مطالب ویژه

به بهانه نامگذاری دو خیابان در گنبد و آق قلا

تکریم و زنده نگهداشت یاد و نام استاد قاضی و بابا آل هوز

پایگاه خبری اولکامیز- محمد خوجه نویسنده انبارالومی و یکی از یاران و همراهان اولکامیز در یادداشتی نوشت :

اخیرا در رسانه های مجازی خبری خوشحال کننده و امید بخش و خوبی منتشر شد مبنی بر اینکه مدیریت شهری گنبد و  آق قلا به یکی از خیابانهای شهر را به نام دو شخصیت شاخص و برجسته ترکمن صحرا  استاد مراد دردی قاضی و بابا آل هوز نامگذاری کردند.

این حرکت و اقدام شایسته مدیریت شهری گنبدکاووس وآق قلا  قابل تحسین است. نامگذاری خیابانها ، کوچه ها، معابر و یا اماکن به نام شخصیت های برجسته و بزرگان فرهنگی ادبی هنری اجتماعی ورزشی که نامشان می تواند یک هویت جدید به شهر ببخشد و زینت بخش باشد. در واقع این نامگذاری کمترین کار در مقابل عظمت و زحمات ارزنده این عزیزان است .

در گنبدکاووس یکی از خیابانها به نام استاد مراد دردی قاضی که یکی از برجسته ترین شخصیت ها و چهره های فرهنگ وادب ترکمن  نامگذاری شد.  استاد مراد دردی قاضی مرد خستگی ناپذیر و مردی که مردم عمدتأ با کتابها و نوشته ها او را می شناسند.  او تا توانست در عرصه فرهنگ وادب کار کرد کارهایش از جنس فکر و اندیشه و قلم بود و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرد.

استاد مرحوم قاضی به جای حرف زدن عمل کرد هم شفاف سخن گفت و هم اندیشید و هم نوشت که توانست آثار ماندگار و خوبی را پدید آورد و به جامعه عرضه کرد نهایتأ برای نسل اینده این آثار را ازخود برجا گذاشت.

استاد مرحوم مراد دردی قاضی گاه زبان نرم و ملایم و شوخ طبع داشت گاه حرفی که میزد پرمحتوا و پر معنا و با شیوه جملات و با مثالها با تشبیه می زد.  سخنانش دلگرم کننده و امیدبخش بود و نویسنده و محقق  فعال وخستگی ناپذیر و کوله باری از تجربه در عرضه فرهنگی و ادبی بود .

اما در شهرستان  آق قلا مدیریت شهری و شورا شهر نیز با نامگذاری نام مرحوم بابا آل هوز شهردار پیشین آق قلا و رئیس دارایی اقتصادی مالیاتی اق قلا در محله محمد آلق محل سکونت آن مرحوم یاد و نام او را زنده نگهداشتند.

مرحوم بابا آل هوز سالها در مدیریت دارایی و اقتصادی و همچنین مدیریت شهری و اجرایی به عنوان شهردار آق قلا مشغول فعالیت بود.  او انسانی شریف و خونسرد و متواضع و مدیری متعهد و لایق و توانمند به همان سادگی خاکی و بی آلایش و بی ادعا بود.

اما کوله باری از تجربه در امر مدیریت اجرایی شهری و امور مالی داشت وبا عشق و خدمت صادقانه روزگار را گذراند. جدی و مصمم ومنظم و اخلاق مدار و مردمدار بود یک انسانی مهربان وجواب سلام را به گرمی پاسخ می داد  تا  می توانست برای حل و رفع مشکل مردم سعی و تلاش میکرد و هیچ گونه کوتاهی نمیکرد.

بابا آل هوز نامی که نظیر آنرا در مدیریت شهری و اجرایی و اموردارایی ومالی کمتر میتوان یافت امروز یک حرکت ایده ال و اقدامی شایسته از سوی مدیریت شهری و شورا شهر گنبد کاووس و آق قلا نام این دو شخصیت بزرگ و عزیز یعنی استاد قاضی و بابا آل هوز را با نامگذاری یک خیابان باعث تکریم و زنده نگهداشتن و ماندگار آنها شد.

این حرکت و اقدامی شایسته مدیریت شهری گنبد و آق قلا رضایت عمومی مردم را به همراه داشت . تنها راه زنده نگهداشتن نام بزرگان و مدیران ارشد و شخصیت ها فرهنگی و هنری فقط برگزاری همایش و نوشتن مقالات و کتابها نیست بلکه جز این راه روش دیگری هم برای ماندگار و زنده نگهداشتن نام بزرگان این دیار در حافظه تاریخی و افکارعمومی مردم وجود دارد که یکی از راهها ان گاهی همین نامگذاری خیابان ها کوچه ها اماکن و معابر می تواند باشد و به این روش می توان این شخصیت ها و بزرگان را در حافظه افکار عمومی جامعه ثبت کرد.

در خاتمه ضمن تقدیر وتشکر از مدیریت شهری و شورای شهر آق قلا و گنبد امید است این چنین حرکت و اتفاق خوشایندی برای یک دوره کوتاه نباشد و سالها سال به آن عمل و توجه شود و این نوع حرکت و اقدام شایسته و تحولات در جامعه ما تداوم داشته باشد.

تنظیم عکس از : صدیق قاضی

www.ulkamizir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا