اخبار

مشهد قلی آخوند آزمون

با روحانیون و قاریان ترکمن صحرا در رمضان 1400 / بخش 28

پایگاه خبری اولکامیز- رجب محمد آخوند کسلخه : زندگی‌نامه استاد “مشهدقلی آخوند آزمون” طی مصاحبه اختصاصی با فرزندان استادمحمد قلی آخوند آزمون (داود و یونس) آزمون در تاریخ ۱۰/۱/۹۸ در گنبد تهیه و تنظیم شد.

موطن اصلی و نسب :

مشهد قلی آخوند آزمون فرزند بیرام قلی، فرزند آمان محمد از طایفه “شیرمحمدلی”  متولد سال ۱۲۷۸ هجری شمسی از کشور ترکمنستان در خانواده متدین و زحمتکش متولد گردید.

دوران تحصیلات:

تحصیلات علوم دینی خود را در مدرسه بخارای شریف آغاز کرد و  پس از چندین سال تحصیل  به همراه خانواده به ایران مهاجرت نمودند تا این که در ایران ادامه تحصیلات دینی خود را نزد استاد عبدالوهاب داغستانی تکمیل نمود.

این استاد گرامی پس از سال‌ها زندگی و درس  در تاریخ ۱۳۳۷هجری شمسی همراه ۱۲ تن از طلاب طراز اول از محضر استاد داغستانی فارغ التحصیل گردید. ایشان مدتی بعد به عنوان معلم قرآن و عربی جذب آموزش و پرورش شد و سرانجام پس از ۳۰  سال تدریس  بازنشسته گردید.

دوران پس از تحصیلات :

مشهدقلی آخوند پس از پایان تحصیلات به تدریس در مدارس دولتی ادامه داد و در کنار آن به امور دینی از  جمله فعالیت‌های  صلح و سازش اقدام نمودند.

بدون تردید ایشان در این زمینه کوشا و یکی از موفق‌ترین افراد بودند. رفتار خاضعانه و پر مهر و محبت او  باعث گردیده بود که مردم او را یک الگوی دینی و فرهنگی بدانند.

او در عین حال فردی  روشنفکر نیز بود؛ چرا که در آن زمان تحصیلات دختران را جائز نمی‌دانستند ولی استاد اولین شخصی بوده  که دختر خود را به مدارس دولتی برای تحصیل فرستاد و با این کار به عنوان الگوی خوبی برای دیگران مطرح شد. از این رو مردم به تاسی از او دختران خود را به مدارس می‌فرستادند.

استاد در تربیت فرزندان خود بسیار موفق و کوشا بود. اکثر فرزندان و مخصوصا نوادگان این استاد فرهیخته از چهره‌های فرهنگی و به ویژه ورزشی می باشند. به عنوان مثال آقایان طاهر آزمون و خلیل آزمون از چهره‌های عضو تیم ملی والیبال کشور از نوادگان مشهدقلی آخوند محسوب می‌شوند. مخصوصا سردار آزمون ستاره‌ی پرافتخار تیم ملی فوتبال ایران فرزند خلیل آزمون و از نوادگان استاد می باشد.

مشهدقلی آخوند در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی پس از یک عمر زندگی پربار در سن ۸۲ سالگی در گنبدکاووس دار فانی را وداع گفت (روحش شاد).

سفرهای خارجی :

استاد در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی جهت ادای فریضه الهی حج به سرزمین وحی سفر کرده است.

ازدواج و حاصل آن:

استاد یک دختر و ۳ پسر به نام‌های ۱- ایشان آزمون ۲- پیخی آزمون (معلم) ۳- یوسف آزمون (استاد و خاورشناس )دارد.

فرزندان ایشان آزمون : ۱- عبدالحمید ۲- ابراهیم  ۳- پهلوان می باشند.

فرزندان پیخی آزمون : ۱- غفور ۲- داوود (معلم) ۳- سلیمان   ۴- طاهر   ۵- یونس  ۶- یحیی  ۷- خلیل  ۸- احمد می باشند.

یادآوری۱ : استاد یوسف آزمون خاورشناس بزرگ در خارج از کشور زندگی می کند.

یادآوری ۲ : سردار آزمون فوتبالیست پرآوازه ایرانی و ستاره تیم زینیت روسیه فرزند خلیل آزمون و نتیجه استاد مشهدقلی آخوند است. نقل است که پدر در ابتدا نام پژمان به او می‌نهد اما به توصیه پیخی آزمون پدربزرگش نام او را سردار می گذارند.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا