مطالب ویژه

استاندار گلستان: جهاد پیشرفت، راه حل جبران سریع کمبودهای گلستان است

پایگاه خبری اولکامیز – استاندار گلستان گفت که مهمترین برنامه دولت در این استان اجرای طرح “جهاد پیشرفت” برای جبران سریع کمبودها با بهره‌گیری دقیق و کامل از ظرفیت‌ها و استفاده از توان نخبگان جوان، انقلابی و خبرگان است.

علی‌محمد زنگانه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تلاش می کنیم برای کامل کردن این برنامه، هیات‌های اندیشه‌ورز و شبکه نخبگان و خبرگان را تقویت کرده و در حوزه‌های گوناگون توسعه استان از توان کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در مسیر رسیدن گلستان به توسعه پایدار باید سازمان‌های مردم نهاد در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده شوند که بدون تردید زمینه انجام آن به زودی در استان فراهم خواهد شد.

استاندار گلستان به توصیه های رییس جمهوری برای پیشرفت استان اشاره کرد و گفت: دکتر رییسی و اعضای هیات دولت در جلسه تعیین استاندار، استفاده از نیروهای جوان و پرانرژی در مسیر توسعه گلستان را مورد تاکید جدی قرار داده و خواستار بهره گیری بیشتر از توان نیروهای انقلابی و جهادی و فعالان جبهه انقلاب شدند.

زنگانه ادامه داد: رییس جمهوری تاکید کردند که در راستای بیانیه گام دوم انقلاب به سمت تحول در نظام مدیریت و خدمت‌رسانی به مردم برویم و از افرادی که تفکر جهادی را سرلوحه کارهای خود قرار می دهند استفاده کنیم.

وی گفت: حضور بدون واسطه در میان مردم و عمل به وعده های داده شده، دیگر خواسته رییس جمهوری پس از رای اعتماد هیات دولت به عنوان استاندار گلستان بود که امیدوارم با همراهی دلسوزان، نخبگان، کارشناسان و صاحب نظران به این اهداف دست پیدا کرده و چرخ توسعه گلستان را با سرعت بیشتر به حرکت در بیاوریم.

ظرفیت‌، مزیت‌ و نیازهای گلستان

زنگانه در ادامه به بیان برخی ظرفیت های گلستان اشاره کرد و گفت: این استان با برخورداری از ظرفیت‌ها و امکانات فراوان طبیعی و معدنی و تاریخی جزو ۱۰ استان اول کشور است اما تاکنون از این قابلیت ها برای افزایش شاخصه های توسعه و بهبود معیشت ساکنان گلستان استفاده نشده است.

دهمین استاندار گلستان اظهار داشت: وجود جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی، تفاوت اقلیمی مناطق گوناگون، برخورداری از جنگل‌ها، آبشارها و تالاب‌ها، رودخانه‌ها و بافت‌های تاریخی، بخشی از مزیت های گردشگری گلستان است که باید از این توانایی ها برای ایجاد اشتغال پایدار، کسب درآمد پایدار و بهبود شاخص های اقتصادی استان استفاده کرد.

وی تولید سالانه پنج میلیون تُن محصول کشاورزی، قرار گرفتن گلستان در میان استان های برتر تولیدکننده گندم، سویا، کلزا، گوشت مرغ، تخم مرغ، ماهی و دیگر انواع آبزیان را از جمله ظرفیت های کشاورزی استان دانست و گفت: همسایگی با ترکمنستان و برخورداری از قابلیت ورود به بازارهای جهانی از طریق خط آهن بین المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان، باید منجر به افزایش هر چه بیشتر صادرلات محصولات کشاورزی استان شود.

جهاد پیشرفت، راه حل جبران سریع کمبودهای گلستان است
 مزرعه پرورش میگو در گلستان

استاندار گلستان یکی از شروط افزایش درآمد بهره برداران کشاورزی گلستان را راه اندازی صنایع تبدیلی دانست و گفت: کم توجهی به رونق این بخش، خام فروشی تولیدات کشاورزی استان را افزایش داده و کشاورزان را وادار به فروش ارزان محصول کرده است.

زنگانه کشت زعفران را دیگر قابلیت شاخص کشاورزی گلستان دانست و گفت: این استان از قطب‌های تولید میوه، مرکبات و گیاهان دارویی کشور است و ظرفیت خوبی هم در تولید زیتون دارد که تلاش می کنیم سطح زیر کشت محصولات با بهره وری بالایی مانند زعفران به ۴۰۰ هکتار برسد.

وی همچنین به وجود معادن فراوان در گلستان اشاره کرد و گفت: این ذخایر معدنی و موضوعات مرتبط با آن می‌تواند موجب ایجاد فرصت های شغلی فراوان شده و کمبودهای ناشی از این بخش را برطرف کند.

چالش‌های گلستان و راهکارها

استاندار گلستان در ادامه گفت: با وجود ظرفیت‌ و مزیت‌های فراوان بخش های گوناگون استان، نتوانستیم از شاخص های موجود برای رسیدن به توسعه پایدار استفاده کنیم و به همین دلیل در برخی بخش ها دچار عقب ماندگی های زیادی هستیم.

زنگانه افزود: به عنوان مثال یکی از بخش هایی که راه اندازی آن مورد غفلت قرار گرفته، صنایع به خصوص تکمیلی است که نتوانسته پشتیبان خوبی برای مزیت‌های نسبی و رقابتی استان باشد.

وی با تاکید بر این که از شاخص‌های موجود استان به درستی استفاده نشد ادامه داد: صنعت استان به خوبی از بخش‌های معدن، کشاورزی، شیلات و سایر بخش‌های دارای مزیت گلستان پشتیبانی نکرد که باید برای حل این نقطه ضعف بزرگ برنامه ریزی کرد.

وی یادآور شد: حدود ۸۰ درصد تولید ناخالص استان از طریق بخش خصوصی تامین می‌شود اما این بخش در گلستان بدنه نحیفی دارد که باید از ابزارهای گوناگون برای تقویت آن استفاده کرد و اجرای آن جزو برنامه‌های دوره جدید مدیریت استان قرار دارد.

جهاد پیشرفت، راه حل جبران سریع کمبودهای گلستان است
 یک گلخانه در بندرترکمن

استاندار گلستان گفت: شاخص کسب و کار استان نسبت به میانگین کشوری پایین است که باید در این زمینه برنامه‌ها و مداخلات کارشناسانه طراحی و اجرا شود.

زنگانه بیان کرد: ۶۰ درصد ارزش افزوده گلستان توسط بخش خدمات، حدود ۲۳ درصد توسط بخش کشاورزی، ۱۰ درصد توسط بخش صنعت و بقیه توسط بخش ساختمان تامین می‌شود که باید برای افزایش نقش آفرینی بخش های مهمی مانند صنعت و کشاورزی از طریق تقویت مزیت ها و کاهش نقاط ضعف تلاش کرد.

وی اضافه کرد: یکی از بخش‌هایی که دارای ضعف عمده و بنیادی در گلستان است و باعث پایین بودن ارزش افزوده و بهره‌وری آن باشد، فقدان حاکمیت شرکتی در بخش‌های سه گانه کشاورزی، صنعت – معدن و خدمات است.

استاندار گلستان ادامه داد: این استان تعداد محدودی برند ملی یا بین‌المللی دارد که باید در این زمینه برنامه‌ریزی و استراتژی توسعه برندها را داشته باشیم و از این طریق، به گسترش صادرات کالای تولیدی استان و جلوگیری از خام فروشی کمک کنیم.

وی یادآور شد: مرز دریایی گلستان شاهراه حیاتی و اقتصادی استان با کشورهای عضو سی آی اس محسوب می‌شود اما با وجود پیمان شانگهای و فرصتی به نام موافقنامه “اوراسیا” که توافق ۳۶۰ قلم را برای ما ممکن می‌کند؛ نتوانستیم از آن استفاده کنیم.

اتحادیه کشورهای مستقل همسود یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان خود و این نهاد را مطرح کرد که از جانب اعضای آن مورد استقبال قرار گرفت و پس از ۲ سال مذاکرات متعدد، سرانجام موافقتنامه‌ای در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان برای برخورداری از تجارت ترجیحی بین ایران و این اتحادیه به امضا رسید.

موافقت‌نامه تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا شامل ۲ فهرست کالایی ترجیح‌های اعطایی بوده که اقلام مشمول آن توسط کشورمان به اوراسیا ۳۸۰ قلم و اقلام اعطایی اوراسیا ۵۰۳ قلم کالا است.

استاندار گلستان گفت: کم توجهی به توسعه استراتژی تجارت جهانی کالای اساسی و مناسب‌سازی آنها برای صادرات به عنوان یک مزیت رقابتی، یکی از مشکلات زیرساختی گلستان است که در گذشته استفاده از این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفت.

زنگانه ادامه داد: شاخص سیاست خارجی گلستان پایین تر از میانگین کشوری است که برای حل آن نیازمند برنامه ریزی برای توسعه تجارت جهانی مبتنی بر مزیت‌های رقابتی استان است که نخبگان استان سند عملیاتی پیاده سازی این راهکار را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی با اشاره به این که نقطه ضعف دیگر گلستان، کامل نبودن شریان‌های جاده‌ای و حمل و نقل ارتباطی است، ادامه داد: نتوانستیم با اتصال این شریان‌های ارتباطی به بخش ریلی سمنان و شاهرود، کریدور شمال و جنوب را فعال کنیم که بر همین اساس یکی از استراتژی‌های ما برای حرکت توسعه استان، رفع این موانع و ایجاد این شریان‌های ارتباطی به صورت کامل‌تر خواهد بود.

بررسی شاخص گلستان براساس برنامه ششم توسعه

وی خاطرنشان کرد: با کمک دستگاه‌ها جلسات کارگروهی مداوم و بسیار فشرده خواهیم گذاشت و دلایل این عقب‌ماندگی‌ها را بررسی کرده و برای جبران آن برنامه یک ساله مشخص تدوین خواهد شد تا عقب ماندگی های گلستان از برنامه ششم توسعه را تا حد امکان جبران کنیم.

استاندار گلستان با اشاره به این که در محورهای ۲۰ گانه برنامه ششم توسعه، مسائل استان هم استخراج شده گفت: این برنامه ۲ ویژگی دارد که یکی از آن ها داشتن برش کلی استان و دیگری داشتن برش برنامه شهرستانی است که به یقین اجرای کامل آن به توسعه همه جانبه و متوازن گلستان خواهد انجامید.

وی تاکید کرد: قرار نیست بخشی از شهرهای گلستان توسعه یابند و بخش دیگر عقب بماند یا این که در یک شاخص میانگین استان خوب باشد و یک شهری در آن شاخص از میانگین استان بسیار عقب باشد.

وی تصریح کرد: نقشه راه اولویت‌ها و راهکارهای پیشنهادی برای حل مسائل و مشکلات گلستان، استخراج شده و این برنامه با برخورداری از مبانی راهبردی به عنوان پشتوانه علمی و کارشناسانه، تضمین کاملی برای اجرا دارد.

جهاد پیشرفت، راه حل جبران سریع کمبودهای گلستان است
 دیوار دفاعی گرگان یکی از آثار تاریخی چند هزار ساله گلستان

استاندار گلستان گفت: همچنین الگوی حکمرانی و راهبردهای نقش آفرینی مردم برای جهاد پیشرفت در استان نیز به عنوان مبانی راهبردی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

زنگانه با بیان این که موضوع بسیار مهم دیگر که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهوری قرار دارد، توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در اجرای برنامه‌های راهبردی و توسعه‌ای است که در این بیانیه به مسائل علم و پژوهش، اقتصاد، معنویت و اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجه مرزبندی با دشمن و سربلندی ایران، سیک زندگی توجه شده و باید به عنوان مبانی راهبردی و حکمرانی جهاد پیشرفت در گلستان مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در برنامه ریزی انجام شده در قالب سند استراتژی و چشم‌انداز میان مدت، تحقق بیش از ۱۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی در انتهای سال ۱۴۰۴ برای گلستان در نظر گرفته شده و درآمد سرانه مردم استان در همان سال باید به نزدیک میانگین کشوری ۳۰۰ میلیون ریال برسد.

دعوت از نخبگان و لزوم دعوت همه جانبه از سرمایه‌گذاران

وی به ظرفیت های متعدد سرمایه گذاری در گلستان اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه کشاورزی و آبزی پروری، سرمایه‌گذاری در پرورش ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در قفس، سرمایه‌گذاری در بخش‌های پرورش میگو، صنایع بسته‌بندی محصولات کشاورزی، سورتینگ و فرآوری میوه‌جات، پرورش اسب مولد، دام سبک و سنگین و شتر به عنوان یک مزیت منحصر به فرد در استان به عنوان اولویت‌های سرمایه‌گذاری مشخص شده‌اند.

زنگانه افزود: همچنین در بخش صنعت، ید گلستان به عنوان مرغوب‌ترین و غنی‌ترین منبع ید کشور خام فروشی می‌شود که برای جلوگیری از آن باید سرمایه‌گذاری در بخش تولید دارو بر پایه این ماده معدنی در استان صورت گیرد و زنجیره ارزش آن را در قالب صنعت تکمیلی در حوزه داروسازی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: تولید اینپلنت‌های پزشکی، تولید اوره و آمونیاک، مس، آلومینیوم، سرب و روی در بخش صنعت، بخش دیگری از اولویت‌های سرمایه‌گذاری گلستان است.

وی بیان کرد: در حوزه زیرساخت و عمران سرمایه‌گذاری در بخش تولید انرژی، تولید آب شرب و سرمایه‌گذاری در بخش استفاده از آب شیرین‌کن براساس حق‌آبه گلستان از دریای خزر، ۲ بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی در شرق و غرب استان و مرکز ناباروری به همراه پروژه گردشگری جزیره آشوراده، شهربازی هزارپیچ گرگان، مناطق گردشگری خالدنبی، مختومقلی فراغی، کبودوال، دیوار تاریخی گرگان و شهر باستانی جرجان در کنار احداث تله‌کابین گرگان پس از دریافت مجوز به عنوان اولویت در نظر گرفته شده است.

استاندار گلستان اظهار داشت: این استان به دنبال طراحی و برنامه‌ریزی الگویی است که در کمترین زمان مجوزهای لازم را صادر کند و با راه اندازی یک مرکز ویژه، هر سرمایه‌گذاری یک کد رهگیری دریافت ‌کرده و تمام مراحل صدور مجوز در مدت زمانی کوتاه پیگیری و انجام شود.

زنگانه تاکید کرد: مدیریت جدید استان با برنامه کاری مشخص براساس محور توسعه و پیشرفت وارد شده و امیدواریم با عنایت پروردگار و حمایت دولت، بتوانیم رو سفید شویم و بخشی از موانع توسعه استان را برطرف نماییم.

– هیات دولت چهارشنبه گذشته به علی‌محمد زنگانه رای اعتماد داد و وی را به عنوان دهمین استاندار گلستان انتخاب کرد

زنگانه متولد ۱۳۵۰ در شهرستان علی‌آباد کتول و دارای مدرک دکتری پزشکی و کارشناسی ارشد دوره عالی مدیریت بهداشت عمومی (mph) از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتری PHD مدیریت از دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی تهران است.

مشاور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه (از سال ۱۳۹۱ تاکنون)، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (۱۳۹۸) عضو ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و رئیس کارگروه مشارکت های بین بخشی و پویش های مردمی ستاد (۱۳۹۸)، قائم مقام رئیس سازمان بهزیستی کشور و معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی این سازمان (۱۳۸۹) و دبیر ستاد کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی قوه قضائیه (از سال ۱۳۹۵ تاکنون) از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی زنگانه است.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا