ورزشی

سهم سه گلستانی‌ از پارالمپیک توکیو

پایگاه خبری اولکامیز-  به گزارش ایرنا  یک مدال طلا و ۲ مقام ششمی و یک جایگاه نهمی، نتیجه تلاش سه ورزشکار اعزامی گلستان به پارالمپیک توکیو بود تا چراغ افتخارآفرینی ورزشکاران این استان در بزرگترین رویداد ورزشی جانبازان و معلولان جهان همچنان روشن باقی بماند.

در این رقابت ورزشی که دیروز یکشنبه به پایان رسید، گلستان با محمد نعمتی در والیبال نشسته موفق به کسب مدال طلا شد اما نورمحمد آرخی در دوومیدانی نایبنایان و عبدالجلیل قرنجیک در بسکتبال با ویلچر به جایگاهی بهتر از ششم و نهم دست پیدا نکردند.

والیبال نشسته

آخرین و یکی از دلچسب ترین مدال های کاروان ایران در پارالمپیک توکیو را ملی پوشان والیبال نشسته به دست آوردند که یک عضو این تیم، محمد نعمتی از گلستان بود.

والیبال نشسته ایران که سال ها حاکم مطلق مسابقات جهانی و پارالمپیک است از گذشته های دور شاهد حضور ورزشکاران گلستانی در ترکیب این تیم بود و نام چند ملی پوش این استان با افتخارآفرینی والیبال نشسته پیوند زیادی دارد.

پرافتخارترین گلستانی همه ادوار پارالمپیک عبدالجلیل ایمری، ورزشکار خستگی ناپذیر گنبدی است که با کسب مدال پنج دوره پیاپی پارالمپیک، به آستانه جاودانگی رسیده و خود را دست نیافتنی کرده است.

ایمری که از ستون های تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران در مسابقات معتبر به شمار می رفت سه مدال طلای مسابقات پارالمپیک آتلانتا، سیدنی و پکن را به گردن آویخت و در آتن و لندن نیز به کسب مدال نقره اکتفا کرد.

علاوه بر ایمری، فرشید عاشوری هم سال ها عضو تیم ملی والیبال نشسته ایران بود و در پارالمپیک های آتلانتا و سیدنی به همراه ایمری بر سکوی قهرمانی ایستاد.

پس از ایمری و عاشوری، آرش خرمالی دیگر مدال آور گلستانی ادوار پارالمپیک است که دوره گذشته در برزیل به همراه ایران مدال طلای والیبال نشسته را به گردن آویخت.

در پایان رقابت های پارالمپیک توکیو نام محمد نعمتی هم به جمع این افتخارآفرینان اضافه شده و این ورزشکار گنبدی به تالار نام آوران ورزش گلستان سنجاق گردید.

نعمتی با سابقه قهرمانی بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، قهرمانی مسابقات آسیایی ۲۰۱۹ تایلند و ۲ دوره مقام سومی لیگ برتر والیبال نشسته، در اولین  تجربه شرکت در بازی‌های پارالمپیک موفق به کسب مدال طلا شد.

این ورزشکار جوان ۲۲ ساله که پنج سال سابقه فعالیت حرفه‌ای دارد، در توکیو به تناوب از سوی سرمربی تیم ملی به میدان فرستاده شد و سهم زیادی در کسب این مدال ارزشمند داشت.

والیبال نشسته ایران برای کسب مدال طلای پارالمپیک توکیو آلمان، برزیل، چین و بوسنی و هرزگوین و روسیه را با اقتدار مغلوب کرد و بدون واگذاری حتی یک دست، به مقام قهرمانی رسید.

دوومیدانی نابینایان

فقط بدشناسی باعث شد دست نورمحمد آرخی پرتابگر تنومند گلستانی از مدال بازی های پارالمپیک توکیو بازبماند.

این ورزشکار بندرترکمنی که در رشته پرتاب وزنه و دیسک کلاس F۱۱ به مصاف حریفانی از اوکراین، ایتالیا، برزیل، کراواسی، روسیه، لهستان، اسپانیا و گوام رفته بود به مقام ششمی در هر ماده اکتفا کرد.

آرخی در پارتاب دیسک با ثبت رکورد ۳۳.۳۷ متر و در پرتاب وزنه با پرتابی به طور ۱۲.۷۸ متر در جایگاه ششم قرار گرفت.

این ورزشکار گلستانی که مسوولیت پرچمداری کاروان ایران در مراسم افتتاحیه را به عهده داشت، پس از ناکامی در کسب مدال پارالمپیک توکیو از مردم عذرخواهی کرد و گفت: متاسفانه خراب کردم. حتی نتوانستم رکورد خودم را بزنم. اگر رکورد خودم را پرتاب می‌کردم، مدال نقره می‌گرفتم.

زرینه‌ای از سرزمین آفتاب تابان؛ سهم سه گلستانی‌ از پارالمپیک توکیو
 نورمحمد آرخی ورزشکار گلستان در هر ۲ ماده پرتاب وزنه و دیسک در پارالمپیک توکیو ششم شد

وی افزود: المپیک و پارالمپیک بالاترین سطح ورزش است و مدالشان را نمی‌توان با چیزی عوض کرد. از مردم ایران و همشهریانم عذرخواهی می‌کنم که شرمنده‌شان شدم.

آرخی ضمن گلایه از بی توجهی مسئولان گفت: از مسوولان انتظار داریم فقط هنگام کسب مدال به استقبال قهرمانان نیایند بلکه همیشه حامی ورزشکاران باشند.

مدال نقره مسابقات پاراآسیایی جاکارتا، مدال طلا و برنز مسابقات جهانی کره جنوبی، مدال طلا و نقره مسابقات جهانی امارات و مدال برنز مسابقات جهانی تونس از جمله افتخارات آرخی است.

بسکتبال با ویلچر

یکی از بدشناس ترین اعضای کاروان پارالمپیک ایران در توکیو بدون شک عبدالجلیل قرنجیک ملی پوش گلستانی بسکتبال با ویلچر بود.

قرنجیک که از اعضای ترکیب اصلی تیم ملی ایران به شمار می رفت در بدو ورود به دهکده المپیک گرفتار کرونا شد و همه بازی های تیم ملی را از دست داد تا غیبت او مانع بزرگی برای کسب پیروزی های ایران باشد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران گفت: پس از ورود به توکیو تست کرونای یکی از ملی‌پوشان موثر ایران یعنی عبدالجلیل قرنجیک مثبت شد . ما روی قرنجیک در حمله حساب کرده بودیم اما او را به دلیل کرونا از دست دادیم.

عباس آقا کوچکی اظهار داشت: غیبت قرنجیک به دلیل کرونا بار منفی به تیم وارد کرد و مجبور شدیم از نفراتی استفاده کنیم که اولین حضورشان را تجربه می‌کردند.

زرینه‌ای از سرزمین آفتاب تابان؛ سهم سه گلستانی‌ از پارالمپیک توکیو
 عبدالجلیل قرنجیک ملی پوش گلستانی بسکتبال با ویلچر با وجود اعزام به توکیو به دلیل ابتلا به کرونا در ترکیب تیم ملی قرار نگرفت

قرنجیک ورزشکار گنبدی با ۱۷ سال سابقه فعالیت در رشته بسکتبال با ویلچر و کسب مقام‌ چهارمی مسابقات جهانی آلمان، مقام دومی مسابقات پاراآسیایی چین، مقام نخست مسابقات چهار جانبه ژاپن و مقام نخست بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا، شهریور امسال باحضور در توکیو برای نخستین بار تجربه حضور در بازی‌های پارالمپیک را  نیز در کارنامه ورزشی خود ثبت کرد.

تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران بدون حضور قرنجیک با ۲ برد برابر کره جنوبی و الجزایر و  چهار شکست مقابل استرالیا، آمریکا، بریتانیا و آلمان به مقام نهمی پارالمپیک توکیو دست یافت.

استاندار گلستان شب گذشته در پیامی قهرمانی تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی در مسابقات پارالمپیک توکیو با حضور ورزشکار این استان را تبریک گفت.

در پیام هادی حق شناس آمده است: حضور محمد نعمتی جوان شایسته گلستانی در این تیم موجب شادمانی دوچندان گلستانی ها از این قهرمانی شد.

ورزش گلستان در سال های اخیر به دلیل توجه به زیرساخت ها و فراهم آوردن امکانات لازم برای شناسایی چهره های جدید، به پیشرفت‌های زیادی از جمله اعزام ورزشکار به المپیک ریو برای اولین بار در تاریخ ورزش استان، کسب مدال طلا در بازی های آسیایی و میزبانی از چند رویداد مهم ورزش آسیا رسیده که تداوم این موفقیت ها به دلیل برخورداری از ظرفیت فراوان نیروی انسانی و جوان، آینده روشنی را برای ورزش این استان رقم خواهد زد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا