یادداشت

زمین بر روی شاخ گاو قرار دارد؟

صحت یا بطلان

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز- ابتداء عرض سلام دارم خدمت تمامی دوستان گرامی خصوصا مدیر کانال و سایت وزین اولکامیز . حدیثی و یا به عبارت بهتر، کلامی از حضرت ابن عباس (صحابه) منقول است مبنی بر اینکه زمین بر روی شاخ گاو نر قرار دارد و با تکاندن شاخش زلزله پدید می آید.

فارغ از بطلان این موضوع از لحاظ علمی، باید گفت که:

۱: این گفته ی پیامبر نیست بلکه از صحابه ی گرانقدر حضرت ابن عباس نقل شده است.

۲: غالبا اصحاب قصه های عجیب وغریب را از یهودی ها می شنیدند و نقل میکردند که اینطور قصه ها در کتب تحریف شده ی یهودیان سابق بی شمار بوده است.

۳: محدثین علامت و نشانه های زیادی را برای شناختن حدیث صحیح از حدیث موضوع (ساختگی) بیان کردند که یکی از آنها اینست که حدیث مشتمل بر چیزی عجیب وغریب باشد و یا پاداش بسیار زیادی بر یک عمل کوچک یا سزای شدیدی بر یک گناه کوچک در آن بیان شده باشد، که این حدیث قرار گرفتن زمین بر روی شاخ گاونر خالی از این نیست.

پس این قصه نه در قرآن و نه در کلام پیامبر ونه در کلام صحابه که بتوان به آن استناد کرد وجود دارد، بلکه از قصه های اسرائیلیاتی (یهودی های زمان پیامبر) هست که امام بغوی و قرطبی رحمها الله مشابهش را با تفصیل کامل در تفسیرش بیان کردند.

حافظ ابن کثیر در کتاب تاریخ البدایه والنهایه و همچنین محققین و تعلیق نویسان کتاب تفسیر قرطبی دکتر عبد الله بن عبد المحسن الترکی، و محمد رضوان عرقسوسی نیز بر باطل وبی اساس بودن این قصه تاکید کردند.

در قرآن کریم فقط تا جایی اشاره شده که کوه ها را بسان میخ هایی میداند که برای نگهداری زمین در برابر فشار مواد مذاب درونی قرار داده شده است. ([«أَوْتَاداً»: جمع وَتَد، میخها (نگا: ص / ۱۲، فجر / ۱۰). کوهها کیلومترها در دل زمین فرو رفته‌اند و در آنجا به هم پیوسته‌اند و همچون زرهی پوسته زمین را در برابر فشار ناشی از موادّ مذاب درونی، و طوفانهای عظیم دریاها و اقیانوسها، حفظ می‌کنند.]).نگا تفسیر نور دکتر خرمدل

نوشته : دانیال آخوند پقه ، فارغ التحصیل حوزه علمیه احمدیه چن سبلی و کارشناس ارشد الهیات

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا