مطالب ویژه

مطالبات اهل سنت و اقوام از نگاه عبدالغفار رادمهر

پایگاه خبری اولکامیز- قبل از اعلام نتایج صلاحیت ها دو تن از کاندیداهای ریاست جمهوری از مهندس عبدالغفار رادمهر چهره سیاسی ترکمن صحرا دعوت کردند. وی نیز از این فرصت استفاده کرد و مطالبات اهل سنت و اقوام را در آن دیدار بیان نمود. متن ذیل موارد مطروحه عبدالغفار رادمهر دبیر کل  «جبهه متحد همدلان صحرا» در نشست هم اندیشی در ستاد کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دکتر قاضی زاده هاشمی و دکتر پزشکیان می باشد که در پی می آید :

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب و احترام به سروران گرامی

در ابتدا از ستاد . . . . سپاسگزاری می نمایم که از اینجانب دعوت به عمل آوردند تا عرائضی را خدمت عزیزان داشته باشیم.

من، از خطه تورکمن صحرا و اهل سنت هستم، دبیر کل «جبهه متحد همدلان صحرا»،

قطعأ با دغدغه های خاص قومی، ملی و مذهبی خویش مثل دیگر اقوام ایرانی در چهار گوشه ی ایران عزیز.

همانطور که استحضار دارید، اقوام واهل سنت کشور، چهل است که در تمام عرصه های موجود در جامعه، در پای نظام اسلامی بودند و هستند، علی الخصوص در انتخابات سراسری در کشور، همیشه تعیین کننده سرنوشت سیاسی کشور بوده اند.

اما، متأسفانه، پشت سر هر کاندیدایی که ایستاده اند، بعد از موفقیت و به پیروزی رسیدن کاندیدای ریاست جمهوری مورد حمایت شان، پشت سر خودشان را خالی دیدند و رئیس جمهور منتخب، توجه ای به وعده و وعیدهای تبلیغاتی خودشان نکردند، واین امر بتدریج باعث دلخوری و دلسردی آنان گردید و این دلسردی کماکان میان اهل سنت ترکمن و اقوام دیگر نیز، وجود دارد.

در هر دوره انتخاباتی به عنوان دلسوز ملت و کشور، مردم را پای صندوق های رأی می کشاندیم، اما، الان، چه طور و با چه زبانی و با چه راهکاری آنان را به سر صندوق های رأی دعوت نماییم.!؟

همین چهار سال پیش بود که جناب دکتر روحانی، بیانیه ده ماده ای در خصوص اقوام و اهل سنت  دادند و با تبلیغات آنچنانی، رأی از اهل سنت و اقوام گرفتند. اما، آن وعده و وعیدها چه شد!؟

بنابراین، اولین نکته ای که می خواهم خدمت بزرگواران عرض کنم، اینست که :

آیا جناب آقای دکتر …….. ، برنامه ای برای اقوام و اهل سنت کشور دارند، که قطعأ با توجه به شرایط و وضعیت موجود، باید طرحی در این مورد داشته باشند!؟ آیا سند راهبردی توسعه مناطق مختلف در بین اقوام تهیه و تدارک دیده اند!؟

چون در تمام انتخابات ریاست جمهوری، اقوام و اهل سنت، تعیین کننده نتیجه انتخابات بودند و هستند.

جناب دکتر……….. ، باید برای چهار سال آینده، برای اهل سنت و اقوام، برنامه بدهند تا قبل از انتخابات باید حسن نیت خودشان را عملأ نشان بدهند!. چون از این قول و قرارها و وعده و وعیدها، گوش مردم پر است!

ما، معتقدیم که جمهوری اسلامی فقط برای قشر خاصی از جامعه نیست. جمهوری اسلامی شامل تمام قومیت ها و مذاهب ایرانی است.

هر یک از ما، شیعه و سنی، فارس و لر، تورک و کرد، تورکمن و بلوچ و دیگر اقوام، بخشی از حقیقت هستیم، برای کامل کردن حقیقت، محتاج یکدیگریم تا کشتی نظام اسلامی به سر منزل مقصود برسد.

متأسفانه در دولت های قبلی، افراد توانمند و شایستگان اقوام و اهل سنت برای خدمت به، ایرانی آباد، آزاد و اسلامی به دیده فراموشی سپرده شدند. در واقع، اثرات اقوام  و اهل سنت با توجه به ترکیب جمعیتی آنان در جامعه دیده نشد.

قرار نیست که ما فقط در پای صندوق های رأی دیده شویم و در ارکان دیگر نظام، نمود و آثاری نداشته باشیم.

ما، زمانی از گفت و گوی تمدن ها حرف می زدیم، در حالی که در داخل کشور، از گفت و گوی اقوام در سطح ملی غافل بودیم و هستیم. زمانی از مدیریت جهانی حرف می زدیم، در حالی که در داخل کشور، گاهی از خدمت در منصب مدیریت یک استان نیز عاجز و محروم بودیم!

در مدیریت کلان کشور، حرف از احترام متقابل می زنیم، حرف از دموکراسی، حرف از حقوق برابر، حرف از حقوق بشر، حقوق اسلامی، حقوق مدنی، آزادی، عدالت، کرامت و ارزش های انسانی می زنیم.

اما، در مدیریت خرد، در مدیریت های میانی و پایه، در سطح استانی، برخی مدیران ما، با نگاه امنیتی و سیاسی به مسائل منطقه ای و استانی، نمی گذارند که اقوام و اقلیت ها، آنطور که باید و شاید، نسبت به بدنه ملت ایران اسلامی، احساس تعلق و پیوند بیشتری داشته باشند.!.. چرا ؟

اینها، گوشه ای از دردهای ما هستند که باید جناب دکتر………… با حسن نیت، اعتماد از دست رفته ی مردم را باز گردانند.

ما باید در اندیشه اصلاح گری در جامعه باشیم که حرف نویی زده شود و تابوشکنی صورت گیرد… چون مردم از سخنان تکراری خسته شده اند. چون قرار است کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، برای مردم، جامعه و کشور خدمت نماید.

دغدغه ها و سخنانم را به همین جا بسنده می کنم و جزئیات امور بماند برای بعد که اگر مجالی باشد، در خدمت عزیزان خواهم بود.

عبدالغفار رادمهر

دبیرکل  «جبهه متحد همدلان صحرا»

۱۹ خردادماه ۱۴۰۰ _ تهران

www.ulkamiz.ir

 

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا