراسی در کشورهای توسعه یافته داشته اند، در دویست سال گذشته دولت ها کوچکتر شده و بر دامنه قدرت این طبقه افزوده شده و به تبع آن رسانه ها نیز علاوه بر نظارت، در تولید سرمایه، ثروت و قدرت مشارکت بیشتری پیدا کرده اند که الزاما منجر به آزادی خواهی بیشتر گردیده است.

به عنوان مثال الگوی توسعه در چین نشان میدهد دارا بودن دومین اقتصاد جهان و بالاترین رشد اقتصادی، اگر با تقویت این طبقه متوسط همراه نباشد الزاما به آزادی رسانه ها ختم نمیشود.

اقتصاد غیر دولتی منطبق بر بازار آزاد، رشد طبقه متوسط سرمایه داری و اجرای صحیح و علمی اصل چهل و چهار قانون اساسی پایدارترین الگو برای توسعه و آزادی میباشد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1.  سلام و عرض ادب ، و با تشکر از جناب آقای بهلکه زاده ، که الحق به نقش طبقه متوسط در بسط و گسترش آزادی مطبوعات و … اشاره مختصر و مفیدی داشته اند .
    👈 اینکه طبق رتبه بندی سازمان گزارشگران بدون مرز ، کشور ما در زمره پایین ترین رتبه های رده بندی جهانی آزادی مطبوعات قرار گرفته ، مویّد این موضوع هم این است که، روز به روز شاهد نحیف و نزار تر شدن این لایه اجتماعی- طبقه متوسط – بین طبقات ۱% بالای جامعه(فرادستان رانتیر)، و اقشار فرودست هردم فزاینده ی زیرخط فقر جامعه هستیم .
    بنابراین تا زمانی که ، طبقه متوسط ،جایگاه ویژه خود را پیدا نکرده، و با بهره مندی و حمایت از طبقه فرودستان ، حرکت رو به رشد اجتماعی را مدیریت نکند. و نقش خود را در فرآیند توسعه سیاسی، و توزیع بیشتر و دقیق تر اقتدار سیاسی، و استقرار نهادهای مدنی، و نهادینه سازی مردم سالاری -به عنوان روشی که زمینه تشریک بیشتر مردم در حاکمیت را فراهم و مساعد می کند -، به درستی ایفا نکند، نمی توان چندان امیدوار بود که کشور ما ، به جهت آزادی مطبوعات و رسانه ها ، رتبه و رده فعلی جهانی را بهبود و ارتقاء بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا