مطالب ویژه

استاندار جدید در قامت یک شبه دیپلمات اقتصادی فرهنگی عمل کنند

پایگاه خبری اولکامیز – مهندس امین بهلکه زاده در پاسخ به سئوال سایت اولکامیز در باره انتظارات و اینکه اولویت های استاندار جدید برای توسعه متوازن و همه جانبه استان گلستان چه باید باشد نوشت :

در استان گلستان تفاوت فاحش رشد و توسعه در نوار شمالی نسبت به نوار جنوبی آن همانند اقلیم دوگانه بیابانی و جنگلی قابل ملاحظه بوده و هست که بخشی از آن طبیعی و به دلایلی همچون آب بیشتر، زمینهای حاصلخیز و در نتیجه درآمد بالای کشاورزی و دامپروری و حضور انسان و تراکم جمعیتی بیشتر، رونق کسب و کار و تولید قدرت و ثروت میباشد.

اما آنچه قابل تامل بوده چگونگی سیاستگذاری ها در این راستا می باشند چنانچه حاکمیت میتوانست در الگوی توسعه استان با عبور شریانهای اصلی مواصلاتی همچون بزرگراه ها و راه آهن در نوار شمالی علاوه بر امکان توسعه متوازن در حفظ محیط زیست و جنگلهای جنوب استان موثر باشد.

ضمن اینکه پیگیری منطقه آزاد، سرمایه گذاری در بخش انرژی های نو همچون انرژی خورشیدی، کشاورزی بر پایه تولید گیاهان دارویی و توسعه دامپروری بیابانی همچون پرورش شتر برای رشد نوار شمالی استان مناسب تر میباشند.

از مهمترین پتانسیلهای رشد اقتصادی استان گلستان بطور عام و شمال محروم آن به طور خاص تبادل تجاری با کشور ترکمنستان میباشد لیکن طی سه دهه گذشته آنچنان که باید نتوانستیم از امتیاز مرزی بودن استان بهره ای ببریم.

در سالیان پیش ارتباط موثر و پایدار اقتصادی با کشورهای همسایه علی الخصوص ترکمنستان زیر سایه روابط کلان با غرب و اروپا در مقطعی و چین و روسیه در مقطعی دیگر مغفول مانده، چنانچه اگر نگاهی راهبردی و درازمدت به پتانسیل همسایگانمان میداشتیم امروز به جای شرکتها و نیروهای ترکیه ای، محصولات و پیمانکاران ایرانی در پروژه های بزرگ ترکمنستان نقش آفرینی داشته و برای استان و کشورمان ارز آوری مینمودند.

بطور مثال در دو دهه گذشته ترکمنستان بودجه کلانی در زمینه بهسازی زیر ساختهای عمرانی اختصاص داده و با توجه به برتری نرم افزاری و سخت افزاری ایران و حتی استان گلستان در این زمینه ها متاسفانه از ظرفیت بالای مهندسان، پیمانکاران، کارگران و کارخانجات استان گلستان به دلایل ذکر شده هیچگونه بهره ای برده نشده و در حد شعار باقی مانده است.

از استاندار جدید انتظار میرود با توجه به شناخت اینگونه پتانسیلها در گلستان و در قامت یک شبه دیپلمات اقتصادی فرهنگی مستقیما ورود کرده برای آبادانی بیشتر استان سبب خیر گردند.
چنانکه در روزهای پیش استاندار خراسان رضوی برای بررسی و مذاکرات دوجانبه در افغانستان حضور پیدا کردند روزنه ی امیدیست که این رویه در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار گرفته باشد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا