تورکمن صحرا

فصلی نوین و متفاوت در عروسی دختران

پایگاه خبری اولکامیز- امان محمد خوجملی : عروسی و عزا و نحوه ی شادی و غم و سایر آداب و رسوم، اقوام و ملل مختلف ضمن حفظ هویت خود در طول تاریخ تحولات زیادی را دربطن خود  تجربه کرده است. هر چه آگاهی و دانش انسانها بیشتر شده تحولات و تغییرات نیز بیشتر بوده است. فضای مجازی و تکنولوژی ارتباطات نیز سرعت و شتاب آن را دو چندان کرده است.

شاعران در خلق زیباییها و خوشیها و شادیها نقش شروع کننده و آغازین داشته ودارند. یحیی یاری یکی از آنهاست. او یکی از سکولارترین شاعران و نویسنده گان و روشنفکران و اصلاح طلبان صحرای ترکمن است. در قاموس او تعصبات دینی و مذهبی و قومی و نژادی معنا ندارد دین او انسانیت است و بس. او به آنچه می گوید اعتقاد دارد و به آن عمل می کند. خود هم شروع کننده است. معطل دیگران نمی ماند تا به گفته های او عمل کنند.

او همواره می گفت: دخترو پسراز نظر من هیچ تفاوتی ندارند هر دو فرزندان ما هستند باید به همه ی آنها به یک چشم نگریست. برای دختر هم می شود مثل پسر عروسی و مراسم گرفت. عروسی های خیلی بزرگ و مفصل و پر هزینه لازم نیست. عروسی را با چای و شیرینی هم می شود در یک شب برگزار کرد. مهریه هم لازم نیست. دختر و پسر را آزاد گذاشت خود تصمیم بگیرند پدر و مادر باید راهنمایی کننده باشد نه تصمیم گیر اصلی. او به همه ی گفته های خود در عروسی دخترانش  عمل کرد. عمل به تئوری خود بسیار مشکل است و اجرای آن شجاعت و شهامت می خواهد چون هنوز تجربه نشده است مشکل می نماید.

بعضیها در ظاهر روشنفکر هستند و به گفته ی خود عمل نمی کنند. نه تنها عمل نمی کنند بلکه در منزل خود رفتاری بسیار مستبدانه و تحکم آمیز دارند مخصوصاً در مقابل زنان و دختران خود. یکی از ویژگیهای  دیگریحیی یاری صداقت و یکرویی او می باشد و من هنوز در رفتار او دروغ و نفاق ندیده ام عقیده و اعتقاد خود را رک و پوست کنده می گوید و خیلی اهل پرده پوشی نیست.

او در مقابل دوستان خود صاف و صادق و لارچ و دست و دل باز است. لوطی گری یکی دیگر ویژگیهای اوست و این ویژگیها سبب جذابیت او برای دوستانش شده است. او در میان دوستانش همیشه اولین است و جمع بدون اوحلاوت و شیرینی لازم را ندارد.

البته او بدون عیب و ایراد هم نیست گاهی اوقات خُلف وعده می کند. من گاهی اوقات به بنگاه معاملات ملکی او مراجعه می کنم. اگر بنگاه بسته باشد به او تلفن می زنم و می گویم کی می آیی؟ می گوید: الان آمدم. الان او حدود بیست دقیقه طول می کوشد.

اگر او این عیب را برطرف کند جزو بهترین هاست. امیدوارم  در زندگیش همیشه موفق و شاداب و سرزنده و سربلند باشد و برای دوستان خود همیشه ایده های جدید و بدیع خلق کند و راه جدید نشان دهد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا