فرهنگی

اطلاعیه هیات موسس خانه مطبوعات استان گلستان درباره ادعای دروغ کودتا در خانه مطبوعات

پایگاه خبری اولکامیز-

۱- اهالی محترم مطبوعات و رسانه های استان می دانند که نهاد صنفی فراگیر و مورد تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  این قشر در همه استانها خانه مطبوعات است. متاسفانه در طی بیش از ۳ سال گذشته گلستان شاید تنها استانی بوده که از داشتن خانه مطبوعات ثبت شده، محروم بود و حتی امکان افتتاح حساب برای جذب مساعدت های مالی دولت و سایر مراکز به این صنف فراهم نشد و همکاران رسانه ای در این خصوص متحمل زیان های شدند.

۲- در بهمن ۱۳۹۹ برای انتخابات هیات مدیره جدید فراخوان داده شد، اما چون برابر تبصره یک ماده یک اساسنامه، خانه مطبوعات باید توسط هیات موسس ثبت میشد و تا زمان انتخابات این کار انجام نشده بود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتخابات را لغو و به اداره کل استان اعلام کرد تا هیات موسس جدید انتخاب و کار ثبت خانه مطبوعات انجام گیرد که این کار در ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ با حضور جمعی از پیشکسوتان مطبوعات استان انجام گرفت.

۳- هیات موسس از ابتدا تمام  هم و غم خود را بر این گذاشت که موانع را شناسایی و آنها را رفع و به هر طریقی میشود از مسیر قانون اهالی مطبوعات را صاحب نهاد صنفی کند و جلوی زیانهای بیشتر به این قشر سخت کوش و کمتر برخوردار را بگیرد.

۴- یکی از مشکلات کشور ما دستورالعملهای متعدد و حتی متناقض در دستگاه‏ های مختلف است، هر سازمان می گوید ما با ضوابط خودمان کار داریم،  تبعات این ناهماهنگی دامن مردم و مراجعان را می گیرد، در این خصوص هم متاسفانه موادی از اساسنامه خانه مطبوعات با قوانین اداره ثبت هم خوانی ندارد و برای حل مشکل پس از بررسی نمونه چند استان دیگر و مشورت با افراد مطلع نهایت هم چون برخی استانهای دیگر برای عبور از اختلاف دو دستگاه و بررسی این که کار مشکل قانونی نداشته باشد، اعضای هیات موسس در چارت تشکیلات خانه قرار گرفتند و این کار فقط برای ثبت اولیه است که چگونگی  انجام آن از اختیارات هیات موسس می باشد. چون اعضای هیات موسس ۷ نفر بوده و اعضای مورد نیاز ثبت ۱۰ نفراند، با درخواست نماینده هیات موسس از سه نفر از پیشکسوتان مطبوعات استان آنان نیز لطف کرده و اجازه دادند که نام شان به صورت موقت در ثبت اولیه آورده شود. اگر این کار انجام نمی گرفت با توجه به اختلاف اساسنامه و ضوابط اداره ثبت به هیچ وجه امکان ثبت خانه مطبوعات وجود نداشت و باید اهالی مطبوعات استان قربانی اختلاف و تعدد دستورالعمل های اداری می شدند.

۵- متاسفانه اعضای هیات مدیره منتخب مشخص نیست با چه هدفی بجای آنکه روز پس از انتخابات هم چون هیات موسس مسیر قانونی را در پیش بگیرند و کار ثبت تغییرات هیات مدیره را برابر اساسنامه انجام دهند، شروع به حاشیه سازی کرده و بر خلاف اخلاق اسلامی با ایراد تهمت و افترا به هیات موسس و اداره ثبت، به دنبال ایجاد جنجال هستند. که البته امیدواریم در این روزهای ماه مبارک رمضان که ماه رحمت است با طلب حلالیت از کسانی که مورد اتهام قرار دادند از این ماه مبارک به گونه ای خارج شوند که حق الناسی بر گردنشان نباشد.

۶-  عجیب است اگر ادعای این افراد بر علیه هیات موسس درست است آنان از خود نپرسیدند، چرا ۴ نفر از اعضای این هیات خود نامزد هیات مدیره شده، یکی از آنان الان عضو هیات مدیره است و ۳ عضو دیگر هیات موسس که نامزد نبودند در روز انتخابات بر فرایند این کار نظارت داشته و بلافاصله پس از اتمام رای گیری جزء اولین افرادی بودند که صورتجلسه انتخابات و انتخاب این افراد را امضا کردند؟

۷- هیات موسس بعد از انتخابات طی اطلاعیه ای ضمن تبریک به منتخبین رسما اعلام داشت، آماده همکاری با هیات مدیره و انتقال تجربیات خود هستند، ادب و اخلاق انسانی و اسلامی حکم می کرد منتخبین جدید لااقل یکبار از هیات موسس می خواستند که در مورد مسیر طی شده توضیحات لازم را به آنان بدهد، و اگر قانع نمی شدند آن را رسانه ای می کردند، اما متاسفانه نمی دانیم با چه قصدی شروع به شایعه پراکنی کرده و پس از چند روز تلاش رسانه ای، اداره ارشاد تقاضای جلسه مشترک کرد که هیات موسس از ابتدا با برگزاری این جلسه به خاطر اینکه آنان تمام تلاش خود را برای تخریب هیات موسس انجام داده بودند و این جلسه را نوش دارو پس از مرگ سهراب می دانست، با این جلسه موافقت نکرد. لازم به ذکر است روزنامه گلشن مهر جهت تنویر افکار عمومی پیشنهاد برگزاری گفتگو و پرسش و پاسخ بین نماینده هیات موسس و هیات مدیره منتخب از طریق لایو اینستاگرام را داد که مورد استقبال هیات موسس قرار گرفت اما منتخبین جدید اعلام کردند که هیات مدیره منتخب با برگزاری این لایو مخالفت کردند، هر چند برخی از اعضای منتخب جدید در خصوص اعلام این تصمیم اظهار بی اطلاعی می کنند.

۸- جهت اطلاع اهالی محترم مطبوعات اعلام می شود تا لحظه انتشار این اطلاعیه متاسفانه هنوز هم هیات مدیره منتخب برای انجام تشریفات قانونی خود اقدام موثری انجام نداده و اگر به همین منوال پیش بروند نمی توانند فعالیت رسمی و قانونی داشته باشند که البته امیدواریم این کار تعمدی نبوده و قصدی در کار نباشد تا برخی امور که در سه سال گذشته به دور از نظارت نهادهای ناظر انجام گرفت، بخواهد تکرار شود. وظیفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که آنان را به مسیر قانونی هدایت کند.*

۹- هیات موسس رسما اعلام می کند هیچ ادعایی نسبت به خانه مطبوعات ندارد و خود را یک عضو هم چون سایر اعضا می داند و این نهاد صنفی متعلق به همه اهالی رسانه استان است و آمادگی کامل خود را برای پاسخگویی در مواردی که مربوط به وظایف موسسین بوده اعلام می‏دارد.

۱۰- در پایان از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهیم ترتیبی اتخاد دهند تا در اسرع وقت جلسه ای با حضور اعضای هیات موسس و شخص ایشان برگزار تا نسبت به پیگیری حقوقی اتهامات وارده و اکاذیب منتشر شده در رسانه هایی که نظارت بر آنان قانونا بر عهده آن اداره کل است اقدام لازم انجام گیرد.  / گلشن مهر

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا