مطالب ویژه

در رابطه با بیانیه ماصلاحاتچی لار توپاری

پایگاه خبری اولکامیز -دکتر آشور محمد قره باش یکی از بانیان گروه ماصلاحاتچی توپاری در پاسخ به سئوال اولکامیز و تشریح و تبیین بیانیه اخیر این گروه مبنی بر عدم حمایت از هیچ یک از لیست های ائتلافی  نوشته زیر را ارسال نمود که در پی می آید :

در این دوره از انتخابات شورای شهر گنبدکاووس، زمانی که تعداد ثبت نام کنندگان از ۱۵۰ نفر (بیش از۸۰ نفر ترکمن)  فراتر رفت، فعالین انتخاباتی، فرهنگی و اجتماعی را نگران ساخته و عده ای از دلسوزان شروع به همفکری و پیدا کردن راه حل مناسب جهت حفظ اکثریت شورای شهر افتادند.

با توجه به وقایع انتخابات پیشین مجلس، اغلب یاشولی های صادق، پاکدست و مردمی کناره گیری و تلاش های عده ای از آنها هم جهت شروع فعالیت و گردآوری نیروها به نتیجه نرسید. حضور فعالین اجتماعی و فرهنگی در انتخابات مختلف، بخصوص در این منطقه، سبب گرم و رقابتی شدن فضای تبلیغات، معرفی بهتر کاندیداهای شایسته و توانمند، تحریک و تشویق مردم به مشارکت گسترده  و حداکثری می شود.

لذا متعاقب پیگیری فراوان برخی فعالین انتخاباتی و اصرار تعدادی از کاندیداهای ثبت نامی، اولین جلسه بخشی از نیروهای معتمد و امین اعضای محلات یاشولی ها، اواخر فروردین ماه با شرکت حدود  ۲۵ نفر از این فعالین انتخاباتی تشکیل شد. پس از همفکری و بحث های طولانی با نیروهای همفکر، این گروه تصمیم به فعالیت در فرآیند تشکیل یک ائتلاف واحد تحت عنوان “ماصلاحاتچی لار توپاری” پرداختند.

در همفکری های اولیه قرار بر این بود که :

۱ – در هر مرحله از فعالیت، درصورت فعالیت یاشولی های واقعی و حذف فرصت طلبان، ضمن حمایت از آنها، از فعالیت مستقل خوداری نمایند.

۲ – درصورت تشکیل یک ائتلاف قوی و فراگیر مورد قبول اکثریت کاندیداها توسط خود آنان، مورد حمایت این گروه قرار گیرد.

۳ –  اگر تعداد ائتلاف های تشکیل شده قبل از تصمیم گیری گروه، بیش از سه تا شده و این ائتلاف ها، با هم به تفاهم و اتحاد نرسند، ضمن دعوت مردم به مشارکت حداکثری و حضور پرشور در انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری، ادامه فعالیت فرآیند تشکیل ائتلاف را بی ثمر ارزیابی و کناره گیری نمایند.

در ادامه فعالیت گروه ماصلاحاتچی لار، پس از یک جلسه عمومی با اعضای همفکر، در جلسات بعدی از کاندیداها جهت هم اندیشی و بررسی راهکارهای رسیدن به یک ائتلاف متحد، قوی و فراگیر دعوت به عمل آمد. علیرغم سمپاشی و توصیه به عدم شرکت توسط عده ای مغرض، در جلسه اول حدود ۶۵ نفر و در جلسه دوم ۵۷ نفر از کاندیداها شرکت و از بین راهکارهای ارائه شده (با در نظر گرفتن برخی عواقب رای و تصمیم توسط معتمدین یعنی یاشولی ها و امین اعضای محلات در دوره های قبلی)، در این دوره پذیرفته شد که ۷ نفر عضو ائتلاف با رای مستقیم خود کاندیداها انتخاب شوند.

در جلسه رای گیری حدود ۳۳ نفر ازکاندیداها حضور پیدا کرده و شرط گروه ماصلاحاتچی لار برای حمایت از ائتلاف خروجی خود کاندیداها، حمایت و تمکین بقیه کاندیداهایی که در این اجماع شرکت می نمایند اعلام شده و  این شرط توسط ۲۵ نفر مورد پذیرش قرار گرفت. تعدادی از کاندیداها نیز حاضر به قبول این شرط نشده، جلسه رای گیری را ترک کردند.

از طرف دیگر در روز رای گیری زمزمه های مبنی بر تشکیل ۲ یا ۳ ائتلاف توسط سایر کاندیداها به گوش رسیده که این خود  سبب نگرانی، حتی عصبانیت و استیصال برخی از کاندیداها و اعضای ماصلاحاتچی لار توپاری، جهت تصمیم گیری صحیح شد، ولی به درخواست اکثریت حاضرین، رای گیری انجام و فرآیند رای گیری (توزیع برگ تعرفه ها، جمع آوری و شمارش آرا) بطور شفاف و بدون هیچ مشکلی انجام شد.

پس از جلسه و تعیین اعضای ائتلاف، اغلب کاندیداهایی که رای نیاورده بودند، با ناراحتی جلسه را ترک و اعلام کردند که از شروط  تعیین شده ماصلاحاتچی لار توپاری تمکین نمی کنند. به غیر از تعداد انگشت شمار، اکثریت آنها به ائتلاف های جدید پیوسته و یا به صورت انفرادی به فعالیت ادامه دادند.

لذا با توجه به این شرایط، گروه ماصلاحاتچی لار با صدور بیانه ای کنار کشیده و اعلام نمودند که در این دوره، از هیچیک از گروه های  ائتلافی حمایت نمی کنند. چون با این ائتلاف های گوناگون و فعالیت انفرادی تعداد زیادی از کاندیداها، نتیجه کاملا روشن است.

در بخشی از بیانیه گروه ماصلاحاتچی لار به مخدوش و مهندسی شدن انتخابات از زبان تعدادی از کاندیداهای رای نیاورده اشاره شده بود که این مورد نظر همه اعضای گروه ماصلاحاتچی لار نبوده، لابی گری و قول و قرارهای بین افراد به نحوه رای گیری گروه ماصلاحاتچی لار و مشروعیت رای گیری بین کاندیداها ارتباطی نداشته و قبلا هم به عنوان معایب رای گیری خود کاندیداها، این مورد یادآوری شده بود.

البته در این جلسات مشخص شده که کاندیداهای این دوره شورای شهر گنبدکاووس، ترکیبی از افراد با تجربه که خود را محق به ادامه فعالیت می دانستند و جوانان جویای نامی که به هیچ عنوان عقب نشینی نکرده و قصد کنار گیری ندارند، تشکیل شده است. برخی از این کاندیداها با وجود اذعان به عدم استقبال حتی از سوی فامیل، دوستان و همسایه ها و آگاهی از عواقب رای شکنی خود، اعلام کردند که تحت هیچ شرایطی انصراف نخواهند داد و منافع خود را بر مصالح عموم ترجیح دادند.

متاسفانه در این دوره برای اولین بار و بطور بی سابقه ای با بازگشت به عقب  و جهت تضعیف فرهنگ سیاسی مردم منطقه که از عوامل اساسی اتحاد و انسجام بی نظیر اقوام و مذاهب در این شهرستان می باشد، تحت عنوان اجماع طوایف به اختلافات طایفه ای دامن زده شد.

افرادی جهت رسیدن به اهداف خاص خود از جمله کسب منصب شهرداری یا نیروسازی جهت انتخابات مجلس، تخریب رقبا، عقده گشایی و تسویه حساب های شخصی، سبب تحریک تشکیل و تعدد ائتلاف های مختلف شده اند.

از طرف دیگر در این دوره از انتخابات شورای شهر گنبدکاووس، در فضای مجازی بطور چشمگیری کاندیداها و فعالین  انتخاباتی مورد هجمه، تهمت و تخریب بی سابقه ای قرار گرفتند. حتی توسط برخی از افراد با هویت نامشخص در شبکه های اجتماعی، ارزش های دینی، اخلاقی و اجتماعی هم زیر پا گذاشته شد که این عامل هم در لجاجت، دسته بندی و عدم تصمیم گیری صحیح  کاندیداها نقش مهمی بر عهده داشته است.

عده ای از فعالین رسانه ای هم به جای حمایت از اتحاد و تقویت تعامل بین کاندیداها به دنبال منافع و کسب روزی از این اختلافات بودند. تعددی از فعالین شبکه های اجتماعی هم نقش روشنفکری به خود گرفته، فقط به چالش کشیدن و انتقاد از فعالان انتخاباتی بی طرف پرداخته و از ارائه راهکار عملی در رسیدن به ائتلاف واحد عاجز بودند.

در پایان با توجه به شرایط ایجاد شده، می توان نتیجه گیری کرد که هر چند فعالیت گروه ماصلاحاتچی لار، مسئول ایجاد همه ائتلاف های تشکیل شده نمی باشد، اما مصون از خطا و مبری از گناه هم نبوده و این تجربه تلخ ثابت کرد که بدون شناخت و آگاهی کافی از شرایط و جریانات اجتماعی و سیاسی، بدون راهکار قوی جهت جلوگیری از نفوذ فرصت طلبان، وارد مسائل انتخابات شورای شهر و مجلس شورای اسلامی نشوند.

چون پس از شکست طرح و برنامه ها و دور شدن از اهداف تعیین شده (هر چند با رعایت بی طرفی، صداقت و نیات خیرخواهانه هم باشد)، اعلام ندامت و پشیمانی بعدی، عقب نشینی و صدور بیانیه نمی تواند اشتباهات این گروه ها و خسارات وارده به امید و اعتماد مردم را جبران نماید.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا