مطالب ویژه

آی جان عبادی بانوی کارآفرین ترکمن

به گزارش اولکامیز به نقل ایرنا ،  بانوی کارآفرین گنبدی با گذر از مشکلات فراوان و سرلوحه قراردادن فعل “خواستن، توانستن است” موفق شده در زمینه تولید فرش‌ با چرم و پوست (سراجی سنتی) علاوه بر صادرات به کشورهای مختلف، برای ۲۰ زن سرپرست خانوار نیز شغل ایجاد کند.

گنبدکاووس با توجه به پیشینه تاریخی و میزبانی از اقوام گوناگون، هنرمندان زیادی در حوزه صنایع دستی دارد که معرفی بهتر هنر آنان در عرصه‌های ملی و بین المللی و تقویت تجارت الکترونیک با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، به زیرساختی مانند بازارچه ثابت صنایع دستی محتاج است.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با داشتن ۶ هزار سال قدمت و برخورداری از آثار تاریخی مانند بلندترین گنبد آجری جهان، دیوار دفاعی گرگان، شهر تاریخی جرجان و ده‌ها تپه تاریخی و همچنین داشتن هنرمندان صنایع دستی که با تولیدات خود تنوع اقوام و فرهنگ‌های منطقه را به نمایش گذاشتند، می تواند سهم بیشتری از تولید و فروش هنرمندان داشته باشد اما هنوز چشم انتظار راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی است.

یکی از این هنرمندان، “آی‌جان عبادی” ساکن روستای گدم آباد گنبدکاووس است که پس از سال ها سختی زندگی شخصی، از یک جرقه کوچک در ذهن خود، کارگاهی با ۲۰ کارگر ساخت و علاوه بر برادران و خواهرانش، تعدادی زن سرپرست خانوار این شهر را صاحب شغل پایدار کرد.

این هنرمند گنبدی به ایرنا گفت: موفقیتی که امروز به آن دست یافته‌ام نتیجه ناامید نشدن در برابر مشکلاتی است که در زندگی پشت سرگذاشتم.

آی‌جان عبادی اظهار داشت: به دلیل جدایی پدر و مادرم و مشکلات زندگی با نامادری به همراه ۲ خواهر و یک برادر کوچکتر از خودم به صورت شبهه خانواده تحت سرپرستی بهزیستی بزرگ شدم و از همان ابتدا با احساس مسوولیت نسبت به خواهران و برادرم برای گذران زندگی کارهای زیادی انجام دادم.

عبادی افزود: از کار در زمین کشاورزی گرفته تا کارگری در خانه مردم، پرستاری کودک و دستفروشی را تجربه کردم و در دوره‌ای که روسری‌های ترکمن را از گنبدکاووس برای فروش به تهران می‌بردم متوجه جذابیت بازار صنایع دستی برای توریست‌ها و گردشگران شدم و از همان موقع جرقه اولیه فعالیت جدی در این حوزه برایم زده شد.

این بانوی هنرمند ادامه داد: تحقیقات زیادی برای انتخاب حرفه صنایع دستی انجام دادم و در نتیجه بهترین گزینه را برای شروع کار تولید فرش چرم و پوست دیدم و در ابتدا با سرمایه اولیه یک میلیون ریال حدود ۱۸ سال پیش به صورت خانگی تعدادی سراجی سنتی را در ابعاد کوچک دوختم و به صورت دستفروشی با قیمت مناسب در تهران به فروش رساندم.

وی گفت: استقبال خوب مشتریان از تولیداتم باعث شد چند سال بعد کارگاه چرم دوزی خود را به صورت شراکتی با ۹۰ میلیون ریال سرمایه‌گذاری در روستا گدم آباد گنبدکاووس راه‌اندازی کنم و تا به امروز به لطف خداوند توانستیم با ارائه حدود ۸۰ طرح جدید تولیدات خوبی از انواع فرش‌های چرمی سنتی مطابق با سلیقه روز جامعه در ابعاد مختلف داشته باشیم.

عبادی که برای ۲۰ زن سرپرست خانوار اشتغالزایی کرده است، ادامه داد: تولیدات فرش چرم و پوست ما به واسطه حضور در نمایشگاه‌های صنایع دستی در شهرهای مختلف کشور مشتریان ثابتی از داخل ایران و کشورهای آلمان، اتریش، سوئد، ترکیه و فرانسه دارد.

وی گفت: تلاش دارم با برخورد خوب و منصفانه اعتماد مشتریان خود را از دست ندهم هر چند که کرونا باعث تعطیلی موقت صادرات محصولات تولیدی‌ام و کاهش ۹۰ درصدی تقاضا در بازار شده است اما با بهبود شرایط جامعه باز هم به یاری خداوند شاهد رونق فروش محصولات صنایع دستی در کشور خواهیم بود.

آی جان عبادی بانوی کارآفرین اهل روستایی گدم آباد گنبدکاووس در حوزه صنایع دستی گلستان در رشته فرش چرم و پوست (سراجی سنتی) به تازگی به عنوان یکی از ۲۰ بانوی کارآفرین برتر کشور برگزیده شد.

پیش از این نیز زهرا گرایلی بانوی کارآفرین تولیدکننده تمشک و لیلا خسروی کارآفرین حوزه صنایع دستی اهل گالیکش نیز از جمله ۲۰ بانوی کارآفرین برتر کشور برگزیده و از سوی معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده مورد تقدیر قرار گرفتند.

گنبدکاووس افزون بر هشت هزار و ۷۳۰ هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی دارد.

همچنین از مجموع هشت هزار و ۶۰۰ هنرمند فعال در رشته‌های مختلف صنایع دستی این شهرستان حدود هشت هزار نفر معادل حدود ۹۳ درصد زن هستند.

گنبدکاووس واقع در شرق استان گلستان ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۲۰ قوم مختلف از اقوام ایرانی در این شهرستان تاریخی زندگی می‌کنند.

برج قابوس در مرکز شهر گنبدکاووس که عنوان بلندترین برج آجری جهان را دارد تنها اثر تاریخی ثبت جهانی استان گلستان است.   * تیتر از اولکامیز است.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا