یادداشت

انتخابات و دوگانه هویت ، معیشت

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز- مهندس امین بهلکه زاده یکی از یاران و همراهان اولکامیز نوشت: با نزدیک شدن به زمان انتخابات علی الخصوص شوراهای شهر و روستا در میان فعالین اجتماعی مباحث مختلفی شکل گرفته که از دیدگاههای متفاوت به چالش کشیده میشوند، از این دست میتوان به مسئله کیفیت و چگونگی انتخاب استراتژی از طرف گروه های اجتماعی در مقیاس کلان و خرد همچون قوم،طایفه،تیره و محلات اشاره کرد.

با توجه به سرعت تحولات در یک دهه گذشته در حوزه اجتماعی بایستی پذیرفت که نسل جوان تا حدودی توانسته قواعد بازی را تغییر داده و بر پیچیدگی معادلات انتخاباتی بیافزاید لیکن تا ایجاد تغییرات بنیادین راه درازی را پیش رو خواهند داشت.

علی ایحال برآیند بررسی ها و مطالعات انتخابات گذشته دو پارادایم هویت و معیشت را به عنوان استراتژی های غالب معرفی مینماید بنابراین در معادلات پیش رو نیز باید حساب ویژه ای برای آنها قائل بود.

با توجه به تشدد آراء و فضای حاصل از آن بر گفتمان ها در سایت ها و جلسات و برای پرهیز از کلی گویی و پراکنده گویی، در ادامه نوشتار با متد و روش علمی، از پارادایم مفروض در تحلیل استفاده میشود.

در تحلیل دوگانه هویت و معیشت ابتدا بایستی با جایگاه این دو پدیده در ساختار انسان و جامعه آشنا گردید،چنانچه در مکتب روانشناسی، آبراهام مازلو برای ترتیب اهمیت نیازهای انسان مدلی را معرفی میکند که به هرم مازلو معروف است در این هرم نیازهای انسان به دو گروه اولیه یا زیستی و نیازهای ثانویه یا عالیه تقسیم میگردد، نیازهای زیستی که در قاعده هرم قرار گرفته شامل دو مرحله معیشت (مانند آب و غذا، پوشش و مسکن) و امنیت بوده که در میان تمامی موجودات زنده طبیعت مشترک میباشد و در اولویت نیازها قرار میگیرند، نیازهای ثانویه یا عالیه که در راس هرم هستند شامل سه پله احساس تعلق ، عزت نفس اجتماعی و حکمت و خودشکوفایی میباشد، طبق این تعریف، مسئله هویت در زیر مجموعه مرحله سوم و چهارم قرار میگیرد یعنی حس تعلق و عزت نفس اجتماعی.

با توجه به این تقسیم بندی، اولویت اولیه و مهمتر انسان و جامعه البته به صورت عام، تامین معیشت بوده و مسئله هویت یابی در مراحل بعد قرار میگیرد.
اگر چه این مفاهیم در طول رشد جامعه بسیار در هم تنیده شده و در جغرافیای مکانی و بزنگاه های خاص تاریخی این اولویتها متغیر بوده اما در نگاه درازمدت و سیر طبیعی ترتیب فوق الذکر قاعده مندتر و غالب تر میباشند و بطور طبیعی در انتخاب استراتژی ها نیز در اولویت هستند.

در پایان و به عنوان مثال در مقیاس شورای شهر، نتایج سینوسی با دامنه بالا و پایین زیاد برای عملکرد فعالین اجتماعی همچون یاشولی های گنبد ناشی از تغییر همین اولویتها در ادوار پیشین میباشد، برای درک این مطلب کافیست به محلات و مناطق غرب گنبد همچون خالدنبی،بهلکه بابل،رسالت،امامزاده و چای بویی رفته و از نزدیک با ساکنان این مناطق محروم روبرو شوند.

در مقیاس کلان نیز تجربیات انتخابات مجلس و ریاست جمهوری از طرف ترکمنها با این پارادایم قابل نقد و بررسی مجدد میباشند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا