گزارش

عزم جدی دولت سیزدهم برای ایجاد عدالت آموزشی در گلستان

پایگاه تحلیلی خبری اولکامیز –  سفر یک روزه سرپرست وزارت آموزش و پرورش به گلستان برای افتتاح چند مدرسه در آق‌قلا و گمیشان و اعلام نحوه و زمان بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش‌رو، نشانه عزم جدی دولتمردان برای رفع کمبودها به خصوص در مناطق محروم و برنامه‌ریزی برای آغاز دوباره آموزش حضوری با وجود شیوع کرونا بود.

به گزارش ایرنا، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این سفر، چند مدرسه خیرساز گلستان را افتتاح کرد تا با بهره برداری از آن ها، فاصله امکاناتی این استان با میانگین کشوری کاهش یافته و گام بلندی برای تحقق عدالت آموزشی در گلستان برداشته شود.

طبق اعلام اداره کل آموزش و پرورش گلستان، ۴۰ درصد مدارس این استان تخریبی بوده و ۳۳ درصد نیز نیازمند مرمت و مقاوم سازی است.

از طرف دیگر وقوع سیل سال ۹۸ در گلستان موجب وارد شدن خسارت به افزون بر ۵۰ مدرسه گلستان شد که نوسازی و مرمت آن ها زمان کوتاهی پس از فروکش کردن این حادثه قهری آغاز شده و با جذب اعتبارات دولتی و کمک های خیرین همچنان نیز ادامه دارد.

ادای احترام به مقام شهدا

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در اولین برنامه سفر به گلستان با حضور در مزار شهدای گمنام گرگان مدفون در تپه نورالشهدا ناهارخوران به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

عزم جدی دولت جهادی سیزدهم برای عدالت آموزشی در سفر به گلستان

افتتاح مدارس

یکی دیگر از برنامه های سفر سرپرست وزارت آموزش و پرورش به گلستان، افتتاح چند واحد آموزشی در آق قلا، گمیشان و گرگان بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ابتدا مدرسه ۶ کلاسه شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران در روستای چارقلی شهرستان گمیشان، سپس مدرسه ۱۰ کلاسه امام رضا (ع) شهرستان آق قلا و در نهایت هم مجتمع آموزشی ۳۰ کلاسه حیات طیبه سردار حاج قاسم سلیمانی گرگان را افتتاح کرد.

برای احداث مدرسه ۶ کلاسه چاپ و نشر روستای چارقلی گمیشان با ۷۴۵ مترمربع زیربنا در مجموع ۴۵ میلیارد ریال هزینه شد که ۳۰ میلیارد ریال از مجموع اعتبار احداث این مدرسه از ردیف اعتبارات ملی و ۱۵ میلیارد ریال دیگر آن توسط خیرین تامین گردید.

عزم جدی دولت جهادی سیزدهم برای عدالت آموزشی در سفر به گلستان

مدرسه ۱۰ کلاسه امام رضا (ع) آق قلا توسط‌ آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان به عنوان خیر مدرسه‌ساز احداث شد.

این مدرسه هزار و ۳۰ مترمربع زیربنا دارد که ۱۰ میلیارد ریال از هزینه ساخت آن توسط آیت‌الله نورمفیدی تامین شده، ۲۲ میلیارد ریال از محل اعتبارت ملی و ۳۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران تامین گردید.

مجتمع آموزشی ۳۰ کلاسه حیات طیبه سردار حاج قاسم سلیمانی شهرستان گرگان نیز با زیربنای ۶۲۱۰ متر مربع ساختمان آموزشی و دارای سرایداری، سالن ورزشی، سرویس بهداشتی، دیوارکشی و محوطه سازی است که با هزینه ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال  برای تمامی مقاطع تحصیلی و با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان احداث شد.

زمان حضور دانش آموزان در مدارس آرام‌آرام مشخص می شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاح مدرسه ۶ کلاسه شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران در روستای چارقلی شهرستان گمیشان با بیان اینکه سال تحصیلی جدید باشکوه و پوشش حداکثری و تقدم بر سلامت جسمی و روحی دانش آموزان و معلمان آغاز خواهد شد، گفت: زمان حضور دانش آموزان در مدارس آرام‌آرام مشخص می شود.

کاظمی اظهار داشت: این وزارت‌خانه با تمام امکانات و توان آماده شروع سال تحصیلی و گره زدن پیوند دانش آموزان و معلمان در فضای شاد آموزشی است.

به گفته وی بازگشایی تدریجی و آرام آرام مدارس با هدف جلوگیری از به خطر افتادن دانش‌آموزان و کیفیت آموزشی است.

عزم جدی دولت جهادی سیزدهم برای عدالت آموزشی در سفر به گلستان

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: مهمترین رویکرد این وزارتخانه توسعه عدالت به ویژه عدالت آموزشی بوده و جهت‌گیری و برنامه‌ریزی ما به این سمت است.

وی ادامه داد: توجه به دغدغه های مردم نشان از همت جدی در وزارت و توجه به توسعه آموزشی و توجه به اهداف آموزشی به عنوان بخش‌های مهمی از دغدغه‌های آموزشی است.

وی تاکید کرد: مدیران و مسئولان آموزش و پرورش در هر نقطه از کشور باید برنامه‌ریزی کنند که هیچ دانش‌آموزی از برنامه‌های آموزشی عقب نماند.

کرونا باعث افت شدید آموزشی و افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان شد

یکی از آسیب های جدی وارد شده به دانش آموزان پس از شیوع کرونا، تعطیلی بلند مدت مدارس و جایگزینی آموزش غیرحضوری و آنلاین با حضور فیزیکی در مدارس بود که به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش، دانش آموزان به سبب دوری از مدرسه آسیب های جدی فراوانی دیده اند به طوری که شاهد افزایش ترک تحصیل و افت شدید آموزشی هستیم.

کاظمی در مراسم افتتاح مدرسه امام رضا (ع) شهرستان آق قلا اظهارداشت: همه مردم در برابر این آسیب مسئولیت دارند و با توجه به اینکه مدرسه مهم ترین کانون توسعه است باید شرایط حضور دانش آموزان در مدارس را فراهم کنیم و برای جلوگیری از وارد شدن آسیب های دیگر به آنان برنامه ریزی اساسی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در آستانه سال تحصیلی این پیام را به مردم می دهیم که با برنامه ریزی دقیق، فعالیت و تلاش فراوان همکاران آموزش و پرورش در کل کشور آمادگی لازم برای شروع سال تحصیلی جدید از اول مهرماه وجود دارد.

عزم جدی دولت جهادی سیزدهم برای عدالت آموزشی در سفر به گلستان

وی افزود: آرزو داریم شر ویروس کرونا کم شود و در کنار حضور فیزیکی دانش آموزان نشاط را به آنان عرضه کنیم و دانش آموزان را در مسیر تعلیم و تربیت واقعی قرار دهیم و آنان را از آسیب های اجتماعی محافظت کنیم.

توسعه فرهنگ ایثار و شهادت مهمترین راهبرد وزارت آموزش و پرورش

سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین در آیین بهره برداری از مجتمع آموزشی حیات طیبه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گرگان گفت: توسعه فرهنگ ایثار و شهادت مهمترین راهبرد این وزارتخانه است و بیش از پیش باید به ترویج این فرهنگ پرداخته شود.

کاظمی افزود: باید توسعه فرهنگ مکتب شهید سلیمانی و شهدا را در دستور کار قرار داده شود.

وی اظهارداشت: انتظار داریم، توسعه فضاهای حیات طیبه با نام سردار شهید سلیمانی در کشور تداوم داشته باشد.

۱۰ هزار کلاس درس برای ماه مهر آماده بهره برداری می‌شود

یکی از سوالات خبرنگاران از سرپرست وزارت آموزش و پرورش، تهمیدات این نهاد برای آغاز سال تحصیلی آینده بود که کاظمی گفت: ۲ هزار و ۱۵۰ فضای آموزشی و ۱۰ هزار کلاس درس تا اول ماه مهر آماده بهره‌برداری خواهد شد و هشت هزار سرویس بهداشتی مدارس بازسازی شده و مدارس نیز تجهیز شدند.

وی اظهارداشت: این تجهیز به معنای داشتن آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی جدید از ابتدای ماه مهر است که هر چند کمی بعد از اول مهر با توجه به برخی الزامات کلاس‌ها با تاخیر چند روزه آغاز کنیم اما به قطع یقین، آغاز سال تحصیلی روز اول مهر است.

عزم جدی دولت جهادی سیزدهم برای عدالت آموزشی در سفر به گلستان

وی اضافه کرد: از آنجایی که در بازگشایی مدارس سلامت دانش‌آموزان اولویت نخست ماست اما احتمال زمینه‌های بازگشایی مدارس مدتی بعد از آغاز سال تحصیلی دور از انتظار نخواهد بود.

طراحی الگوی خاص برای بازگشایی مدارس

وی بیان کرد: یک مدل الگویی خاصی برای بازگشایی مدارس کشور طراحی شده که هفته آینده به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: به علت متفاوت بودن شیوع کرونا، الگوی طراحی شده هم برای مناطق گوناگون کشور متفاوت است و پس از ابلاغ به مدیران آموزش و پرورش، به آنان در هر منطقه و مدرسه اختیار داده می‌شود تا خود تصمیم‌گیر نهایی باشند.

کاظمی یادآور شد: در این الگو استانداردها و اصول مشخص شده تا منطقه، مدرسه و شورای آموزش و پرورش ملاحظات لازم را خواهند داشت.

وی تصریح کرد: اولویت وزارت واکسیناسیون کرونا و بازگشایی مدارس سلامت همراه با حفظ سلامت آنان است.

وی اضافه کرد: کشورهای مختلف به سمت واکسیناسیون کرونا دانش آموزان زیر ۱۰ سال نرفتند و در هیچ جا از دنیا نیز واکسن کرونا دانش آموزان زیر ۱۰ سال تزریق نشد البته برخی از کشورها واکسن کرونا را برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق کردند و این موضوع در کشورمان مطرح شده و در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: تاکنون ۹۰ درصد فرهنگیان کشور دُز اول و حدود ۳۰ درصد دُز دوم را نیز تزریق کردند.

مجلس اعتبار ویژه برای ایجاد اردوگاه و دارالقرآن مدارس اختصاص دهد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش سپس در نشست شورای آموزش و پرورش استان گلستان حاضر و در این جلسه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که در بودجه سال ۱۴۰۱ ردیف اعتباری ویژه برای ایجاد کانون، اردوگاه و دارالقران کریم مراکز آموزش و پرورش و مدارس اختصاص دهند.

کاظمی اظهار داشت: ایجاد کانون‌ها، اردوگاه ها و دارالقران کریم مطالبه مردم و دانش‌آموزان است و امیدواریم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزارتخانه کمک کنند تا سال آینده برای ایجاد این بخش از آموزش و پرورش، ردیف ویژه در نظر گرفته و دغدغه تامین مالی آن را حل کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مورد بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید گفت : تمام تلاش این وزارتخانه، آغاز سال تحصیلی با آرامش برای دانش‌آموزان و معلمان است.

عزم جدی دولت جهادی سیزدهم برای عدالت آموزشی در سفر به گلستان

وی افزود: این وزارت‌خانه از سه مسیر شامل مدرسه تلویزیونی ایران ، شبکه شاد و آموزش حضوری ، سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ را آغاز خواهد کرد.

کاظمی وعده داد که نسخه جدید شبکه شاد در ۲۷ شهریور ماه امسال رونمایی خواهد شد.

وی همچنین به اهمیت شورای آموزش و پرورش در استان ها اشاره کرد و از اعضای آن در استان ها خواست که وضعیت شاخص های تحصیلی را به صورت دقیق و شفاف استخراج نموده و مسائل و مشکلات را ابتدا اولویت بندی و سپس نسبت به حل آنها اقدام کنند.

دیدار با نماینده ولی فقیه در گلستان، آخرین برنامه سفر سرپرست وزارت آموزش و پرورش به این استان بود که وی در آن گزارشی از اقدامات انجام شده این نهاد برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید ارائه داد.

کاظمی گفت: اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش، حضور دانش‌آموزان و معلمان در کلاس‌های درس با تاکید بر رعایت و اجرای تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

وی اظهار داشت: به همین‌ منظور الگوی جدیدی طراحی شده و هفته آینده در اختیار ادارات آموزش و پرورش شهرستانی قرار می‌گیرد که در نهایت هر اداره تصمیم نهایی خود را براساس آن الگو در خصوص سال تحصیلی جدید اجرا خواهد کرد.

عزم جدی دولت جهادی سیزدهم برای عدالت آموزشی در سفر به گلستان

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به خانواده‌ها قول داد نگران سلامت فرزندانشان در مدارس نباشد.

وی از نماینده ولی فقیه در گلستان و سایر ائمه جمعه کشور خواست از طریق تریبون‌های نماز جمعه، نسبت به اطلاع‌رسانی و رفع دغدغه خانواده‌ها اقدام کنند.

کاظمی همچنین حضور خیرین مدرسه‌ساز را به عنوان بازوی اصلی و توانمند آموزش و پرورش در تامین زیرساخت‌ها و همچنین کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت و محروم و بازمانده از تحصیل به ویژه در ایام کرونا و تهیه اقلام آموزشی الکترونیکی (گوشی‌های هوشمند و تبلت) از برکات نظام جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد: اقدام به ساخت ۱۷ مدرسه از سوی نماینده ولی فقیه در گلستان بی‌نظیر است و انتظار داریم سایر علما نیز در این مسیر گام بردارند.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا