یادداشت

دیپلماسی وام تله 

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز- نورمحمد مرادی فعال رسانه و یکی از همراهان بجنوردی اولکامیز نوشت :            کشور قدرتمند چین  شریک تجاری بیش از ۱۵۰ کشور دنیاست که تلفیق قدرت اقتصادی و نظامی اش می تواند به هژمونی این کشور در آسیای شرقی بینحامد و درنهایت با سیاست دیپلماسی نفوذ در کشورهای نیازمند به قدرت برتر اقتصاد دنیا نیز دست یابد.

سالهاست که چین درحکم یک شکارچی قهار صید خود را ازمیان کشورهای نیازمند برمی گزیند و مترصد لغزش و بحران مالی آنهاست که سر بزنگاه با پیشنهاد وام های کلان و شراکت در پروژه های ملی بستر فرود آمدن صیدش را درتله فراهم نماید که به این نوع دیپلماسی دیپلماسی وام تله می گویند که درقبال پرداخت وام های سنگین ضمانت نامه های سنگین تری دریافت می نماید .

چنانچه کشوری از انجام تعهد بازپرداخت آن بازماند این کشور فرصت طلب دست به کارشده و روی بخشی از خاک آن کشور دست می گذارد به عنوان مثال در سریلانکا وقتی دولتش نمی تواند وام یک میلیون دلاری را به آن برگرداند مهمترین بندرش یعنی بندر ( همبنتوتا ) را به همراه ۱۷ هزار جریب اراضی مرغوبش ، ۹۹  ساله به چین اجاره می دهد.

بندر گوادر پاکستان که درحوالی چابهار ایران است پس از عدم مدیریت و کاهش درآمد در اختیار چینی ها قرار میگیرد تا به مدت ۴۴ سال از عواید آن منتفع شوند.

در کشور کنیا بندر ( مومبار ) که دومین شهر پرجمعیت کنیاست به تصرف چینی ها در می آید که به مدت طولانی نواحی ساحلی و گردشگری این بندر در اختیار چینی ها باشد .

در کشور زامبیا فرودگاه ( کاووندا ) بابت ضمانت نامه به اشغال چینی ها درمی آید که حق هرگونه دخل و تصرف را دارند.

همچنین درکشورهای کونگو و جیبوتی و غیره نیز موارد مشابهی اتفاق افتاده است . اما چشم داشت چینی ها به آبها و جزایر جنوبی ایران فقط جنبه ژئو پولوتیک و جغرافیای سیاسی ندارد بلکه منافع اقتصادی بسیار مهمی دارند به عنوان مثال چینی ها که سال ۱۳۸۷ با دو فروند کشتی  صید خود را آغاز کردند تعداد کشنده ها و صید ترال خود را به یک باره به ۱۲۰ فروند افزایش داده و کف فلات ایران در خلیج فارس و دریای عمان را جارو کردند.

هنگامی که برخورد ضعیفی از سوی قوه قضائیه صورت گرفت چینی ها با ثبت شرکتهای صوری به اسم کارمندان بازنشسته شیلات مالکیت کشتی های خود را به این شرکت ها انتقال داده و به کارشان ادامه دادند.

همچنین این شرکت ها از ۵ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت نیز بهره مند شدند این درحالیست که صیادان محلی از سوخت آزاد استفاده می کنند و ۳۰۰ هزار صیاد نیز بیکار شدند .

حال باید نشست و دید کشوری که در مدت ۱۵ سال و در شرایط غیر تحریم دونیم میلیارد درایران سرمایه گذاری کرده چگونه می خواهد درطول ۲۵ سال ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند و چه اهدافی  را در سر می پروراند؟                                                                                                                                      چهاردهم فروردین ۱۴۰۰

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا