گزارش

خروش دو امام جمعه

 

پایگاه خبری اولکامیز- در اوایل شهریور امسال سخنان امام جمعه شهر فراغی در مراسم متمرکز هفته دولت بازتاب زیادی در افکار عمومی و رسانه های مجازی داشت. سخنانی که از جنس حق طلبی و مطالبه گری بود.

امین آخوند صفری به مدیران استانی و نماینده مشارکت متعادل اهل سنت در انتصابات را متذکر شد. وی با بیان بی احترامی یکی از مدیران کلاله از جایگاه پایین امام جمعه اهل سنت نسبت به امام جمعه اهل تشیع خبر داد در حالیکه هر دو باید از نظر شان و منزلت و جایگاه برابری داشته باشند.

این سخنان چالشی بار اول کانال صدای صحرا منعکس کرد. در سایت فرماندای کلاله با سانسور درج گردید  وبخش های مهمش حدف شد. سایت  گلستان ما آن را ادعا دانست در حالیکه واقعیت بود. همچنین با واکنش های منفی کانال راه اترک و کلاله خبر که از رسانه های نزدیک به نماینده شرق گلستان هستند همراه شد.

سخنان امام جمعه شهر فراغی چه بود ؟

او دغدغه خود را از عزل و برکناری مدیران شایسته ترکمن پس از انتخاب نماینده جدید شرق گلستان در مجلس یازدهم اعلام کرد و از دکتر آریانپور  و مدیران عالی استان خواست که عدالت را در  انتصابات رعایت کنند و بخاطر قومیت و مذهب نیروهای شایسته را حدف نکنند بلکه شایستگان را بر سر کار بگمارند و مشارکت نیروهای توانمند اهل سنت را از وضعیت فعلی ارتقا دهند.

اما خروش دوم از آن امام جمعه اهل سنت گنبد بود. کریم آخوند جاور در نیمه های شهریور ماه در سخنانی محکم و قاطع به ظلم و ستم دولت چین به مسلمانان اویغور واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد. سخنانی که با سیاست های رسمی جمهوری اسلامی همخوانی نداشت .

وی خطاب به دولت چین فریاد زد که چرا با مسلمانان اویغور رفتار ظالمانه دارند ؟  از دولت چین خواستار شد دست از ستمکاری بردارید.  این سخنان  در رسانه های ترکمن صحرا  و حتی استانهای اهل سنت نشین انعکاس زیادی داشت کانال پرمخاطب سنی آنلاین هم آن را کار کرد.

سخن آخر – سخنان این دو امام جمعه اهل سنت بارقه های امید را در بین فعالین منطقه به وجود آورد. سخنانی که صدای مردم ترکمن بود . مردمی که بخش عطیمی از جمعیت استان گلستان را تشکیل می دهند. این سخنان شجاعانه با  رضایت عمومی ترکمنها همراه شد. امید است که سایر ائمه جمعه اهل سنت با توجه به خواسته عمومی مواضع خود را صریح و شفاف بیان نموده و حق طلبی پیشه کنند و از بیان واقعیت ها هیچ بیم و هراسی به خود راه ندهند .

لطیف ایزدی مدیر اولکامیز

۱۶ شهریور ۹۹

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا