مطالب ویژه

از خبرنگاران جوان و پرتلاش حمایت کنیم

پایگاه خبری اولکامیز –  اخیرا همکار رسانه ای مان،  خبرنگار جوان ، وحید دلیجه به یکی از شعبه های بازپرسی آق قلا احضار و آزاد شده است.

پلیس فتا تلفنی به دلیجه اعلام کرده اند فرمانداری شهرستان از وحید شاکی شده است در صورتی که فرماندار آق قلا اذعان میدارد از هیچ خبرنگاری شاکی نشده است.

دلیجه فعال رسانه  پرتلاش و جوان شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰مجدد در یکی از شعبات بازپرسی دادگاه آق قلا محاکمه خواهد شد.

انتظار میرود که همکاران مطبوعاتی، تشکل های رسانه ای  و خانه مطبوعات در چنین شرایطی از خبرنگاران فعال حمایت نمایند.

قطعا اگر از خبرنگاران منتقد و پرتلاش مردمی حمایت شود به خیر و صلاح جامعه و نظام است.

انتقاد خبرنگاران از مدیران جرم نیست، مدیران نیز به جای شکایت از اصحاب رسانه با دادن جوابیه توسط روابط عمومی بسنده کنند.

گنبد قابوس: آنامحمدبیات ۱۴۰۰/۱۰/۱۸

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ✴ خبرنگاران مستقل و منتقد ، وجدان جمعی جامعه

    ✔ عظیم قرنجیک

    نویسندگان ،گزارشگران و خبرنگاران آزاد و مستقل و منتقد ، و بطور کلی اهل قلم و اندیشه و بیان را می توان ، چشم و گوش جوامع دموکراتیک و ملی مزیّن به مردم سالاری و مدنیّت و رواداری دانست . اینان ، در عرصه مطبوعات آزاد – به عنوان رکن چهارم دموکراسی – قلم می زنند ، و نماد و نماینده و جان و وجدان جمعی جامعه و صدای گویا و رسای قاطبه مردم ، و کانال ارتباطی انتقال خواسته ها ، مطالبات ، توقعات و انتظارات و … مردم به مسئولان ، تصمیم گیران و مقامات سیاسی و اجرایی ، در سطوح مختلف محلی ، منطقه ای ، استانی و ملی و …بوده و هستند .

    🔺اصولاً ، زمانی ما می توانیم دم از جامعه ای دموکراتیک ، آزاد و پویا و توسعه طلب – چه از جنبه سرمایه های اجتماعی وانسانی و معنوی ، و چه از وجوه مادی اعم از اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی و … – بزنیم ، که هیچ مانع و رادعی ، بر سر تولید فکر واندیشه ، و گردش و انتقال آزادانه اطلاعات ، ایجاد نکنیم ، و آنچنان ظرفیتی در خود ایجاد کنیم ، که بتوانیم تحمل تضارب آراء و افکار و گفتگوی آزاد و منتقدانه و مشفقانه را داشته ، و با اندیشه ورزان ، نویسندگان و روزنامه نگاران و خبرنگاران و گزارشگران ، که براستی تعمق بخش آگاهی آحاد مردم ، و منابع مهم اطلاع رسانی هستند ، به مدارا رفتار نمائیم .

    🔺 اینانند ، که بعنوان منبع تولید اندیشه و فکر ، و در مقام پرسشگران مردم و جامعه ، متولیان امور و متصدیان و مسئولان منصوب و منتخب را به پاسخگویی واداشته ، ضامن سلامت اجتماعی و بقای نظام سیاسی ، در برابر استیلا و استبداد و خودکامگی گشته ، و جلو تمایلات خودمحورانه صاحبان مناصب را می گیرند .

    🔺 آنچه که خبرنگاران را مسرّت و رضایتمندی می بخشد ، همانا میزان اثربخشی تلاش آنان در بهبود حال و روز جامعه، و گسترده تر شدن دامنه این اثربخشی ها است .

    🔺 جامعه ای در تمام زمینه ها شکوفا و توانمند است ، که اولا،ً دست خبرنگاران برای پرسشگری و انتقاد باز ، و ثانیاً ، دست آنانی که پرسشگری خبرنگاران را برنتافته ، به چالش می کشند ، بسته تر گردد .

    🔺 خبرنگاران را غربالگران دردهای جامعه دانسته اند ، چرا که آنانند، دردهای جامعه را برای درمان هویدا می کنند، و دغدغه رفع رنج و حرمان جامعه را دارند .

    🔺حقوق جامعه آن زمان محقق می شود، که خبرنگاران را، مدافعان و مدعیان واقعی و بحق حقوق مردم در جامعه بدانیم ، آنان زمانی حارس و پاس دار سلامت جامعه خواهند بود که، یافته ها و گزارشات خود را بدون ترس و واهمه ای انتشار دهند، و اگر سهواً اشتباهاتی هم به لحاظ تهیه و نشر خبر داشته باشند ، برخورد با آنان ، جز از راه خبر نباشد و کار به محکمه کشیده نشود .

    🔺 راه مردم سالاری و دموکراسی ، زمانی پررنگ و رونق و سامان می گیرد ، که خبرنگاران احساس آزادی کنند، و آزادمنشانه ، دغدغه های اجتماعی را گزارش کرده، و منصفانه مسندنشینان رانقد کرده ، مشفقانه و دردمندانه ، مسئولان را، در یافتن راه حل ها و راهکارهای حل مشکلات جامعه، یاری رسان باشند .

    🔺 براستی که خبرنگاران مرزبانان آزادی و عدالت و حقوق شهروندی – به مثابه ارکان اولیه توسعه انسانی – و بسان وجدان بیدار جامعه هستند .

    🔺 دنیای امروز ، دنیایی پرشتاب و پر از رخدادهای غیر منتظره و متعدد است ، و اذهان پرسشگر جامعه نیز، نیازمند اطلاعات دقیق، و تشنه دریافت پاسخ های سریع، صریح و صحیح اطلاعاتی، از چرایی این رخدادها و رویدادها می باشد ، این زمان است که خبرنگاران با جسارت حرفه ای خود، با حضور در محل رویدادها ، جان در طبق اخلاص نهاده ، با قلم رسای خود، هنرمندانه گزارشات مستند خود را عرضه داشته، و عطش جامعه را – که دانستن حق آنان است – ، مرتفع می دارند .

    🔺 خبرنگاران براستی وجدانهای بیدار جامعه، و مرزبانان حقوق شهروندی ،آزادی و عدالت، و حارسان سلامت جامعه و … می باشند. لذا اگر ادعای تحقق جامعه ای مدنی و داعیه تحقق حقوق شهروندی داریم ، بایسته است نسبت به خبرنگاران منتقد و مستقل ، بالاخص خبرنگاران جوانی همچون وحید دلیجه ها و … که با اخلاص و عشق در جهت انعکاس نظرات و خواسته های مردم قلم می زنند ، جانب مدارا و تساهل را نگهداریم . باشد که آنان، با گام وقدم هایی مستحکم و استوار ، پژواک صدای مردم باشند .

    * این یادداشت ، با اندک حک و اصلاح، بازنشر می گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا