یادداشت

سواد حرکتی دانش آموزان و زندگی آینده

پایگاه خبری اولکامیز- عباس مهدی زاده * : واژه و لغت سواد از آن گونه واژگانی است که در معناهای عام و خاص خود کاملا نسبی بوده و دارای گستره معنایی و مفهومی وسیعی در هر تعریف و مقایسه ای شامل می شود  و در زندگی عادی خود همواره با دقت و نگرش و نگاه عمیقی کلمه و صفت “باسواد ” را برای هر فردی سعی می کنیم استفاده کنیم و از سطحی نگری در نگاه اولیه پرهیز می کنیم .

سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد ” یونسکو” تاکنون سواد را فراتر از خواندن و نوشتن به تنهایی برای هر فرد در کشورهای مختلف تعریف کرده است که از جمله تعاریف خاص آن می توان به انواع سواد تربیتی ،سواد رسانه ای ، سواد رایانه ای، سواد عاطفی ، سواد ارتباطی و سواد مالی اشاره کرد .

یونسکو در جهت پویایی و بهره مندی هر چه بیشتر افراد مختلف در زندگی ؛باسواد بودن را مشروط به دانستن و یادگیری یک زبان خارجی و کار کردن با رایانه کرده بود و در تازه ترین تعریف خود از سواد و باسواد بودن چنین می گوید : ” با سواد کسی است که بتواند از خوانده ها و آموخته های یاد گرفته ، تغییری مفید در زندگی خود ایجاد کند ” . به عبارتی تلاش نموده است علم را در عرصه های مختلف با عمل پیوند دهد و کمال باسواد بودن در هر علمی را در عمل نمودن به آن و عینیت بخشیدن به ظاهر آن معنا دهد .

معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش سال قبل طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان را کشور اجرا نمود و نتایج سنجش میزان چاقی دانش آموزان واقعا نگران کننده بوده و بیان کننده آن بوده است که‌ نزدیک به نیمی از دانش آموزان کشور مراتبی از تقسیم بندی های چاقی را داشته و دارند و این نشان می دهد که والدین دانش آموزان بایستی در کنار برنامه های لاغری و تناسب اندام خود ، جدیت و اهمیت بیشتری به کاهش وزن فرزندان خود بدهند تا سلامتی آینده آنان را تضمین کنند ، هر چند اضافه وزن افراد بزرگسال جامعه نیز نگران کننده است و طبق اعلام سازمان بهزیستی ، شصت درصد افراد سالمند جامعه از چاقی رنج می برند . و طبیعی است که خود چاق هستند شاید کمتر نگرانی و دغدغه چاقی فرزندان خود را داشته باشند .

امسال نیز طرح پایش ” ارتقاء سواد حرکتی ” دانش آموزان مقطع ابتدایی با هدف نگرش علمی و یادگیری اصول اولیه حرکتی و مهارت های پایه در برنامه کاری معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش قرار گرفته است و این طرح بطور واقعی اراده و خواست جدی پدرها و مادرها را می طلبد تا نسبت به تنبلی جسمی و بی تحرکی فرزندان خود ، حساسیت و پیگیری داشته باشند .

اما سواد حرکتی ضعیف و غیر قابل قبول چگونه است و چه تبعاتی در زندگی آتی فرزندان خواهد داشت ، کودکی که با سرعت در حال دویدن به سمت دیوار و یا دویدن در خیابان است در صورت داشتن سواد ضعیف حرکتی به محض دیدن و احساس خطر نمی تواند قبل از برخورد با دیوار و یا خودرو توقف کند و از سرعت خود بکاهد . کودکانی که دچار فقر حرکتی هستند و سواد حرکتی ضعیفی در معنای عام و خاص آن دارند هر چه بزرگ تر شوند با سختی های بیشتری در زندگی خود روبرو خواهند بود و فی المثل چنین کودکانی در آینده رانندگان خودرو خوبی نیز نخواهند بود چرا که چرخه و مسیر سواد حرکتی آنان تکامل نیافته است .

در این بین معلم های ورزش و دبیر های تربیت بدنی مدارس بایستی بتوانند با استفاده از علم و دانش خود ، انواع ناهنجاری های اسکلتی بدن و مشکلات در راه رفتن و دیگر شاخص های سواد حرکتی را به والدین دانش آموزان یادآوری و اعلام کنند تا نسبت به اصلاح آن همت و تلاش نمایند .فقر سواد حرکتی دانش آموزان دختر نیز به عنوان مادران نسل آینده اهمیتی مضاعف داشته و دارد . و در نهایت اینکه افراد جامعه در هر سنی که هستند باید نسبت به سواد حرکتی مطلوب سن خود پیگیری جدی و نتیجه بخش را داشته باشند .

* روزنامه نگار و دبیر تربیت بدنی گنبد کاووس

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا