مطالب ویژه

تحلیلی بر کاندیداتوری بانوان در انتخابات شوراهای شهر و روستا

نقاط ضعف و قوت حضور زنان در پارلمان محلی

پایگاه خبری تحلیلی  اولکامیز- با توجه به در پیش بودن شمین دوره انتخابات شهر و روستا برخی از زنان و بانوان علاقمند و فعال برای شورای شهر ثبت نام کرده اند و برخی هم در انتخابات شورای روستا به میدان خواهند آمد نظر شما در این باره چیست؟ آیا موافقید یا مخالف ؟ چرا ، دلایل خود را بیان کنید ؟ اساسا حضور زنان در رقابت های شورا چه ضرورتی دارد؟ و یا اینکه نیازی نیست  در میدان باشد  ؟ نقاط ضعف و قوت ثبت نام زنان در شورای شهر و روستا  را بیان کنید ؟

غفور کمی فعال سیاسی اجتماع گنبدی در این باره نوشت : در رابطه با سئوال مطرح شده فوق توسط همکار رسانه‌ای جناب لطیف ایزدی مدیر پایگاه خبری – تحلیلی اولکامیز ، بنده نظر خود را اجمالا به عرض می‌‌رسانم.

زنان نیمی از جمعیت انسانی هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهند و در طول تاریخ در جوامع و عرصه‌های مختلف با توجه به فرهنگ و عرف  آن جوامع نقشها و کارکردهای گوناگون و متنوعی ایفا کرده‌اند.

از آن‌جایی که نصف جامعه انسانی را زنان تشکیل می‌دهند حضور زنان در عرصه‌های مختلف مطمئنا می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذار و مهمی در پیشرفت و توسعه همه‌جانبه جوامع ایفا کند و برعکس نادیده گرفتن و محدود کردن نیمی از جامعه مسلما تأثیرات مطلوبی در پی نخواهد داشت که وضعیت کنونی بسیاری از کشورهای پیشرفته و در مقابل کشورهای جهان‌سوم مؤید این مسأله است.

یکی از عرصه‌هایی که بانوان می‌توانند نقش و تاثیرگذاری خود را ایفا کنند انتخابات است.

با پیشرفت جوامع انسانی حضور زنان در فضای سیاسی و انتخاباتی مانند عرصه‌های دیگر رو به گسترش بوده و فضای سیاسی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که می‌دانید جامعه ایرانی جامعه‌ای سنتی-مذهبی است و گاها ملاحظات خاص جوامع سنتی کاندیداتوری زنان را با چالشهایی مواجه ساخته است ولی طی دهه‌های اخیر این حضور رو به گسترش بوده است.

🔺آثار مثبت حضور بانوان:

-تابوشکنی‌ :

از نکات مثبت حضور بانوان در انتخابات از جمله انتخابات شوراهای اسلامی(موضوع این بحث) مسأله تابو‌شکنی است ، هرچه این حضور بیشتر باشد باعث عادی‌انگاری و کمتر شدن حساسیتها نسبت به فعالیتهای سیاسی زنان خواهدشد.

-تشویق بانوان دیگر:

این مسأله باعث افزایش خودباوری و اعتماد به نفس در بانوان دیگر شده و بانوانی که شاید برای حضور در این میدان تردید داشته باشند را برای فعالیت‌های سیاسی ترغیب خواهد نمود و اینکار باعث بهره‌گیری بیشتراز استعدادهای نصف جمعیت جامعه خواهد شد.

-‌ سلامت کاری بیشتر بانوان:

تجربه نشان داده که بانوان نسبت به رعایت قوانین و مقررات حساسیت بیشتری نشان می‌دهند، به ندرت دیده شده که زنان در مسئولیت‌های خود درگیر تخلفات اقتصادی، فسادهای مالی ،اختلاس و…بشوند،ناگفته پیداست که پاکدستی مدیران و مسئولین سیاسی نقش انکارناپذیری در توسعه جوامع دارد.

-عدالت جنسیتی:

حضور زنان در پست‌های مدیریتی و مسئولیت‌های اجرایی و نظارتی نقش بسزایی در تحقق عدالت جنسیتی دارد و یکی از راههای تصدی مسئولیت‌های مدیریتی و نظارتی کاندیدا شدن زنان در انتخابات پارلمان‌های محلی شهر و انتخاب‌شدنشان به عنوان‌ عضو شوراست.

تجربه حضور بانوان در پست‌های مدیریتی بالا در بسیاری از جوامع جهان به خصوص کشورهای توسعه‌یافته غالبا تجربه‌‌های مثبتی بوده است ودر گذشته در  کشورهایی مانند انگلستان(مارگارت تاچر) ،آلمان‌( آنگلا مرکل) و  در حال حاضر فنلاند(سانا مارین)، نیوزیلند (جاسیندا آردرن)،دانمارک (مته فردریکسن) و… حضور زنان در جایگاه بالاترین مقام سیاسی این کشورها تجربه موفقی را در پی داشته و این کشورها در سایه رهبران زن  دستاوردهای زیادی داشتند.

آثار منفی حضور بانوان:

به نظر نمی‌رسد که حضور بانوان و کاندیداتوری آنان در انتخابات شوراهای شهر و روستا پیامدها و تبعات منفی خاصی داشته باشد. تنها مسئله‌ای که به ذهن بنده می‌رسد این است که زنان در حالت کلی بنا به طبیعت زنانه‌شان دارای احساسات و عواطف بیشتری نسبت به مردان هستند و لازمه حضور در جایگاه‌های سیاسی،مدیریتی و نظارتی همچون شورا تسلط و کنترل بیشتر بر عواطف زنانه و دارا بودن قدری روحیه تحکّم و چاشنی جنگندگی است و بانوان با رعایت این مسائل می‌توانند حضور موفقی را در این میدان به نمایش بگذارند.

در حالت کلی کاندیداتوری بانوان در انتخابات شورا پدیده مثبتی است که باید  آن را به فال نیک گرفت و به  آن به چشم یک فرصت نگاه کرد. / ۱۹ فروردین ۱۴۰۰

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا