گزارش

رؤیای باطل درمان کرونا با مواد تدخینی

پایگاه خبری اولکامیز – به گزارش خبرگزاری مهر از آغاز پاندمی ویروس ناشناخته کرونا در جهان بسیاری از بنیادهای پزشکی و آکادمیک برای شناخت راه‌های درمان و مقابله با آن تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای را آغاز کردند.

در کنار این محققان، عده‌ای دیگر از اطباء سنتی هم تلاش کردند تا با تلفیق مواد و عصاره‌های گوناگون راهکاری برای بالا بردن ایمنی بدن و درمان کرونا بیابند.

اما در این بین عده‌ای هم بودند که استعمال مواد تدخینی را روش مؤثر برای افزایش مقاومت بدن و درمان بیماری کووید ۱۹ معرفی کردند.

این شایعه و خبرهای تأیید نشده مانند آن سبب شد تا گرایش مردم به مواد مخدر برای درمان کرونا افزایش یابد و با وجود آنکه مطالعه متقن و مستندی مبنی بر تأثیر مواد مخدر بر بهبود بیماران کرونایی انجام نشده با این وجود اقبال به استفاده از این مواد برای در امان ماندن کرونا در جامعه رو به افزایش است.

از طرف دیگر ارائه داروی گیاهی بر پایه ترکیبات تدخینی هم اعتماد مردم به استفاده مواد مخدر سنتی را افزایش داده و بر همین اساس قبح استعمال این مواد در بین خانواده‌ها کاهش یافته است و دیده‌ها و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که توصیه به استفاده از این مواد نزد دوستان و اقوام افزایش یافته است.

هر چند افزایش گرایش به این مواد توسط مسئولان به صورت رسمی تأیید یا تکذیب نشده اما قرائن نشان می‌دهد که مردم به سمت مصرف مواد مخدر رفته و آن را یکی از راه‌های درمان می‌دانند این در حالی است که استعمال مواد مخدر برای در امان ماندن کرونا موجب وابستگی و اعتیاد فرد شده و در درازمدت آثار اجتماعی و فرهنگی بی شمار بر جای می‌گذارد.

گفتگو با افرادی که در زمان شیوع کرونا معتاد شده هم حکایت از آن دارد که آنها استفاده مقطعی را برای بهبود علائم بیماری انتخاب کرده اما در ادامه وابسته و درگیر این ماده خانمان سوز شده اند.

رویای باطل درمان کووید با موادتدخینی/ از چاله کرونا به چاه اعتیاد

به مواد وابسته شده ام

یک آقا که به خاطر بیماری کرونا معتاد شده است، در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بعد از فوت برادرم به دلیل ابتلاء به کرونا، بسیاری از دوستانم بنده را به استفاده از مواد مخدر ترغیب کردند.

وی ادامه داد: فارغ از هزینه‌های سنگینی که این ماده افیونی بر بنده تحمیل می‌کند هزینه‌های اجتماعی و فرهنگی زیادی را هم باید پرداخت کنم.

علاوه بر افزایش گرایش آقایان به مواد مخدر شاهد روی آوردن خانم‌ها هم به این مواد هستیم، «م. د» یک خانم ۳۹ ساله‌ای بوده که بعد از ابتلاء به کرونا با تشویق پدر و مادرش مواد مصرف کرده است. وی به خبرنگار مهر گفت: اگر قبل از کرونا حرفی از مواد مخدر در بین اقوام بنده می‌شد، همگان با این امر برخورد کرده و یکدیگر را از مصرف آن منع می‌کردند.

بار مراجعات افراد مصرف کننده مواد مخدر به مراکز درمانی افزایش یافته استوی بیان کرد: اما بعد از شیوع کرونا طبق شنیده‌ها مبنی بر اینکه مواد مخدر در درمان این بیماری مؤثر است، پدر و مادرم من را به استفاده از مواد ترغیب کرده تا بیماری ام برطرف شود.

وی که صاحب دو فرزند است، گفت: اما هم اکنون من به این ماده وابسته شده و نمی‌توانم آن را ترک کنم.

مادر این خانم هم گفت: نگران این بودم که دخترم را به دلیل کرونا از دست دهم لذا به وی پیشنهاد کردم مواد مصرف کند.

وی اضافه کرد: شنیده بودم یک بیمار بستری در بیمارستان که در شرایط سخت کرونایی قرار داشت با استعمال مواد مخدر بهبود یافته و من هم دلم می‌خواست تا حال فرزندم خوب شود اما هم اکنون به این ماده اعتیاد یافته است.

رویای باطل درمان کووید با موادتدخینی/ از چاله کرونا به چاه اعتیاد

درمان کرونا با مواد مخدر مبنای علمی ندارد

یک متخصص بیماری‌های داخلی هم به خبرنگار مهر گفت: درمان کرونا با مصرف مواد مخدر پشتوانه علمی نداشته و اگر چنین بود دانشمندان جهان که کشورهای خودشان هم درگیر کرونا است این راه را انتخاب می‌کردند.

محمد دادجو افزود: اگر استفاده از مواد مخدر در کنترل بیماری تأثیر داشت تاکنون مقاله و نظر دانشمندان در این زمینه منتشر شده بود ولی تاکنون منبع قابل استناد در این خصوص وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش گرایش خانواده‌ها به مواد مخدر در زمان شیوع کرونا گفت: مواردی داشتیم که والدین به فرزند خود مواد خورانده و یا دود آن را فوت کرده‌اند که این امر سبب مسمومیت کودکان و مراجعه به مراکز درمانی شده است.

دادجو بیان کرد: در بزرگسالان هم ضمن خطر وابستگی، میزان مراجعه به پزشکان در اثر استعمال مواد مخدر افزایش یافته و نوعی از چاله درآمدن و به چاه افتادن است.

وی اظهار کرد: گرایش به مواد سنتی در گلستان از قبل وجود داشته اما هم اکنون شواهد حکایت از آن دارد که میل به این مواد در ماه‌های اخیر افزایش یافته و این امر آثار فرهنگی و اجتماعی سو به دنبال خواهد داشت.

دادجو متذکر شد: اگر مصرف مواد مفید بود کشورهای پیشرفته پزشکی از این مواد استفاده می‌کردند ولی آنها با استفاده از راه‌های علمی و واکسیناسیون با این بیماری مقابله می‌کنند.

افزایش مشکلات ریوی با استعمال مواد

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران و استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: مواد مخدر و استنشاق آن سبب ایجاد مشکلات تنفسی شده و به مجاری ریوی آسیب می‌زند.

رویای باطل درمان کووید با موادتدخینی/ از چاله کرونا به چاه اعتیاد

علیجان تبرایی افزود: مواد مخدر سبب خشک شدن ریه شده و رطوبت آن را می‌گیرد و زمینه‌ای فراهم می‌کند که آسیب تنفسی ایجاد شود.

وی بیان کرد: متأسفانه برخی از داروهایی که در زمینه کرونا به بازار آمده حاوی ترکیبات مواد مخدر بوده و این امر مردم را به استفاده از مواد دخانی تشویق می‌کند.

تبرایی تصریح کرد: اگر چه برخی از داروهای موجود برای بیماری‌های خاص ممکن است ترکیبات اپیومی داشته باشد اما در زمینه کرونا تاکنون مطالعه‌ای در این خصوص انجام نشده است.

وی تأکید کرد: مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مواد مخدر سبب تخریب ریه شده و در کووید ۱۹ که ریه بیشترین آسیب را می بیند، قطعاً اثرات منفی آن بیشتر است.

افزایش کشفیات مواد مخدر در گلستان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: در پنج ماهه نخست امسال میزان کشفیات مواد مخدر در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است.

سرهنگ مجید زائری در پاسخ به اینکه آیا پس از شیوع کرونا شاهد افزایش مصرف مواد مخدر بوده‌ایم یا خیر گفت: تحقیقی در این خصوص انجام نشده و افزایش کشفیات دلیلی بر افزایش میزان مصرف نیست.

زائری با توضیح اینکه رشد کشفیات به عوامل مختلفی از جمله تلاش نیروی انتظامی هم بستگی دارد، ادامه داد: متولی اصلی بررسی رشد یا کاهش مواد مخدر در زمان شیوع کرونا پلیس نیست و نهادهای دیگر همچون علوم پزشکی می‌توانند در این خصوص اظهارنظر کنند.

هر چند آمار دقیقی در خصوص افراد مبتلا به اعتیاد در زمان شیوع کرونا وجود ندارد اما شواهد خود گویایی آن است که زشتی و قبح استفاده از این مواد در بین خانواده‌ها کاهش یافته و این امر در درازمدت سبب وابستگی به مواد تدخینی خواهد شد لذا لازم تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا