مطالب ویژه

تاملی بر نشست فعالین سیستانی با آیت الله نورمفیدی

ضرروت همگرایی و دوری از ایجاد فضای احساسی بین اقوام

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز- نزدیک به سه هفته از حادثه ناگوار سد گلستان می گذرد ولی هنوز حواشی مربوط به آن تمام نشده است. اخیرا جمعی از فعالین سیستانی در دیدار با آیت الله نورمفیدی به برخورد قانونی با عبدالعفار رادمهر تاکید کردند. در ادامه مسئله شکایت از این فعال سیاسی ترکمن صحرا توسط رسانه ها خبر ساز شد. در این رابطه نظر و دیدگاه برخی از فعالین منطقه را جویا شدیم . نورمحمد محمدی فعال فرهنگی اجتماعی شرق گلستان و دبیر جبهه متحد همدلان صحرا شاخه کلاله در پاسخ ، نوشته ذیل  را ارسال نمود که در پی می آید :

با عرض سلام و احترام
محضر جناب آقای لطیف ایزدی، مدیر محترم سایت وزین اولکامیز و خوانندگان فهیم آن.

بدوأ سالی پر از خیر و برکت، توأم با صحت و سلامتی برای حضرتعالی و خوانندگان فهیم آن را، از درگاه خداوند سبحان آرزومندم.
روزهای آغازین سال ۱۴۰۰برای جامعه ترکمن صحرا روزهای غمباری بود که با توهین و فحاشی یکی از شهروندان ساکن در گلستان و متعاقب آن حادثه غم انگیز کودک آزاری نگهبان سد گلستان شروع شد که این حوادث دل هر انسان آزاده و باغیرت را به درد آورد.

طبیعتأ هر انسان پاک طینت و منصف نسبت به مسائل خلاف عرف و هنجارشکنانه جامعه واکنش نشان می‌دهد. قطعأ موضوع تعدی دو کودک معصوم باعث جریحه‌دار شدن احساسات قوم مسالمت جوی ترکمن گردید که برخی به جای همدردی با خانواده دو کودک و قوم ترکمن بر زخمهای مردم منطقه نمک پاشیدند و باعث تألمات روحی و روانی این قوم گردیدند.

اگر همراهی و تدبیر و بصیرت علمای بزرگوار اهل سنت، فرهیختگان و فعالان سیاسی و اجتماعی نبود، چه بسا حوادث ناگواری رقم می‌خورد. ورود به موقع نخبگان ترکمن و دعوت مردم به خویشتن داری و توصیه به پیگیری امور مربوطه از مراجع قانونی، فضای ملتهب جامعه را آرام نمود و همه منتظر اجرای قانون نسبت به فرد خاطی و هنجار شکن توسط دستگاه قضایی هستند.

متاسفانه سایت گلستان ما و اذناب آن با انتساب تهمت‌های ناروا که از ذهن بیمارگونه نویسندگانش تراوش می کند، مهندس رادمهر را فردی قوم پرست که قومیت را بالاتر از هر چیزی می داند، معرفی می‌کند و تلاش فراوان دارند تا حوادث ناگوار گنبد را به ایشان نسبت دهند. حال آنکه جبهه همدلان صحرا به‌عنوان یک تشکل فراگیر با دبیرکلی جناب مهندس رادمهر جزو اولین تشکل‌هایی بود که با صدور بیانیه مردم را به آرامش و عدم توسل به خشونت دعوت نمود.

برخی از رسانه ها با انتشار یکسویه جلسه جمعی از بزرگان و فرهیختگان سیستانی و تشکیل کارگروه حقوقی و تنظیم شکوائیه با متن واحد و تحریک قوم شریف سیستانی مبنی بر تنظیم شکوائیه علیه یکی از صادق ترین و دلسوزترین فعال سیاسی و اجتماعی قوم ترکمن یعنی جناب مهندس رادمهر و همچنین هماهنگی و برنامه ریزی جهت دیدار با مقام عالی قضایی و استاندار و….به دنبال فتنه انگیزی و اختلاف افکنی هستند.

حرکتهای احساسی و تحریک آمیز قومی این چنینی توسط برخی افراد منتسب به برادران سیستانی اما و اگرهای فراوانی را به ذهن متبادر می نماید.

دیدار هیئتی هفت نفره به عنوان نمایندگان حسینیه سیستانی های گرگان و گنبد با آیت الله نورمفیدی نماینده محترم ولی فقیه در استان اصرار و تأکید رسانه های منتسب به قوم سیستانی به برخورد قضایی با مهندس رادمهر و مجازات آن قطعأ هیچ سنخیتی با روح زندگی مسالمت آمیز اقوام و آرام کردن فضای متشنج جامعه ندارد. ای بسا به مانند دمیدن به آتش درحال فروکش احساسات جریحه‌دار شده ی قوم ترکمن است.

حرکت تحریک آمیز این چنینی، قومی و مذهبی کردن حوادث سد گلستان جز به غلیان افتادن احساسات قومی، هیچ کمکی به همگرایی اقوام نخواهدکرد. بلکه باعث کدورت بیشتر و شکاف و اختلافات قومی و واگرایی جامعه را باعث خواهد شد؛ حال آنکه جامعه ی ما به آرامش و همزیستی مسالمت‌آمیز و به برقراری و تداوم امنیت پایدار روحی و روانی نیاز مبرم دارد.

به عنوان یک فعال سیاسی و اجتماعی ترکمن از عقلا و فرهیختگان قوم ولایت مدار سیستانی انتظار دارم فضای احساسی قوم خویش را مدیریت کنند و اجازه موج سواری به افراد فرصت طلب و تندرو که ممات و حیاتشان را در تفرق و اختلاف اقوام می بینند، ندهند. بجای رسانه ای کردن و بزرگنمایی اتفاقات فضای مجازی و کشاندن آن به فضای واقعی جامعه و میان عامه مردم، با ریش سفیدی و گشودن باب گفتگو و هم اندیشی بین نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی دو قوم در جهت تعمیق بخشیدن به اخوت و مودت و دوستی میان اقوام به ویژه دو قوم ترکمن و سیستانی گامهای موثری بردارند.
یادمان باشد عزت و سربلندی جامعه بشری در سایه احترام متقابل و با ارج نهادن به کرامت و ارزشهای انسانی فارغ از هر مرام و مسلک شان، قوام و دوام می یابد.
با کمال احترام
نورمحمد محمدی؛ از کلاله /  ۱۹ فروردین ۱۴۰۰

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا