مطالب ویژه

امنیت ناپایدار شغلی دهیاران

پایگاه خبری اولکامیز- شایان حق شناس ، کارشناس روانشناسی:

دهیاری سازمانی مدنی و نیمه دولتی در کشورمان است که درون روستاها به انجام وظیفه می‌پردازد.این سازمان تحت نظر دهیار اداره می‌شود و عملکردش مشابه ساز و کار شهرداری در شهرها می باشد و دهیار نیز هر چهار سال می تواند با تغیر شوراها کنار رود و یا هم با رای شورا ابقا شود.

دهیاری در روستاها بصورت نیمه وقت و تمام وقت می باشد که بستگی به تعداد جمعیت در آن روستا می باشد که دهیار در روستاهای تمام وقت حقوق کامل قانون کار و داری بیمه کامل سی روز می باشد و نیمه وقت نیز نصف مزایای نامبرده را دارد.

متاسفانه با توجه به شرایطی که برای دهیاران موجود می باشد و قانونی نیز برای دهیارانی که چندین سال سابقه حضور در دهیاری و وزارت کشور دارند نمی باشد و امنیت شغلی آنها به خطر می افتد و با گذشت چندین سال خدمت باید دغدغه کار داشته باشند و دنبال شغل برای خود بگردند که این عوامل باعث ایجاد فشار روانی بر دهیاران میشود و همچنین یکی از عوامل تاثیرگذار بر سلامت روانی افراد، شغل آنها است.

اشتغال صرفنظر از تامین منابع مالی و ارضا برخی نیازهای اساسی انسان نظیر احساس خود ارزشمندی، میتواند منبع فشار روانی بوده و تاثیر بر سلامت روانی و جسمی کارکنان بگذارد.

آیا دهیاری یک شغل محسوب میشود ؟ سئوالیست که اذهان بسیاری از ما را درگیر می‌کند و می توان از دو جنبه به این سوال نگاه کرد :

اولا دهیاری تمام وقت اگر شغل حساب میشود.

چرا بعد از چهار سال باید کنار رود و بدنبال کار دیگر رود !

دوما چرا قانون این اجازه را نمیدهد یک دهیار تمام وقت بعد از ساعت اداری جای دیگر مشغول بکار شود تا لااقل برنامه و کاری برای چهار سال بعد داشته باشد !

امنیت شغلی درون سازمانی یعنی اینکه سازمان به تعهد کاری، نظام کاری، کار کیفی و جسارت و تخصص کارکنان وابسته باشد نه اینکه افراد و کارکنان سازمان از طریق استخدام رسمی وابسته به سازمان باشند. بنابراین میتوان دهیاری را یک شغل ناپایدار و بدون امنیت شغلی بدانیم.

در برخی روستا ها دهیارانی وجود دارد که چندین دوره دهیار روستا بوده و خدمت گرانبهایی برای روستا انجام داده اند که اگر آن ها امنیت شغلی می داشتند و دغدغه ماندن برای دوره بعد را نداشتند میتوانستند کارایی بهتری داشته باشند و بهتر کار کنند که متاسفانه کاستی های زیادی در باب دهیاری و دهیاران وجود دارد.

چندی پیش نیز در یکی از روستاهای توابع شهرستان کلاله یکی از دهیاران متاسفانه اقدام به خود کشی کرده که سه دوره متوالی دهیار روستا بوده همچنین پس از خودکشی آن مرحوم شایعاتی مبنی بر برکناری ایشان از دهیاری به گوش رسیده که بر اساس شنیده ها این صحبت ها را بخشی از عوامل خودکشی نام برده اند.

امیدواریم مسئولین فکری درباره دهیاران بکنند تا این آخرین حلقه اجرای در روستا به بهترین شکل کار را اجرا کنند و دغدغه شغل را نداشته باشند.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا