تورکمن صحرا

حکایت روزگار رفته بر مردم صحرا

پایگاه تحلیلی خبری اولکامیز – علی ملایجردی بازنشسته ی آموزش و پرورش، کارشناس ارشد زبان انگلیسی، مترجم ، نویسنده و ساکن شهر تاریخی و فرهنگ پرور نیشابور در باره رمان دو جلدی « صاحبان سرزمین » اثر برجسته دکتر عبدالرحمن دیه جی ، یادداشت جالب و خواندنی ذیل را ارسال نموده است که در پی می آید:

رمان دو جلدی «صاحبان سرزمین» حکایت ماجراهای رفته بر مردم ترکمن در اول قرن بیستم میلادی است که به صورت آنلاین نشر یافته است.

بنده افتخار این را داشتم که به لطف نویسنده آقای دکتر عبدالرحمان دیه جی دوست چندین ساله من از زمان نوجوانی در اردوهای کانون پرورشی، خواننده نسخه اولیه رمان خوش خوان و گیرای او باشم.

این رمان که به صورت قسمت به قسمت در کانال تلگرامی نویسنده پست می شد از آنچنان کششی برخوردار بود که من هر روز منتظر و مشتاق خواندن بخش دیگری از آن بودم و بعد همچون کودکی مناظر شنیدن بقیه داستان می ماندم.

نویسنده که دانش آموخته هنرهای نمایشی و تاریخ هنر است و استاد این رشته و صاحب تالیفات در رشته داستانی با دانش کامل از تاریخ منطقه، ایلات و طوایف ترکمن، رسم و رسوم و لباس و جای نام ها و مسلح به دانش تکنیک های قصه نویسی این چنین شاهکاری خلق کرده است.

بنده انتظار داشتم و امیدوار بودم این رمان در ایران به صورت کاغذی چاپ و منتشر شود و پیش بینی می کردم نقطه عطفی در رمان نویسی ایران تبدیل شود.

این اثری است که پهلو به پهلوی « کلیدر » اثر سترگ محمود دولت آبادی می زند، من با خواندن این اثر الهامات زیادی گرفتم و داستانی بلند نوشته و منتشر کردم که وامدار این اثرم.

عبدالرحمان دیه جی در نوشتن این رمان به صورت قسمت به قسمت آن را در معرض داوری چندین نفر خواننده حرفه ای و غیر حرفه ای می گذاشت و فروتنانه تمام انتقادها را می پذیرفت و در بازنویسی آن ها را اصلاح می کرد.

ایشان در نوشتن زمینه جغرافیایی نا آشنا خارج از حیطه ترکمن صحرا بارها با افراد آشنا به محل گفتگو می کردند، در باره صحت و سقم وقایع تاریخی به چندین منبع تاریخی، کتب، روزنامه، و اسناد تاریخی مراجعه می کردند تا بخش تخیلی رمان بر صحت وقایع تاریخی نچربد.

باز آفرینی شخصیت های واقعی تاریخی و آفرینش شخصیت های تخیلی داستان، گفتگوهای جاندار و نزدیک به واقعی باعث شده تا خون گرم در تمام رمان بدود.

در این رمان نویسنده نخواسته است که مردم ترکمن را صد در صد پاک و شجاع جلوه دهد بلکه عین واقعیت شخصیت های محافظه کار، ستون پنجم، جاسوس ترکمن را هم واکاوی کرده است که طرفدار لقمه چرب بوده اند، آنچه که پاشنه آشیل یا چشم اسفندیار قیام بوده است.

همذات پنداری با قهرمانان داستان، شریک شدن در شادی های کوچک آن ها، در مصیب و رنج های بزرگ آن ها، همراه شدن با این قهرمانان شجاع بر روی اسب در میان صحرا، سادگی و صداقت این مردمان و خیانت دیدن از دوست و دشمن، و عاقبت همچون هر نهضت پابرهنگان شجاع شکست را دلیرانه پذیرفتن از ویژگی هایی است که نویسنده خواننده خود را صفحه به صفحه با خود پیش می برد و در آن شریک می سازد.

در این رمان دیه جی علت های ناکامی های مردمش را واکاوی می کند و این خود آیینه ای است برای نسل آینده، مردمی که صاحبان اصلی دشت بودند بزور رانده می شوند، مورد ظلم قرار می گیرند، مردمی که در طول تاریخ هیچگاه گردن به هیچ یوغی نسپرده اند، در یک نبرد نابرابر کشته می شوند اما شکست نمی خورند. بی جهت نیست سمبل ترکمن، بهادری ترکمن چکمه بر پا سوار بر اسب است.

امیدوارم خوانندگان عزیز این رمان پرکشش و تکنیکی را بخوانند و علاوه بر لذت بر ماجراهای تلخ رفته بر مردم ترکمن وقوف یابند.

با استقبال گسترده از این اثر رایگان نشان دهیم که کتابی که قابل خواندن باشد هم چون آبی آرام راه خود را می گشاید، نشان دهیم ما اهل مطالعه هستیم و تشنه خواندن، اما تشنه ای که هر آب گل آلودی را لب نمی زند. با استقبال از این اثر به آنهایی را که در نشر کاغذی آن را بستند نشان دهیم که همیشه سانسور کارساز نیست.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا