گزارش

جانا سخن از زبان ما میگویی

 

پایگاه خبری اولکامیز- رشید نافعی : وقتی فایل منتسب به نطق یکی از نمایندگان مجلس از طریق یکی از همشهریانم در اومچالی به دستم رسید ..اولین احساسی که بهم دست داد مشکل کنونی ما در کشور نه کاندیداها نه نمایندگان نه اصلاح گرایان نه اصلاح طلبان نه اهل سنت نه اهل تشیع و نه زنان یا رجال است بلکه مشکل فقدان انسانی است دلسوز و از خود گذشته و دلسوز به تمام معناست که به خاطر انسانها و انسانیت اراده ای واقعی بر اصلاح امور فعلی داشته باشد.

از این منظر و به این بهانه سخن از «بازنگری قانون اساسی» بارها توسط فعالان سیاسی و صاحب‌نظران کشور به میان آمده است. برای حل مشکلات، مسائل و بسترها و بسیاری از چالش‌های امروز کشور هم به موضوع این خلأ بازمی‌گردد .

متأسفانه تعدادی از اصول مهم و کلیدی قانون اساسی با وجود گذشت ۴۰ سال از عمر این نظام و بلوغ و پختگی سواد نظری و عملی شهروندان در این راستا هنوز بطور کامل اجرایی نشده است.

در این راستا تمرکزاین قلم بر آن اصول قانون اساسی میباشد که تقریبا تا یکسال آینده فرد واجد شرایطش را خواهد شناخت .

بر اساس آن اصل مورد نظر و بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی رجال مذهبی و سیاسی واجد شرایط اهل سنت از حق انتخاب شدن در انتخابات ریاست جمهوری محروم هستند.”

این قلم بنا ندارد که حرفهای کلیشه ای و تکراری در این سطور بزند.چون همه چیز عیان و شفاف است فقط به خاطر این که امیدوار است تلنگری و یاد آوری شده باشد بر کسانی اگر دنبال حل قضایا بوده باشند .

سوال این است
اگر واقعا و منصفانه به وضعیت موجود مملکت و مشکلات لاینحل تلنبار شده نگاهی بیاندازید.آیا عدم بازنگری در این اصل از قانون اساسی منظقی میباشد؟
آیا اگر یک شهروند کرد، بلوچ یا ترکمن بر منصب ریاست جمهوری انتخاب می شد چه کاری از دستش بر می آمد یا نمیتوانست انجام دهد که اکنون جناب دکتر روحانی به تدریج در وضعیت کنونی هم خودش و هم مردمش را در آن قرار داده است؟!

مگر تشخیص منافع ملی ربطی به جنسیت و زیان و هویت پیدا می کند؟! مگر نمیگوییم دشمنان دنبال بهانه هستند که بین شیعه و سنی فاصله ایجاد کنند و احیانا آنها را به نظام بدبین کنند؟! پس چرا در اصول مصرح قانون اساسی این گزک و بهانه در عزلت آن میثاق ملی به کنج بنشیند!

با این دیدگاه این قلم بر اساس اصل یک صد و هفتاد و هفتم ازاعضای شورای بازنگری قانون اساسی خواستار است در این زمینه تجدید نظر به عمل آورده تا حق انتخاب شوندگی شهروندان واجد شرایط برای کلیه اقوام دگر زبانی و دگر عقیدتی و مذهبی مطمح نظر قرار گرفته تا بیش از این تبعیض و بی عدالتی مضاعف بر آنها مستولی نگردد.

و همین طور می طلبند آن شورای نگهبان کاندیداهای احتمالی آقوام و اهل سنت و دگر زبانان را برای انتخابات ریاست جمهوری برابر با دیگر کاندیدهای احتمالی مورد بررسی ارزیابی صلاحیتی قرار دهد.

WWW.ULKAMIZ.IR


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا