مطالب ویژه

نظری بر نظر یک کاربر در باره ساخت مسجد در تهران

اولکامیز- لطیف ایزدی : اخیرا یادداشتی پربار با تیتر ” آتن یا تهران؟! ” به قلم دکتر جلالی زاده در اولکامیز منتشر شد. در پی آن یکی از کاربران نظری کوتاه و انتقادی ارسال نمود که در کانال درج گردید: آن نظر این بود: ” سلام علیکم. نقدی بر یادداشت شما درباره آتن یا تهران ساخت مسجد. مسجد خانه خدا تسنن و تشیع نداره ما خودمان با همچین نوشته هایی آتش نفرت و کینه ورزی را گداخته تر نمیکنیم بنظرشما. البته قصد جسارت نمیکنم به عنوان یک نفر دنبال کننده یادداشت های جنابعالی . ”

در این باره ، مطلب دو نفر از دوستان اهل فکر و قلم به ویژه فرشید آق آتابای درج گردید که نکات مهمی را مطرح کرده بودند و از آنها تشکر میشود. این حقیر نیز بعنوان مدیر اولکامیز لازم دیدیم توضیحی کوتاه را معروض دارم :

سلام کاربرمحترم .

۱ – قبل از هر چیز از کاربر محترم بابت ارسال نظر سپاسگزارم. اما جهت اطلاع عرض کنم که نویسنده یادداشت مذکور بنده نبودم بلکه آن نوشته به قلم شجاعانه دکتر جلال جلالی زاده ، استاد دانشگاه و نماینده پیشین مردم سنندج بود که به نقل از کانال تلگرامی اش در سایت و کانال اولکامیز منتشر گردید.

۲- اهل تسنن بصورت انفرادی در مساجد تشیع نماز اقامه می کنند ولی مطابق آیین و سنت خود در طول شبانه روز نمازهای یومیه  را در پنج وقت مجزا می خوانند که هر یک زمان خاص خودش را دارد که قبل از آن اذان هم گفته می شود. پس بنابراین لازم است که برای نماز جماعت مسجدی مستقل داشته باشند. کما اینکه اهل تشیع نیز در شهرستان های سنی نشین به مانند زاهدان ، گنبد و . . .  دارند.

۳- ساخت مسجد اهل سنت در پایتخت ایران حق مسلم اهل سنت می باشد و  جزو حقوق شهروندی بوده و یکی از مطالبات دیرینه آنهاست که بنا به آمار غیر رسمی حدود یک چهارم جمعیت ایران را تشکیل می دهند.

۴ – به کاربر محترم و همفکرانش عرض کنم  که دست از تعصب بردارند. بیان یک کمبود برابر با تشدید اختلاف نیست. انعکاس یک واقعیت تلخ در جامعه هرگز به منزله تشدید عداوت و کینه توزی نیست. بلکه بیان مشکلات و کمبودها مفید است. درد را باید گفت تا درمان شود. به قول ضرب المثل پرمعنای ترکمنی : ” کپله سنگ درد بولار، کپله مه سنگ هایسی دردینگ دپ بولار ” .

۵ – ساخت مسجد اهل سنت در پایتخت ایران که بر اسلامیت خود تاکید می کند و خود را ام القرای جهان اسلام می داند از جوانب مختلف به منفعت کشور است. ظرفیت بالای نظام را نشان می دهد.  وجه بین المللی ایران را تقویت می کند. سبب همدلی و اعتماد افزایی می شود. وحدت و اخوت را تحکیم می بخشد و منافع معنوی فرهنگی سیاسی اجتماعی کثیری دارد .

۶ – ساخت مسجد اهل سنت در تهران برای دولت هزینه ای در بر ندارد. فقط کافیست مجوز ساخت داده شود. خیرین و نیکوکاران اهل سنت پیشقدم خواهند شد و هزینه اش را تقبل خواهند کرد.

۷ – نکته آخر اینکه آقایان مسئول در خصوص ساخت مسجد ، چه پاسخی به این سئوال  ساده ولی مهم دارند؟ وقتی در ایران، مسیحیان و زرتشتیان عبادتگاه مخصوص به خود را دارند، چرا جامعه اهل سنت که در کلانشهر تهران صدها هزار نفر جمعیت دارند از داشتن مسجد محروم باشند؟!

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا