یادداشت

مجادله ای برای هیچ !

پایگاه خبری اولکامیز- احمد ایگدری* : از نشانه های بارز فقدان احزاب قوی و کارآمد عدم تشریک مساعی گروهها و تشکل های سیاسی در تصمیم گیری های کلان کشوری است که در نهایت عدم این اتفاق نظر به ضرر منافع عمومی کشور خواهدبود.

چه آنکه مجادله بر سر اینگونه مسایل وقت و انرژی افراد را مصروف خود میکند و از هدف اصلی که در نظر گرفتن منافع عمومی است دور میکند.

البته اگر دولتها فرصت تجزیه و تحلیل مسایل مطروح را در اختیار گروهها با طیف های مختلف فکری بگذارند و در نهایت از مجموع نظریات مختلف فکری، به یک جمع بندی نهایی برسند، علاوه بر اینکه مجالی برای مجادله های بیهوده پیش نخواهد آمد، فرصت شنیدن نظریات مخالف را نیز خواهند داشت.

فرصتی که با روی کار آمدن دولتهای مختلف با وابستگی به دو طیف و جناح سیاسی هیچوقت در اختیار جناح رقیب قرار داده نشده است. این امر در مورد دولت سیزدهم که با شعار استفاده از متخصصین بدون در نظر گرفتن وابستگی فکری آنها روی کار آمد مصداق بیشتری دارد.

سفر ریاست محترم جمهوری و هیئت بلند پایه اقتصادی همراه ایشان نیز از دسته ی این مسایل است که هر کدام از این گروههای سیاسی سعی در بسط و توسعه و موجه جلوه دادن طیف فکری خود دارند.

مخالفان این سفر که عموما طیف اصلاح طلب هستند به کارنامه ی عملکردی دولت فدراتیو روسیه استناد میکنند که روسیه همواره از ایران بعنوان برگ برنده در منازعه با غرب و اروپا استفاده کرده است. روسیه ای که سر بزنگاه های تاریخی بر سر منافع ،مصالح خود، منافع ایران را قربانی کرده است از این رو اعتماد و اتکا به چنین کشوری ساده انگارانه است.

در مقابل موافقان این سفر،فرصت بوجود آمده را راهی برای مقابله با نظام استعماری آمریکا و مفری برای کاهش مشکلات اقتصادی موجود می دانند. گشایش و شکوفایی اقتصادی ایران را از راه دالان روسیه و چین بعنوان کشورهای رقیب ایالات متحده می دانند و با اصرار به نظریات خود بر موضع خود پافشاری می‌کنند. موضعی که آنرا نوعی صف بندی در مقابله با آمریکا می پندارند و این سفر را ضربه ی اساسی بر پیکره ی نظام استعمارگر می دانند .

اما چیزی که مورد تغافل هر دو طیف سیاسی قرار گرفته،منافع ایران است که در این مجادله های سیاسی به باد فراموشی سپرده میشود و هر کدام از جناحها با نگاه سیاسی سعی در بهره برداری سیاسی از آن میکنند در حالیکه بعد از دوره ی سخت تحریم و جنگ اقتصادی حاصل از آن ،مردم خسته از تورم و گرانی افسار گسیخته فقط به دنبال بهبود اوضاع اقتصادی و معیشت خود هستند، بهبودی که فقط با هوشیاری سیاسی و سیاست ورزی دولتمردان و با همدلی نیروهای سیاسی حاصل میشود.
قدر متیقن این است که باید فرصت بوجود آمده را مغتنم شمرد و با اجتناب از نگاههای صرفا سیاسی و جناحی به مانند کشور مقابل به فکر منافع ملی بود.

امری که باید در این فرصت تاریخی در نظر گرفت این است که با عدم تکرار اشتباهات گذشته، فرصت را معطوف به فرصت برد – برد کرد، چه اینکه در معادلات بین المللی هیچ کشوری مصالح و منافع سیاسی و اقتصادی خود را خرج کشور دیگری نخواهد کرد. حالا چه کشور روسیه باشد که با سیاست های خود در فکر احیای اتحاد جماهیر شوروی است و چه کشور چین که با سیاست های درهای باز به فکر ابرقدرتی و آقایی جهان است …..

دولت منتخب نیز میتواند با استفاده از ظرفیتهای موجود اعم از سیاست مداران و نخبگان هر دو طیف علاوه بر وحدت و انسجام داخلی در موضوعات گوناگون تا حدودی در مقابل سیاسی بازی طرفهای مختلف، خود را بیمه نماید ….

*عضو مرکز وکلای قوه قضاییه

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. موارد زیر را نفهمیدم.
    ۱-مجادله بر سر اینگونه مسایل وقت و انرژی افراد را مصروف خود میکند.
    ۲-اگر دولتها فرصت تجزیه و تحلیل مسایل مطروح را در اختیار گروهها با طیف های مختلف فکری بگذارند.
    ۳- نظر موافقان و مخالفان را از کجا بنام آنها ثبت کرده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا