ورزشی

از سردار تا صابر

پایگاه خبری اولکامیز – شیرمحمد شیروانی : کثرت سردارهای ورزش در ترکمن صحرا باعث شد تا در اولین یادداشت از ستاره های ارزشمند یکی در فوتبال و آن یکی در والیبال رو نمایی کنیم. در ایپزود اول از سردار آزمون شروع می کنیم.

این بازیکن گنبدی باآوراژ قدی ۱.۸۶ و با ۲۷ سال سن تنها فرزند پسر خلیل آزمون است. یگانه خواهر او سولماز نام دارد. مادرش خانه دار و پدر سردار عضو سابق تیم ملی والیبال کشورمان و یکی از تئوریسین های والیبال است.

قبل از اینکه به دنیای فوتبال قدم بگذارد در ۱۵ سالگی به تیم ملی والیبال جوانان کشورمان دعوت شد. پوزیشن های جالب و پرش بلند سردار در هنگام جهش او را در برزخ والیبال یا فوتبال گذاشته بود.

اما این بازیکن ترکمن و با استعداد از طریق و زحمات استاد سیدی، زنده یاد کاکا لاچین و جواد عزیزی در باشگاه عقاب به دنیایی قدم گذاشت که در مستطیل سبز برای کشورمان آبرو داری کرد.اما در باره زندگی سردار که از آشپزی فقط بلد است تخم مرغ را بپزد.

او عاشق دست پخت مادرش و چکدرمه با گوشت است.نوع موهای سردار به نحوی می باشد که بیلبوردهای تبلیغاتی کازان را از آن خود کرده است.

وی هوادار رئال مادرید است و در لیگ ایران با وجود دلخوری از سپاهان علاقه وافری به نماینده اصفهان دارد. سردار بهترین گلزن ایرانی در رقابت های اروپایی است و الگوی داخلی خود را علی دائی می نامد. اولین گل او برای روبین کازان در دیدار برگشت لیگ اروپا مقابل تیم مولده بوده است.

بازیکن گنبدی که در تیم های روستوف،روبین کازان روسیه نیز توپ زده و زندگی در این کشور یخ زده را دوست دارد.

سردار آزمون که در محوطه هجده قدم حریف از هوش و ذکاوت فوق العاده ای برخوردار است به رشته سوار کاری نیز همانند همشهریان خود توجه در خور تحسینی دارد بواسطه همین علاقمندی صاحب اسب های ژیوانا، سریک، و راتیکا می باشد.

در سن ۱۷ سالگی به روبین کازان پیوست و لقب جوانترین لژیونر فوتبال کشورمان را بدست آورد.در کلیه تیمهای پایه فوتبال کشورمان بازی کرده و با سختی های بسیاری تا بدین مرحله از فوتبال رسیده سردار در آخرین بازی دور مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا در مقابل چلسی با دریافت توپ و پیشروی تا داخل محوطه هجده قدم و دریبل دروازه بان آماده چلسی کپا آریزا بالاگا ،گل ارزشمندی را به ثمر رساند . مصدومیت سردار در این بازی باعث دل نگرانی علاقمندان به فوتبال شده است.

امیدواریم چندان جدی نباشد تا او بتواند با میادین برگردد .و در آخر زمزمه های پیوستن سردار آزمون به تیم فرانسوی به گوش میرسد ولی ادعای رسانه روسی در رسانه eur football بر این باور است که سردار به جایی نمیرود.

و اما ایپزود دوم :

شاید اون روزی که احمد ایری (مدیر باشگاه میدان آق قلا) استعدادصابر کاظمی در والیبال را کشف کرد و این توسن را پرورش داد و همانند فولاد آبدیده کرد کمترکسی باور میکرد که صابر در آینده بر روی تور پادشاهی خواهد کرد.

صابر کاظمی الفبای والیبال را از باشگاه میدان آق قلا آغاز کرد..این بازیکن در کانون و مهد والیبال ترکمن صحرا یعنی آق قلا بدنیا آمد. بازیکنی با داشتن قد ۲/۰۵ و ۲۳سال سن رنسانس جدیدی را در منطقه پشت خط سیرجان ،ش.ارومیه و تیم ملی ایجاد کرده است.

وزن این بازیکن ترکمن ۸۷ کیلو می باشد و بدن صیقل داده خود را مدام در حال آماده نگه میدارد.اوج خلاقیت صابر کاظمی بعد از اینکه در تیم های زراعت بانک ترکیه ،خاتم اردکان چندان موفقیتی نداشت با تیم سیرجان همراه با مربیگری تند روان کلید زده شد.

شکوفایی صابر در میادین بین المللی از آنجایی شروع شد که ولادیمیر الکنو در لیگ ملت ها ۲۰۲۱ به بازیکن ۲۲ ساله میدان داد.

هنر نمایی صابر در مسابقات آسیایی بوده و بعد از آن در جام باشگاههای آسیا که در تمام فاکتورها برتر از حریفان بود و لقب ارزشمند ترین بازیکن را به خود اختصاص داد.توقف ناپذیری و عطش این بازیکن به پیروزی باعث شده با وجود مصدومیت همواره مسیر درست را در زندگی خود انتخاب بکند.

صابر با وجود پیشنهاد از لیگ های معتبر دنیا همچون لهستان و ایتالیا بنا به مشورت خود با تنی چند از بزرگان والیبال مصلحت بر این شد که امسال را در ایران توپ بزند. با جوانان آق قلا وارد میدان شد تا محمد وکیلی او را در سال ۲۰۱۸ به تیم ملی دعوت کند.

در لیگ ملت های ۲۰۲۱ در رده سوم برترین مهاجمان و هم چنین نام این بازیکن جزء امتیاز آورترین بازیکنان با عملکرد فوق العاده قرار گرفت.هم اکنون صابر کاظمی در شهرداری ارومیه بازی میکند.یا حق

منبع – ماهنامه ترکمن دیار ، شماره اول ، دی ۱۴۰۰

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و خداقوت
    واژه ( آوراژ ) به معنای میانگین یا معدل است و استفاده از آن برای یک فرد مثلا در این جمله ( این بازیکن گنبدی با آوراژ قدی …) صحیح نیست.
    بلکه در مورد یک تیم از این واژه استفاده می‌شود، مثلا میانگین ( آوراژ) قدی بازیکنان تیم شهرداری گنبد ۱.۹۵ متر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا